Maankäyttöjaosto, kokous 28.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 68 Lausunto Salo-Hajala-kaksoisraiteen ratasuunnitelmasta

VSLDno-2023-439

Valmistelija

  • Salla Murmann, erikoissuunnittelija, salla.murmann@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Turun Tunnin Juna Oy on pyytänyt Varsinais-Suomen liiton lausuntoa Salo–Hajala-kaksoisraiteen ratasuunnitelmasta. Lausunto on pyydetty toimittamaan 8.9.2023 mennessä Turun Tunnin Juna Oy:lle osoitteeseen info@tunninjuna.fi. 

Turun tunnin juna on Helsingin ja Turun välille suunnitteilla oleva nopea kaksiraiteinen junayhteys, joka tuo uusia mahdollisuuksia kasvuun ja kehitykseen sekä lyhentää kaupunkien välistä matka-aikaa. Hanke koostuu neljästä eri osasta: Espoon kaupunkiradasta, Espoo–Salo-oikoradasta, Salo–Turku-kaksoisraiteesta sekä Turun ratapiha-alueesta.  

Salo–Hajala-kaksoisraiteen ratasuunnitelma on osa Salo–Turku-kaksoisraiteen suunnittelukokonaisuutta. Kyseessä oleva ratasuunnitelma rajautuu Salon liikennepaikan länsipuolella ratakilometrille 144+300 ja Hajalassa ratakilometrille 155+000. Ratasuunnitelmassa esitetään rakennettavaksi uusi eteläinen raide ratakilometrille 144+500-155+000 ja nykyisen pohjoisen radan uudelleen linjaus ratakilometrillä 144+450-145+100. Eteläisen raiteen viereen on suunniteltu uusia huoltoteiltä ja tunnelien suuaukoille pelastustiet. Kaupunki- ja taajama-alueella uusi raide aidataan. 

Salo–Hajala-kaksoisraiteen ratasuunnitelman tavoitteina ovat mm.:  

  • radan välityskykyä parantavan kaksoisraiteen rakentaminen, 
  • Helsinki–Turku nopean junayhteyden kehittämisen mahdollistaminen, 
  • uuden eteläisen raiteen 200 km/h tavoitenopeuden mahdollistaminen Halikon tunnelin länsipuolella, 
  • erityisen huomion kiinnittäminen suunnittelualueen arvokkaaseen luontoon ja kulttuuriympäristöön sekä radan maisemaan sovittamiseen ja  
  • haitallisten vaikutusten selvittäminen ja näiden vaikutusten vähentämis- tai poistamistoimenpiteiden suunnittelu. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Varsinais-Suomen liiton maankäyttöjaosto toteaa lausuntonaan Turun Tunnin Juna Oy:lle  Salo–Hajala-kaksoisraiteen ratasuunnitelmasta seuraavaa. 

Helsinki–Turku nopea ratayhteys on merkittävä ja keskeinen osa Etelä-Suomen rataverkkoa ja sen kehittämistä. Euroopan unionin rajat ylittävään TEN-T-ydinverkkokäytävään kuuluvalla yhteysvälillä on strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä. Hanke tukee osaltaan Etelä-Suomen kilpailukyvyn parantamista. Alueiden välisellä verkottumisella ja yhteistyöllä vahvistetaan alueiden kehittymistä ja toimintaedellytyksiä sekä yhdyskuntien vetovoimaa. 

Uuden oikoradan ja Turku–Salo-kaksoisraiteen mahdollistama monimuotoinen junaliikenne paikallisjuna-asemineen tulee palvelemaan laajaa joukkoa ihmisiä. Rata luo edellytykset kestävälle ja yhtenäiselle Etelä-Suomen kattavalle asunto- ja työmarkkina-alueelle. Pääkaupunkiseudun ja Turun ja Salon seutujen välisten matka-aikojen lyheneminen edistää kaupunkiseutujen asumis- ja työssäkäyntialueiden toiminnallista kytkeytymistä. Kaksoisraide tukee alueellisen junaliikenteen ja asemapaikkojen kehittämistä, radan varren maankäyttöä ja edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista.  

Maakuntakaavan, Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja maakuntastrategian tavoitteet radanvarren alueiden kehittymisestä sekä kestävästä liikennejärjestelmästä edellyttävät, että Helsinki–Turku-ratayhteyden suunnittelutyössä huolehditaan nopean junayhteyden lisäksi invesointia hyödyntävän taajamajunaliikenteen kehittämisestä. Turun tunnin juna -suunnitteluhankkeessa on tärkeää huomioida maakuntakaavan ja kuntien kaavojen mukaiset alueellisen junaliikenteen uudet asemapaikat. 

Salo–Hajala-kaksoisraiteen ratasuunnitelmassa ei ole esitetty Halikon uutta taajamajunaliikenteen asemapaikkaa, eikä suunnitelmasta käy selvästi ilmi, mahdollistaako ratageometria ja muut ratatekniset suunnitteluratkaisut aseman rakentamisen. Ratasuunnitelma tulee ehdottomasti laatia siten, että radan geometria mahdollistaa maakuntakaavassa osoitetun ja taajamajunaliikenteelle välttämättömän asemapaikan rakentamisen Salon Halikkoon. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Salon kaupunki, Väylävirasto