Maakuntahallitus, kokous 26.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 152 Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi kuntalain 90 §:n ja hyvinvointialueesta annetun lain 95 §:n muuttamisesta

VSLDno-2022-171

Valmistelija

  • Petra Määttänen, hallintojohtaja, petra.maattanen@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi kuntalain 90 §:n ja hyvinvointialueesta annetun lain 95 §:n muuttamisesta.

Esityksen mukaan kunnan ja hyvinvointialueen olisi otettava hallintosääntöön tarpeelliset määräykset hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta poikkeusoloissa ja häiriötilanteissa. Ehdotettuja säännöksiä sovellettaisiin myös kuntayhtymiin ja hyvinvointiyhtymiin.

Voimassa oleva kuntalaki ei sisällä sääntelyä kunnan hallinnon ja päätöksenteon varautumisesta normaalioloista poikkeaviin häiriötilanteisiin tai valmiuslain mukaisiin poikkeusoloihin. Kuntia ja kuntayhtymiä koskee kuitenkin valmiuslaissa säädetty yleinen varautumisvelvollisuus, jonka mukaisesti niiden tulee pyrkiä varmistamaan etukäteisillä toimenpiteillä tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa.

Hallintosäännön muuttaminen poikkeusolojen tai häiriötilanteiden aikana voi olosuhteista riippuen olla haastavaa. Siksi kuntien ja hyvinvointialueiden olisi perusteltua pyrkiä jo ennakolta varmistamaan, että hallintosääntö sisältäisi tarpeelliset määräykset myös häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalle.

Esitetyillä muutoksilla pyritään varmistamaan, että kaikissa kunnissa ja hyvinvointialueilla valmisteltaisiin ehdotetut hallintosäännön määräykset.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Häkämies, maakuntajohtaja, kari.hakamies@varsinais-suomi.fi

Huomiot kuntalain 90 §:ään ehdotetusta muutoksesta (uusi 3 momentti)

Luonnos hallituksen esityksesi kuntalain 90 §:n muuttamiseksi on oikea-aikainen, perusteltu ja kannatettava.

Ehdotettu sääntely parantaa päätöksenteon jatkuvuutta poikkeusoloissa sekä normaaliolojen häiriötilanteissa. Häiriö- ja poikkeustilanteet saattavat edellyttää esimerkiksi nopeampaa päätöksentekoa, tehostettua johtamista, tehtävien uudelleen organisointia tai poikkeavaa päätösvallan käyttöä toimivaltaisen viranomaisen ollessa estynyt.

Covid-19 -pandemian aikaiset kokemukset ovat tuoreessa muistissa ja auttavat hahmottamaan häiriötilanteiden moninaista luonnetta. Kokoontumisrajoitusten aikana innovoitiin ennakkoluulottomasti tapoja kokoustaa turvallisesti, kun sähköisiä sovelluksia ei ollut vielä kaikkien käytettävissä. Tuolloin monissa organisaatioissa huomattiin tarve päivittää hallintosääntöjä. 

On hyvä, että kunnat ja kuntayhtymät velvoitetaan ottamaan hallintosääntöihin tarpeelliset määräykset hallinnon ja toiminnan järjestämiseksi myös kriisitilanteissa. Käytännön hyödyn kannalta on kuitenkin tärkeää, että esimerkiksi Kuntaliitto ohjeistasi mallisäännöllä, missä laillisuuden rajoissa häiriöihin voidaan varautua. Erityisesti tämä koskee tilanteita, joissa valmiuslain käyttöönottokynnys ei ylity, mutta esimerkiksi paikallisesti normaaliolojen häiriötilanne vaikeuttaa tai estää päätöksentekoa.

Huomiot hyvinvointialueesta annetun lain 95 §:ään ehdotetusta muutoksesta (uusi 4 momentti)

Ei lausuttavaa

Muut kommentit esitysluonnoksesta

Ei lausuttavaa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

_____


Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.