Perustelut
Turun kaupunki on pyytänyt Varsinais-Suomen liiton lausuntoa Ferry Terminal Turku -asemakaavan muutosehdotuksesta 16.5.2023 mennessä.
Kaava-alue sijaitsee kartassa rajauksella osoitetulla alueella (kuva 1) Sataman, Iso-Heikkilän ja Pahaniemen kaupunginosissa. Kaavamuutosalueen pinta-ala on 62,0 ha. Kaavamuutosalueen omistaa Turun kaupunki, mutta suurin osa siitä on vuokrattu muiden tahojen käyttöön kuten Turun Satama Oy:lle.
Asemakaavamuutos laaditaan Turun kaupungin aloitteesta. Kaupunki on tehnyt satama-alueen ja siihen liittyvien liikennejärjestelyjen kehittämisestä kaksi aiesopimusta Turun Satama Oy:n, Viking Line Abp:n ja Tallink Silja Oy:n kanssa. Alueen uusimmat maankäyttö-luonnokset perustuvat PES-Arkkitehdit Oy:n ORIGAMI-nimiseen kilpailuehdotukseen, joka voitti matkustajaterminaalin arkkitehtuurikilpailun toukokuussa 2022.
Maakuntakaavassa suuri osa kaavanmuutosalueesta on satama-aluetta. Kaavanmuutosalueen itäreuna on keskustatoimintojen aluetta ja luoteisosassa on pieni kaistale työpaikkatoimintojen aluetta. Alue kuuluu osittain kaupunkikehittämisen kohdealueeseen sekä teollisuuden ja logistiikan kehittämisen kohdealueeseen. Turun linnan ympäristö kuuluu kulttuuriympäristön tai maiseman kannalta tärkeään alueeseen, ja linna ympäristöineen on merkitty myös suojeltavaksi rakennetun ympäristön aluekokonaisuudeksi. Kaavamuutosalueella on voimassa oikeusvaikutteinen Turun yleiskaava 2020. Suunnittelua alueella ohjaa lisäksi Linnakaupungin osayleiskaava. Asemakaavoja kaavamuutosalueella on voimassa kuusi. Suuri osa alueesta on merkitty asemakaavassa liikennealueeksi sekä satama-alueeksi.
Kaavamuutoksen tarkoituksena on mahdollistaa uuden satamaterminaalin ja sen tarvitsemien rakennusten, liikenneyhteyksien ja pysäköintijärjestelyjen toteuttaminen. Päämääränä on, että terminaali liikenneyhteyksineen on käytössä vuonna 2027.
Kaavamuutoksen tavoitteisiin kuuluvat terminaalin saavutettavuuden varmistaminen kaikilla liikennemuodoilla, liikenneyhteyksien selkeyttäminen ja sujuvoittaminen, liikenneturvallisuuden parantaminen, laivaan kulkevan matkustaja- ja rahtiliikenteen eriyttäminen muusta saatto- ja saapumisliikenteestä sekä kestävien liikkumismuotojen kulkutapaosuuden kasvattaminen. Kaavamuutoksen yhteydessä on tarkasteltu satamaan johtavan henkilöliikenneraiteen uudelleenlinjausta. Kaavamuutoksessa osoitetaan kaupunginvaltuuston hyväksymässä (ei lainvoimainen) Yleiskaavassa 2029 esitetyn mukainen henkilöliikenneraiteen uudelleenlinjaus, joka kulkee pohjoisesta satamaan. Tavoitteisiin lukeutuu lisäksi uusi kävely ja pyöräily-yhteys Linnanniemeltä Ruissaloon.
Satama-alueen kehittämisellä ja tavoitellaan maankäytön muutoksia, jotka sataman toiminnan tehostuessa vapauttavat uusia alueita kaupunkikehitykseen etenkin Turun linnan ja Aurajoen väliseltä alueelta. Tavoitteena on lisäksi, että kaavamuutos ei estä kaupunkikehittämistä kaava-alueen pohjoispuolella Linnanaukon rannalla. Aurajokirannassa ja sataman suulla vapautuvien alueiden tulevaan käyttöön ei tässä asemakaavamuutoksessa oteta kantaa, vaan niiden kehittäminen toteutetaan erillisinä kaupungin omina strategisina hankkeina. Suurin osa vapautuvista alueista kuuluu Historian ja tulevaisuuden museo -asemakaavamuutokseen, jonka luonnoksen kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 27.9.2021 § 439.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi
Varsinais-Suomen liiton maankäyttöjaosto päättää antaa Turun kaupungille Ferry Terminal Turku -asemakaavamuutosehdotuksesta seuraavan lausunnon.
Kestävän talouskasvun tavoite ja globaali kilpailu edellyttävät Varsinais-Suomelta monipuolista saavutettavuutta. Kasvuvyöhykkeellä sijaitseva Turun satama toimii porttina Skandinaviaan sekä läntiseen Eurooppaan. Sujuvat, ennakoitavat ja kestävin perustein rakentuvat kansalliset ja kansainväliset matka- ja kuljetusketjut palvelevat maakunnan elinkeinoelämää. Venäjän hyökkäyssodan myötä Varsinais-Suomen satamayhteyksien merkitys on korostunut myös huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmasta.
Turun satama ja Turun kaupunkisolmukohta kuuluvat Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) Skandinavia–Välimeri-ydinverkkokäytävään. Turun uusi satamaterminaali vahvistaa Turun logistista asemaa ja alueen kansainvälisiä yhteyksiä. Satama on sekä henkilö- että tavaraliikenteen kannalta merkittävä liikenteen solmukohta. Henkilöliikenneterminaalin ympäristössä ovat lähekkäin laivaterminaali, mahdollinen raitiotie, charter-, lähi- ja kaukoliikenteen linja-autopysäkit, rautatieasema, taksiasema ja henkilöautojen pysäköintilaitos. Eri kulkumuotojen yhteensovittaminen alueella on suunniteltu perusteellisesti.
On tärkeää paitsi terminaalin saavutettavuuden myös uuden TEN-T-asetusehdotuksen asettamien vaatimusten täyttämiseksi, että raideliikenneyhteys jatkuu aivan satama-alueelle saakka, kuten kaavamuutosehdotuksessa on esitetty. Henkilöliikenneraiteen uusi linjaus pohjoisen suunnasta parantaa liikenneturvallisuutta, sujuvoittaa kävelyä ja pyöräliikennettä sekä luo uusia mahdollisuuksia maankäytön suunnittelulle.
Terminaalialueen sekä laajemmin sataman ja Turun linnan ympäristön kehittäminen on merkittävä kokonaisuus, jolle on asetettu hyvät tavoitteet ja jonka suunnittelussa on huomioitu kattavasti eri näkökulmia. Varsinais-Suomen liitto katsoo, että Ferry Terminal Turku -asemakaavamuutosehdotus toteuttaa maakuntakaavaa ja tukee seudulliselle ja maakunnalliselle liikennejärjestelmälle asetettuja tavoitteita ja siten edistää Varsinais-Suomen maakuntastrategiassa 2035+ esitetyn Varsinais-Suomen aluerakenteen vision toteutumista.
On tärkeää keskustella siitä, miten varmistetaan kaikkien tavoitteiden pysyminen mukana alueen suunnittelun ja toteutuksen edetessä. Tavara- ja henkilöliikenneyhteyksien sujuvuuden lisäksi erityisesti alueen viihtyisyyteen ja käveltävyyteen, autojen ja polkupyörien liityntäpysäköinnin tasokkuuteen sekä kaupunkivihreän ja kulttuuriperinnön vaalimiseen on syytä kiinnittää jatkossakin huomiota prosessin eri vaiheissa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.