Maankäyttöjaosto, kokous 29.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 8 Lausunto Raision Kuloisten risteyssilta-asemakaavan muutoksen luonnoksesta

VSLDno-2023-701

Valmistelija

  • Virpi Mamia, maakunta-arkkitehti, virpi.mamia@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Raision kaupunki on lähettänyt osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi Varsinais-Suomen liitolle ja samalla pyytänyt liitolta lausuntoa asemakaavan muutoksen luonnoksesta, joka koskee Raision Kuloisten risteyssillan uusimista. Raision kaupunkikehitysjaosto on käsitellyt asemakaavaluonnosta kokouksessaan 11.12.2023. Lausunto on pyydetty antamaan 29.1.2024 mennessä. 

Raisiontien ja Raumantien risteykseen sijoittuva Kuloisten risteyssilta on tulossa käyttöikänsä päähän. Kaavamuutosta perustellaan sillä, että sillan korvaaminen uudella sillalla samaan paikkaan olisi mm. liikenteen työnaikaisen järjestämisen kannalta hankalaa, joten kaavamuutoksella halutaan mahdollistaa uuden sillan rakentaminen nykyisen sillan eteläpuolelle.  

Suunnittelualue sijaitsee noin kilometrin etäisyydellä Raision keskustasta kaakkoon, Raisiontien ja Rauman valtatien solmukohdassa. Kaavamuutos koskee liikenne-, katu-, erityis- ja virkistysalueita noin 13 hehtaarin alueella. 

Kaavamuutosalueelle on tehty tiesuunnitelma, sekä pidetty sitä koskeva yleisötilaisuus 13.9.2023. Tiesuunnitelman mukaisesti liittyminen Raisiontieltä Ihalantielle muuttuu, samalla lisätään liittymismahdollisuus Rauman valtatielle pohjoiseen päin. 

 

Lisätietoja: https://www.raisio.fi/fi/kuloisten-risteyssilta-asemakaavan-muutos  

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Maankäyttöjaosto päättää antaa Raision Kuloisten risteyssillan asemakaavan muutosluonnoksesta seuraavan lausunnon: 

Varsinais-Suomen liitto kiittää Raision kaupunkia lausuntopyynnöstä ja toteaa, että liitto pitää tiesuunnitelmaan pohjautuvaa kaavasuunnitelmaa sijaintiinsa sopimattomana. Kunnostustarpeessa olevan risteyssillan työmaa-aikaisten ratkaisujen haasteellisuus ei ole Varsinais-Suomen liiton näkökulmasta riittävä peruste uudistaa yhdyskuntarakennetta kaavasuunnitelmassa esitetyllä tavalla Raision ja Turun keskustojen välisen pääakselin varrella Raision keskustan kupeessa. Suunnitelmassa ajoneuvoliikenteelle varattu maapinta-ala sekä sitä myöten liikennemelualue ympäristössä lisääntyy merkittävästi.   

Maakuntakaavassa kaava-alueelle kohdentuu maakuntakaavamerkinnöistä mm. Kaupunkikehittämisen kohdealue, Taajamatoimintojen alue, Virkistysalue, Kaksiajorataien yhdystie tai pääkatu (Raisiontie), Kaksiajoratainen valta- tai kantatie (Raumantie), Eritasoliittymä sekä Suojelualue (Raisionjoen jokilaakso) ja Ulkoilureitti. Kaava-alueen välittömässä läheisyydessä maakuntakaavaan on merkitty Merkittävä rakennetun ympäristön kokonaisuus (Raision Pyhän Martin kirkko ympäristöineen). 

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020:n visiossa 2040+ kaava-alue on merkitty osaksi Kaupunkiliikenteen aluetta ja Raisiontielle on kohdennettu mm. kehittämistavoitemerkintöinä Kaupunkiseudun pääväylä, pyöräilyn seudullinen pääreitti ja tavoitteellinen laatuväyläosuus, Fölin (joukkoliikenteen) runkolinjasto sekä raitiotie. 

Kuloisten risteyssillan asemakaavasuunnitelmassa liikennejärjestelyille varattu tilavaade kaava-alueen maisemassa ei ole linjassa maakuntakaavassa ja kaupunkiseututasolla alueelle osoitettujen kehittämisen tavoitteiden kanssa. Ratkaisu heikentää joukkoliikenteen ja pyöräilyn mahdollisuuksia ja käytettävyyttä pidentämällä mm. jalankulun ja pyöräilyn reittien etäisyyksiä Raisiontien ympäristössä. Kiertoliittymän vaatima avaus maisemassa levittää liikenteestä aiheutuvan häiriöalueen laajuutta.  

Kaavaratkaisu lisää nk. estevaikutusta yhdyskuntarakenteessa sijaintiin, missä sitä pitäisi vähentää.  Raisiontien ja Raumantien risteyksen uudelleen järjestelyn tulisi kehittää Raisiontiestä nykyistä kaupunkimaisempaa, kaikkien kulkumuotojen katuyhteyttä ja samalla kaventaa Raumantiestä aiheutuvan ajoneuvoliikenteen häiriöitä ympäristöönsä kaava-alueella. Nyt ratkaisu yhdenmukaistaa Raisiontien liikennejärjestelyjä Raumantien järjestelyihin, vaikka katu-/tiehierarkia väylillä on selkeästi maakuntakaavassakin esitetty. Kaupunkiseudun keskusakselin, joukkoliikenteen pääväylän, pääsuunta alistetaan toisarvoiseksi kääntämällä se moottoritien ramppiliittymään. 

Varsinais-Suomen liitto katsoo, että sillankorjauksen aikaiset väliaikaisratkaisut eivät voi olla syy edistää sellaista pysyvää suunnitteluratkaisua, joka on vastoin kaikkia alueelle yhteisesti sovittuja kaupunkisuunnittelun periaatteita. 

 

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Raision kaupunki, 
Föli, 
Varsinais-Suomen ELY-keskus, ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue, 
Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenteen vastuualue.