Maakuntahallitus, kokous 14.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 189 Perussuomalaisten valtuustoryhmän aloite Helsingin junan pysähtymiseksi Paimiossa

VSLDno-2022-361

Valmistelija

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi
  • Salla Murmann, erikoissuunnittelija, salla.murmann@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Perussuomalaisten valtuustoryhmä jätti seuraavan aloitteen (.2):

”Helsingin junan pitää pysähtyä Paimiossa

Turun ja Helsingin välisen henkilöjunaliikenteen pitää tulevaisuudessa pysähtyä myös Paimiossa matkustajien ottamista ja jättämistä varten.

Elokuun 15. päivän jälkeen Helsingin junan pääteasema Turussa on Kupittaan asema seuraavan kahden vuoden ajan Aurajoen ylittävän rautatiesillan rakentamisen vuoksi. Samalla Helsinkiin matkaajien käytöstä poistuvat Turun rautatieaseman lähettyvillä olevat parkkipaikat. On tunnettua, että Kupittaan aseman seutu on niin täyteen rakennettu, että alueella on huutava pula edullisista parkkipaikoista jo alueella työssä käyvien vuoksi. Nyt junan aikataulun sopisi hyvin pysähtyminen Paimiossa, kun ”pyörähdys” Turun rautatieasemalla jää pois matka-ajasta.

Keväällä 2021 valmistui Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen asemapaikkojen kehittämissuunnitelma, siitä selviää, että maakunnassamme on voimakas halu kehittää lähijunaliikennettä. Siksi tuntuu perin nurinkuriselta, että Turun ja Helsingin välille pitkään suunniteltu noin tunnin juna ei tulevaisuudessa voisi pysähtyä Varsinais-Suomessa muualla kuin Turussa ja korkeintaan Salossa. Luulisi, että junayhteydestä tulisi huomattavasti kannattavampi ja kannatettavampi maakunnan ihmisten kannalta, jos myös Paimiossa olisi matkustajia palveleva seisake, jossa olisi riittävästi ilmaista paikoitustilaa junaan nousevien autoille.

Me, maakunnan päättäjinä, olemme avainasemassa ja vastuussa siitä, että maakunnan asukkaille järjestyy edullinen ja mutkaton kulku aamulla Helsinkiin töihin ja illalla takaisin, jos tarve niin vaatii. Nykyisillä polttoaineen hinnoilla ei ole suurta järkeä ajaa junan perässä pitkiä matkoja kyytiin päästäkseen. Ilmastoystävällisyys pitäisi huomioida myös julkisen liikenteen liityntöjä suunniteltaessa.

Perussuomalaisten maakuntavaltuustoryhmä”

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Häkämies, maakuntajohtaja, kari.hakamies@varsinais-suomi.fi

Maakuntajohtajan ehdotus

Maakuntahallitus päättää esittää maakuntavaltuustolle Perussuomalaisten tekemästä valtuustoaloitteesta seuraavaa:

Markkinaehtoinen kaukojunaliikenne Turku–Helsinki

Nykyinen Turun ja Helsingin välinen junaliikenne on markkinaehtoista. Markkinaehtoisessa liikenteessä operaattori, tässä tapauksessa VR, yksin päättää tarjottavan liikenteen palvelutasosta: vuorojen määrästä, pysähdyspaikoista ja lippujen hinnoittelusta. Toistaiseksi VR ei ole nähnyt pysähdystä Paimiossa kannattavana. Lisäpysähdystä on VR pitänyt kohtaavien junien aikataulutuksen kannalta vaikeana.

Tunnin juna -hankkeella tavoitellaan nykyistä huomattavasti nopeampaa ja lyhyempää Turku–Helsinki-junayhteyttä sekä junaliikenteen palvelutason parantamista koko yhteysvälillä. Tunnin juna edellyttää oikorataa Salo–Lohja–Espoo sekä kaksoisraidetta Turku–Salo-välille. Tunnin juna -hanke toteutuessaan mahdollistaa nopeiden ja suorien junavuorojen lisäksi sekä väliasemilla pysähtyvät kaukojunat että erityyppiset lähiliikenteen junat, jolloin myös suorat yhteydet Paimiosta Helsingin suuntaan paranevat.

Alueellinen junaliikenne

Varsinais-Suomen liiton tavoitteena on vuosien ajan ollut alueellisen junaliikenteen palauttaminen maakuntaan. Varsinais-Suomen maakuntastrategian (Maakuntastrategia 2040+ Kestävien kumppanuuksien Varsinais-Suomi) aluerakenteen visio on toimivalle joukkoliikenteelle rakentuva maakunnan laajuinen kestävä asunto- ja työmarkkina-alue. Varsinais-Suomen liiton työvälineet toimivan ja kestävän alue- ja yhdyskuntarakenteen sekä liikennejärjestelmän kehittämiseksi ovat maakuntakaavoitus sekä liikennejärjestelmäsuunnittelu. Sekä maakuntakaavassa (Varsinais-Suomen taajamien maankäytön, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaava) että liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020) on osoitettu rataverkko ja asemapaikat sekä niiden kehittämistavoitteet.

Varsinais-Suomen vision, maakuntakaavan ja liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaista alueellista junaliikennettä on edistetty valtuustoaloitteessakin todetun asemapaikkojen kehittämissuunnitelman lisäksi monilla toimenpiteillä. Käynnissä ja valmisteilla on useita alueellisia ja valtakunnallisia selvityksiä. Vielä vuoden 2022 aikana on tarkoitus yhdessä Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen liittojen sekä Turku–Toijala-radanvarsikuntien kanssa teettää selvitys asemapaikkojen uudelleen avaamisen edellyttämistä suunnittelu- ja parannustoimenpiteistä.

Käynnissä olevassa Scale UP -hankkeessa on tutkittu radanvarsitaajamien matkustajapotentiaalia ja selvitetään junaliikenteen järjestämisen organisaatiomalleja. Saman hankkeen kesällä 2022 järjestämään paikallisjunakyselyyn saatiin yli 3 600 vastausta. Paimiolaisista vastaajista (569 kpl) 75,6 % olisi halukkaita käyttämään paikallisjunaa.

Varsinais-Suomen kuntajohto julkaisi 7.10.2022 kannanoton lähi- ja kaukojunaliikenteen kehittämisen puolesta kaikilla ratasuunnilla: ”Tavoitteena on kehittää Varsinais-Suomen sisäisiä ja ulkoisia yhteyksiä ja edistää Tunnin junan ohella ja sitä tukien lähijunaliikenteen edellytyksiä muun muassa uusia seisakkeita, asemapaikkoja ja liityntäpysäköintiä. Uusikaupunki–Turku–Tampere -välille sekä Tunnin junan myötä Turku–Helsinki -välin radanvarsikuntiin on mahdollista kehittää lähijunaliikennettä. Kaukoliikenteen uusia pysähdyspaikkoja tulevaisuudessa voi olla esimerkiksi Turun Urusvuoressa, Raision Nuorikkalassa, Naantalissa, Liedossa, Aurassa, Kyrössä ja Paimiossa.”

Laadittujen selvitysten perusteella lähijunaliikenteen toteuttaminen ja kaukoliikenteen palvelutason parantaminen kaikilla Varsinais-Suomen rataosuuksilla on sekä mahdollista että laajasti kannatettua. Turun ratapiha ja Turku–Kupittaa-kaksoisraide valmistuvat loppuvuodesta 2024. Aikataulutettavia, valtion ja kuntien yhdessä toteutettavia ja rahoitettavia asioita on kuitenkin vielä paljon. Suomen Lähijunat Oy:n SM2-junien kunnostuksen rahoitus on vielä avoin. Turku–Salo-välillä paikallisjunaliikenteen kokonaisvaltainen toteuttaminen edellyttää sekä tilaaja-/järjestäjä-organsiaatiokysymysten ratkaisemista että Tunnin juna -hankeyhtiön vetämän kaksoisraiteen rakentamista.

Vallitsevassa tilanteessa, jossa aloitteen mukainen akuutti paikallinen tarve, alueellinen kiinnostus sekä globaalit liikenteen vihreän siirtymän tavoitteet kohtaavat, on tärkeää jatkaa keskusteluja VR:n kanssa kaukojunien pysähtymiseksi Paimiossa mahdollisimman nopealla aikataululla.

Maakuntahallitus päättää esittää maakuntavaltuustolle, että se pitää edellä esitettyä vastausta riittävänä ja että aloite on loppuun käsitelty.

Päätös

Edunvalvontajohtaja Janne Virtanen esitteli asian.

Merkittiin, että Eeva-Johanna Eloranta oli poissa kokouksesta klo 11.21-11.25.

Ehdotus hyväksyttiin.

_____