Maankäyttöjaosto, kokous 26.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 78 Lausunto Raision Kuloisten risteyssilta-asemakaavan muutoksen ehdotuksesta

VSLDno-2024-315

Valmistelija

  • Virpi Mamia, maakunta-arkkitehti, virpi.mamia@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Raision kaupunki on pyytänyt Varsinais-Suomen liitolta lausuntoa asemakaavan muutoksen ehdotuksesta, joka koskee Raision Kuloisten risteyssillan uusimista. Raision kaupunkikehitysjaosto on käsitellyt asemakaavan muutosehdotuksen kokouksessaan 10.6.2024. Lausunto on pyydetty antamaan 30.8.2024 mennessä. 

Raisiontien ja Raumantien risteykseen sijoittuva Kuloisten risteyssilta on tulossa käyttöikänsä päähän. Asemakaavoituksen lähtökohtana on mahdollistaa Kuloisten risteysalueen sillan uusiminen nykyvaatimusten mukaiseksi. Silta on huonokuntoinen ja sen uusiminen on väistämätöntä. 

Suunnittelualue sijaitsee noin kilometrin etäisyydellä Raision keskustasta kaakkoon, Raisiontien ja Rauman valtatien solmukohdassa. Kaavamuutos koskee liikenne-, katu-, erityis- ja virkistysalueita noin 13 hehtaarin alueella. 

Kaavamuutos tarvitaan mahdollistamaan ratkaisu, jolla voidaan taata sillan uusimisen työmaa-aikainen liikenteellinen saavutettavuus Raision keskusta-alueelle. Sillan korjauksen ja uusimisen vaihtoehdoista on laadittu esiselvitys vuonna 2021. Selvityksen pohjalta asemakaavoitukselle on esitetty kolme erilaista vaihtoehtoa:  

Vaihtoehto 0, ei asemakaavamuutosta, ei mahdollista sillan uusimista nykyvaatimusten mukaiseksi, siten ettei ympäristö siitä kärsisi. 

Vaihtoehto 1, asemakaava muutetaan mahdollistamaan nykyvaatimusten mukainen silta nykyiseen sijaintiin. Vaihtoehto 1 haastaa Raision keskustan saavutettavuuden vaalimista siltatyömaa-aikana. 

Vaihtoehto 2, asemakaavalla mahdollistetaan maantasaisen kiertoliittymän toteuttaminen Raumantien ja Raisiontien risteävällä ajoneuvoliikenteelle sekä mahdollistetaan raitiotiesillan rakentaminen nykyisen sillan kohdalle kiertoliittymästä riippumattomana toimenpiteenä. 

Asemakaavaselostuksessa asemakaavavaihtoehtoa 2 perustellaan ainoana ratkaisuvaihtoehtona, jolla voidaan taata Raision keskusta-alueen liikenteellinen saavutettavuus siltatyömaan aikana. 

Varsinais-Suomen liitto on antanut lausunnon risteyssillan uudistamisen asemakaavaluonnoksesta tammikuussa 2024. Raision kaupunki on asemakaavan muutosehdotuksen selostuksessa antanut perusteellisen vastineen liiton lausuntoon kaavaluonnoksesta. 

 

"Ote kaavamuutosehdotuksen selostuksesta: 

Lausunto, Varsinais-Suomen liiton Maankäyttöjaosto:  

Varsinais-Suomen liitto pitää kaavasuunnitelmaa sijaintiinsa sopimattomana. Työmaa-aikaisten ratkaisujen haasteellisuutta ei nähdä riittävänä perusteena uudistaa yhdyskuntarakennetta Raision ja Turun keskustojen välisellä pääakselilla kaavaluonnoksen esittämällä tavalla, sen lisätessä ajoneuvoliikenteelle varattua maapinta-alaa, sekä sitä myöten kasvattaen liikennemelualuetta. Maakuntakaavassa kaava-alueelle kohdistuu merkintöjä kuten Kaupunkikehittämisen kohdealue, taajamatoimintojen alue, virkistysalue, kaksiajoratainen yhdystie tai pääkatu (Raisiontie) Kaksiajoratainen valta- tai kantatie (Raumantie) Eritasoliittymä, suojelualue (Raisionjoen jokilaakso), sekä ulkoilureitti. Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 visiossa 2040+ kaava-alue on merkitty osaksi Kaupunkiliikenteen aluetta ja Raisiontielle on kohdennettu kehittämistavoitemerkintöinä Kaupunkiseudun pääväylä, pyöräilyn seudullinen pääreitti ja tavoitteellinen laatuväyläosuus, Fölin runkolinjasto, sekä raitiotie. Kuloisten risteyssillan asemakaavaluonnoksessa liikennejärjestelyille varattu tilavaade ei ole linjassa maakuntakaavan ja kaupunkiseudun kehittämistavoitteiden kanssa. Ratkaisun nähdään heikentävän Joukkoliikenteen ja pyöräilyn mahdollisuuksia pidentämällä kevyenliikenteen reittien etäisyyksiä Raisiontien ympäristössä. Kiertoliittymän vaatima avaus maisemassa levittää liikenteestä aiheutuvan häiriöalueen laajuutta. Kaavaratkaisu nähdään lisäävän nk. estevaikutusta sijainnille, jossa sen vähentäminen olisi tarpeen. Ratkaisulla pitäisi tuoda nykyistä kaupunkimaisempaa ja kaventaa Rauman valtatien aiheuttamaa häiriöaluetta. Kaupunkiseudun keskusakselin, joukkoliikenteen pääväylän, pääsuunta alistetaan toisarvoiseksi kääntämällä se moottoritien ramppiliittymään, vaikka tiehierarkia on maakuntakaavassakin selkeästi esitetty. Sillankorjauksen aikaiset väliaikaisratkaisut eivät voi olla syy edistää pysyvää suunnitteluratkaisua, joka on vastoin kaikkia alueelle yhteisesti sovittuja kaupunkisuunnittelun periaatteita.  

Raision kaupungin kaavoituksen vastine:  

Rauman valtatie on ELY-keskuksen hallinnoima vilkasliikenteinen päätie, jonka Raisiontie ylittää Kuloistensillan kohdalla. Kuloisten risteyssillan uusimisen liikennejärjestelyille on teetetty aikaisemmassa vaiheessa esiselvitys (Sweco infra & Rail Oy, (2021) Kuloisten eritasoliittymän parantaminen, 23702420), jonka perusteella kahdesta mahdollisesta vaihtoehdosta on päädytty vaihtoehtoon 2. Vaihtoehto 2 mahdollistaa ainoana suunnittelualueen läpiliikenteen työmaan aikana. Näitä vaihtoehtoja ja tilannetta, jossa kaavaa ei muuteta, on avattu enemmän kohdan 4.4. alakappaleessa ”Asemakaavan vaihtoehtojen kuvaus ja karsinta”. Nykyinen Kuloistensilta on erittäin huonokuntoinen eikä sen nykyinen alikulkukorkeus 4,3 m vastaa Väyläviraston asettaman nykyvaatimuksen mukaista 5,2 m alikulkukorkeutta pääteillä. Uusi silta tullaan siis toteuttamaan nykyistä siltaa lähes metrin korkeammalle. Korkeusmuutoksen takia rampit muuttuisivat nykyisellä sijainnilla liian jyrkiksi ja vaativat jo sen takia siirtämistä, vaikka uusia liittymiä ei rakennettaisi. Tiealueen laajentaminen on siis tarpeen. Suunnittelualueen kaavoituksen ja katusuunnitelman taustalla on tarve liikenteen eri tasojen sujuvana pysyminen Raision keskustan suuntaan. Koska Raisiontie on vilkasliikenteinen pääväylä liikenteen katkaiseminen reitiltä, aiheuttaisi huomattavia haasteita. Kaavoituksen pohjalla olevaan yleistasoiseen katusuunnitelmaan on otettu huomioon työnaikaiset liikennejärjestelyt, niiden kesto ja rakentamiskustannukset. Työmaa-aikaisten liikennejärjestelyjen haasteellisuudella tarkoitetaankin Kuloisten risteyssillan tapauksessa ratkaisuvaihtoehtojen puutetta, suhteessa työnaikaisen liikenteen vaatimuksiin ja kustannuksiin. Väylä ei salli valtateille suuria poikkeusjärjestelyitä, kuten kiertoliittymää eikä sillan ohittaminen työmaa aikana Rauman valtatien kautta ole mahdollista. Vastaavasti Raisiontien työnaikaisessa liikenteenohjauksessa on otettava huomioon E18 hankkeen todennäköinen käynnistyminen samanaikaisesti, ja sen tuomat liikenteelliset ja liikenneverkostolliset haasteet. Tällöin työnaikaista kiertotietä ei kohteessa pystyisi toteuttamaan toimivasti. Ei ole myöskään toivottavaa, että liikenne siirtyisi asuinalueiden pienemmille teille, joiden välityskyky ei sitä kestäisi. Kaavaehdotuksen taustalle tehdyissä tiesuunnitelmissa on pyritty huomioimaan liikennejärjestelmäsuunnitelman visio. Vaikka tiesuunnitelmassa muodostuu kiertoliittymään pääliikennesuunnan epäjatkuvuuskohta, säilyvät Fölin linjastomahdollisuudet nykyisellään. Föli on myös suunnittelun edetessä todennut, ettei suunnitelmalla ole vaikutusta sen liikennöintiin. Raitiotielle säilyy nykyisen sillan sijainnissa siltavaraus. Rakentuessaan sillalle voi siirtää julkisen- ja kevyenliikenteen, ajoneuvoliikenteen säilyessä nyt rakennettavalla sillalla. Raisionjoen ylittävän Mahittulansillan suunnittelussa on huomioitu raitiotievaraus. Tiesuunnitelman mukaisesti Raisiontien pyöräilyn pääreitti tullaan toteuttamaan laatuväylänä. Pituudeltaan reitti kuitenkin kasvaa nykyisestä alle 25 m. Koska uusi silta rakentuu suoraan Rauman valtatien yli, on silta pituudeltaan lyhyempi. Tämän lisäksi suunnitelman mukainen meluntorjunta kaventaa liikennemelualuetta huomattavasti nykytilanteesta. Nykyiseltään suunnittelualueella ei ole huomioitu meluntorjuntaa. Rauman valtatien uusien ramppien toteutuessa niiden yhteyteen tullaan rakentamaan melumuurit, jolloin melualue risteyksen ympäristössä pienenee merkittävästi. (Sweco (2023) VT8, Kuloisten eritasoliittymän parantaminen, Tiesuunnitelman meluselvitys). Vaikka liikennealue kasvaa, pystytään toteutettavalla melutorjunnalla kaventamaan häiriöaluetta huomattavasti nykytilanteesta. Tällöin myös Raisionjoen varren melumäärä saadaan huomattavasti aikaisempaa paremmalle tasolle ja alue saadaan virkistyskäyttöön soveltuvaksi. Nykyisin alueen melutaso ylittää taajaman sisäisen virkistysalueen 55dB päiväohjearvon. Vaikka pääliikennesuuntaan muodostuukin uusissa suunnitelmissa koukkaus/epäjatkuvuuskohta, on siinä myös hyviä puolia. Pitkillä suorilla väyläosuuksilla ajonopeudet kasvavat helposti yli sallitun. Liikenneympyrä keskusta-alueelle saapuessa hillitsee ajonopeuksia parantaen alueen liikenneturvallisuutta. Tiesuunnitelmaratkaisu parantaa liikenteen välityskykyä ja voi jopa nopeuttaa joukkoliikennettä Ihalantien valoliittymän poistuessa. Suunnitelma parantaa myös väylän viihtyisyyttä lisäämällä viherkaistaleita vastakkaisiin suuntiin liikennöivien kaistojen väliin luoden Raisiontiestä viihtyisämpää kaupunkiympäristöä. Jos silta uusittaisiin nykyiselle paikalleen, siirtyisi Raitiotiesillan rakentamisen kustannukset jo tälle hankkeelle. Mikäli raitiotie ei toteutuisikaan tai sillan vaatimukset muuttuisivat ennen raitiotien toteutusta, on tehty kalliimpi siltaratkaisu, jossa on ylimääräistä tiealuetta.” 

Asemakaavamuutoksen rinnalla on laadittu tiesuunnitelmia. Suunnitelmat voidaan hyväksyä, kun asemaakaava on hyväksytty. Uuden sillan ja siihen liittyvien liikenneratkaisujen rakentamisen on tarkoitus lähteä käyntiin vuonna 2025. 

 

Lisätietoja: https://www.raisio.fi/fi/kuloisten-risteyssilta-asemakaavan-muutos  

  

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Maankäyttöjaosto päättää antaa Raision Kuloisten risteyssillan asemakaavan muutosehdotuksesta seuraavan lausunnon: 

Varsinais-Suomen liitto kiittää Raision kaupunkia lausuntopyynnöstä sekä vastineesta kaavan luonnosvaiheessa annettuun lausuntoon.  

Viitaten kaavaluonnosvaiheessa annettuun lausuntoon liitto pitää kaupunkiseudun liikennejärjestelmän näkökulmasta Raumantien ja Raisiontien ajoneuvoliikenteen ohjaamista samaan kiertoliittymään edelleen heikompana ratkaisuna kuin risteyssillan nykyiseen sijaintiin perustuvaa liikennejärjestelyjen kehittämistä.  

Liitto kannustaa Raision kaupunkia jatkamaan asemakaavan muutosvalmistelua ehdotuksen selostuksessa esitellyn vaihtoehto 1 pohjalta ja käymään neuvotteluja valtion kanssa työmaa-aikaisten väliaikaisratkaisujen löytymiseksi siten, että Raisiontien silta olisi mahdollista uusia nykyvaatimusten mukaiseksi nykyisessä sijainnissaan.  

Kaupunkiseudun pyöräilyverkossa Raisiontien sillalla on erityinen rooli, jota ei tule heikentää missään esitetyistä asemakaavavaihtoehdoista. Pyöräilylle silta tulee toteuttaa myös vaihtoehdossa 2 samanaikaisesti ajoneuvoliikenteen yhteyksien kanssa. 

Kaavaluonnosvaiheen lausunnostaan Varsinais-Suomen liitto haluaa toistaa seuraavaa: 

Kunnostustarpeessa olevan risteyssillan työmaa-aikaisten ratkaisujen haasteellisuus ei ole Varsinais-Suomen liiton näkökulmasta riittävä peruste uudistaa yhdyskuntarakennetta kaavasuunnitelmassa esitetyllä tavalla Raision ja Turun keskustojen välisen pääakselin varrella Raision keskustan kupeessa.   

Maakuntakaavassa kaava-alueelle kohdentuu maakuntakaavamerkinnöistä mm. Kaupunkikehittämisen kohdealue, Taajamatoimintojen alue, Virkistysalue, Kaksiajorataien yhdystie tai pääkatu (Raisiontie), Kaksiajoratainen valta- tai kantatie (Raumantie), Eritasoliittymä sekä Suojelualue (Raisionjoen jokilaakso) ja Ulkoilureitti. Kaava-alueen välittömässä läheisyydessä maakuntakaavaan on merkitty Merkittävä rakennetun ympäristön kokonaisuus (Raision Pyhän Martin kirkko ympäristöineen). 

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020:n visiossa 2040+ kaava-alue on merkitty osaksi Kaupunkiliikenteen aluetta ja Raisiontielle on kohdennettu mm. kehittämistavoitemerkintöinä Kaupunkiseudun pääväylä, pyöräilyn seudullinen pääreitti ja tavoitteellinen laatuväyläosuus, Fölin (joukkoliikenteen) runkolinjasto sekä raitiotie. 

Kuloisten risteyssillan asemakaavasuunnitelmassa liikennejärjestelyille varattu tilavaade kaava-alueen maisemassa ei ole linjassa maakuntakaavassa ja kaupunkiseututasolla alueelle osoitettujen kehittämisen tavoitteiden kanssa. Ratkaisu heikentää joukkoliikenteen ja pyöräilyn mahdollisuuksia ja käytettävyyttä pidentämällä mm. jalankulun ja pyöräilyn reittien etäisyyksiä Raisiontien ympäristössä. 

Kaavaratkaisu lisää nk. estevaikutusta yhdyskuntarakenteessa sijaintiin, missä sitä pitäisi vähentää.  Raisiontien ja Raumantien risteyksen uudelleen järjestelyn tulisi kehittää Raisiontiestä nykyistä kaupunkimaisempaa, kaikkien kulkumuotojen katuyhteyttä ja samalla kaventaa Raumantiestä aiheutuvan ajoneuvoliikenteen häiriöitä ympäristöönsä kaava-alueella. Nyt ratkaisu yhdenmukaistaa Raisiontien liikennejärjestelyjä Raumantien järjestelyihin, vaikka katu-/tiehierarkia väylillä on selkeästi maakuntakaavassakin esitetty. Kaupunkiseudun keskusakselin, joukkoliikenteen pääväylän, pääsuunta alistetaan toisarvoiseksi kääntämällä se moottoritien ramppiliittymään. 

  Varsinais-Suomen liitto katsoo, että sillankorjauksen aikaiset väliaikaisratkaisut eivät voi olla syy edistää sellaista pysyvää suunnitteluratkaisua, joka on vastoin kaikkia alueelle yhteisesti sovittuja kaupunkisuunnittelun periaatteita. 

Päätös

Päätös ehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

Raision kaupunki, Turun kaupunkiseutu, Fölki, Varsinais-Suomen ELY-keskus, ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue.