Maakuntahallitus, kokous 29.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 123 Lausunto liikuntalain muuttamisesta

VSLDno-2022-151

Valmistelija

  • Janne Virtanen, edunvalvontajohtaja, janne.virtanen@varsinais-suomi.fi
  • Malla Rannikko-Laine, kehittämispäällikkö, malla.rannikko-laine@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää lausuntoa hallituksen esitysluonnoksesta laiksi liikuntalain muuttamisesta. Lausunnot pyydetään toimittamaan 19.8.2022 mennessä Lausuntopalvelu.fi -järjestelmään tai kirjaamo.okm@gov.fi. Varsinais-Suomen liitto on saanut lausunnolle jatkoaikaa 29.8.2022 asti.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi liikuntalakia, lain tavoitteita, määritelmiä, valtion ja alueellista liikuntaneuvostoa, muutoksenhakua ja valtionapuviranomaista koskevia säännöksiä. Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi valtionapuviranomaiseksi Suomen Akatemia liikuntatieteellisten avustusten myöntämisessä. Lisäksi esityksessä ehdotetaan huippu-urheilun määritelmän selventämistä sekä tiettyjen huippu-urheilun tavoitteiden kirjaamista liikuntalakiin.

Nykyinen liikuntalaki (390/2015) tuli voimaan 1.5.2015. Laissa säädetään valtion ja kuntien tehtävistä liikuntatoiminnan edistämiseksi, valtion liikuntaneuvostosta, alueellisesta liikuntaneuvostosta, valtionosuudesta kunnan liikuntatoimeen, alueellisen liikuntatoimen rahoituksesta sekä liikuntajärjestöjen valtionavustuksista, liikuntapaikkojen valtionavustuksista sekä muihin liikuntaa edistäviin tarkoituksiin myönnettävistä valtionavustuksista ja niiden yleisistä perusteista.

Voimassa olevassa liikuntalaissa ja asetuksessa alueellisen liikuntaneuvoston asettamistehtävä on annettu maakunnan liittojen tehtäväksi. Koska kyseessä on aluehallintovirastojen asiantuntijaelimen nimittäminen, esitetään lakia muutettavaksi siten, että jatkossa valtionhallinnon viranomainen asettaisi asiantuntijaelimen itse.

Esityksessä ehdotettujen muutosten perusteella tultaisiin muuttamaan myös liikunnan edistämisestä annettua valtioneuvoston asetusta (550/2025). Asetuksen 11 §:ssä säädetään toimivallasta liikuntapaikkojen perustamishankkeissa. Nykyisin aluehallintovirasto on valtionapuviranomainen sellaisissa liikuntapaikkoja koskevissa perustamishankkeissa, joiden arvioidut kokonaiskustannukset ovat enintään 700 000 euroa ja opetus- ja kulttuuriministeriö kustannusrajan ylittävissä hankkeissa. Delegointirajaa ehdotetaan nostettavaksi 700 000 eurosta 1 200 000 euroon.

Esitys on valmisteltu opetus- ja kulttuuriministeriön virkatyönä. Lausuntopyyntö esitysluonnoksesta on lähetetty Olympiakomitealle, Paralympiakomitealle, Valtion liikuntaneuvostolle, aluehallintovirastoille ja Suomen Akatemialle. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Häkämies, maakuntajohtaja, kari.hakamies@varsinais-suomi.fi

Maakuntahallitus päättää antaa seuraavan lausunnon:

Opetus- ja kulttuuriministeriön esitysluonnos liikuntalain muuttamisesta vaikuttaa maakunnan liittojen tehtäviin. Tästä huolimatta lausuntoa ei ole pyydetty Varsinais-Suomen liitolta eikä muiltakaan maakuntien liitoilta. Maakuntahallitus pitää tärkeänä, että maakuntien liittoja kuullaan niitä koskevissa asioissa. Lausunto liikuntalain muuttamisesta tulee tästä syystä pyytää Olympiakomitean, Paralympiakomitean, Valtion liikuntaneuvoston, aluehallintovirastojen ja Suomen Akatemian lisäksi kaikilta maakuntien liitoilta.

Esityksen kohdassa 3. Alueellinen liikuntaneuvosto ja kohdassa 5. Lakia alemman asteinen sääntely ehdotetaan alueellisen liikuntaneuvoston asettamistehtävän siirtämistä maakunnan liitoilta aluehallintovirastoille. Maakuntahallitus ei puolla tehtävän siirtoa.

Aluehallintovirasto on valtion lupa- ja valvontaviranomainen, joka hoitaa sille erikseen säädettyjä tehtäviä liikuntatoimen toimialalla. Se on valtiohallinnon jatke, eikä edusta alueen asukkaita tai kuntia. Maakunnan liitto on jäsenkuntiensa muodostama kuntayhtymä, jolla on vaaleilla valitut päättäjät. Maakunnan liitossa ylintä päätösvaltaa käyttää maakuntavaltuusto ja toiminnallisesta johtamisesta vastaa maakuntahallitus. Maakuntavaltuuston jäsenet ja varajäsenet ovat kuntiensa kunnanvaltuutettuja, ja valtuuston kokoonpano vastaa kuntavaalien tulosta. Maakuntahallitus katsoo, että alueellisen demokratian turvaamiseksi maakunnan liiton tulee jatkossakin nimetä alueellinen liikuntaneuvosto.

Valtioneuvoston asetuksessa liikunnan edistämisestä (550/2015) alueellisessa liikuntaneuvostossa tulee olla edustettuina erilaiset liikuntakulttuurin toimialueet, liikunnan kansalaisjärjestöt ja kunnat sekä alueelliset ja kielelliset näkökohdat. Tarkoituksena on nimetä asiantuntijaneuvosto, joten jäsenten tulee olla liikuntapolitiikkaan tai liikunnan eri aloihin perehtyneitä henkilöitä. Maakuntahallituksen jäsenillä on kuntiensa ja yhteisöidensä edustajina parhaat mahdollisuudet alueellisten näkökohtien huomioimiseen. Lisäksi maakunnan liitot kuulevat liikuntaneuvoston jäseniä nimittäessä liikunnan eri aloja edustavia yhteisöjä sekä liikunnan toimialan merkittäviä yhteistyötahoja. Jos aluehallintoviraston toimialueella on useita maakunnan liittoja, asettavat liitot yhdessä yhden liikuntaneuvoston aluehallintoviraston toimialueelle. Käytännössä alueellisen liikuntaneuvoston kokoonpanosta sopiminen reunaehdot huomioiden edellyttää Lounais-Suomessa Varsinais-Suomen liiton ja Satakuntaliiton välistä yhteistyötä.

Maakuntahallitus on aiemmassa lausunnossaan liikuntapaikkarakentamisen suunta-asiakirjasta katsonut, että aluehallintoviraston ja opetus- ja kulttuuriministeriön välisen päätösvallan delegointirajan nostaminen 700 000 eurosta ylöspäin tulee tehdä. Rakennuskustannusten nousun lisäksi delegointirajan nostamista perustelee tarve pitää selkeästi paikalliset hankkeet poissa valtakunnallisesta päätöksenteosta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

_____

Tiedoksi

Lausunto lähetetään: kirjaamo.okm@gov.fi diaarinumero VN/15619/2022

Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.