Perustelut
Uudenkaupungin kaupunkisuunnittelu on pyytänyt lausuntoa Varsinais-Suomen liitolta Kalannin osayleiskaavan ehdotuksesta 17.1.2024 mennessä. Uudenkaupungin kaupunginhallitus on päätöksellään asettanut kaavaehdotuksen uudelleen nähtäville 23.11.2023 – 5.1.2024 väliseksi ajaksi. Varsinais-Suomen liitto on saanut lisäaikaa lausunnolleen 31.1.2024 asti.
Osayleiskaava käsittää koko entisen Kalannin kunnan alueen ja tulee korvaamaan alueen aiemmat osayleiskaavat. Yleiskaavan tarkoituksena on saada Kalannin alueelle yleispiirteinen maankäyttösuunnitelma, joka toimii yksityiskohtaisemman suunnittelun pohjana. Yleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena ja sen perusteella voidaan myöntää ranta-alueille suoraan rakennusluvat. Nyt ehdotuksena nähtävillä olleen kaavasuunnitelman luonnoksesta Varsinais-Suomen liitto on antanut lausunnon huhtikuussa 2019 ja aiemmasta ehdotuksesta syyskuussa 2021. Pitkässä kaavoitusprosessissa yleiskaavan laatijana on vuodesta 2016 lähtien toiminut Sweco Ympäristö Oy. Ensimmäisen kerran kaavatyö on käynnistetty 2009.
Vuoden 2021 lausunnossaan osayleiskaavan ehdotuksesta Varsinais-Suomen liitto otti kantaa kaavaehdotuksen merkintätapaan aurinkoenergiatuotannon sijoittamisesta, osayleiskaavan ohjaukseen loma-asutuksen mitoituksesta, yleiskaava-asiakirjojen maakuntakaavatilanteen kuvaukseen sekä mainitsi myös Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen mahdollisuuksien huomioimisen yleiskaavassa. Edellisen ehdotusvaiheen lausunnossa esitettyihin huomioihin on kaavasuunnittelussa reagoitu tai aiheisiin on annettu vastineet niiltä osin kuin huomiot eivät näy ehdotuksen kaavasuunnitelmassa. Vastineet ovat luettavissa kaavaehdotuksen selostuksen liitteenä.
Toisessa ehdotusvaiheessa osayleiskaavaa on tarkistettu ensimmäisen ehdotusvaiheen lausuntojen perusteella mm. laatimalla ilmastoselvitys ja liikenneselvitys sekä tarkentamalla useita merkintöjä ja määräyksiä näiden
perusteella. Kaavaehdotukseen on tarkistettu myös pääkäyttötarkoitusalueiden rajauksia, merkintöjä ja määräyksiä vähäistä enemmän paitsi lausuntojen perusteella myös annettujen mielipiteiden vuoksi. Lisäksi kaavakartan luettavuuden vuoksi kaavanmerkinnät on jaettu kolmelle kaavakartalle, jotka yhdessä muodostavat Kalannin alueen osayleiskaavan.
Lisätietoja: https://uusikaupunki.fi/fi/kalannin-osayleiskaava
Ehdotus
Esittelijä
-
Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi
Maankäyttöjaosto päättää antaa Uudenkaupungin Kalannin osayleiskaavan ehdotuksesta seuraavan lausunnon:
Varsinais-Suomen liitto kiittää Uudenkaupungin kaupunkisuunnittelua saamastaan lausuntopyynnöstä ja perustelluista vastaukista Kalannin osayleiskaavoituksen edellisen ehdotusvaiheen lausunnossa annettuihin huomioihin.
Kalannin keskustaajaman itäpuolella kantatie 43:n molemmin puolin on suunnitteilla Suomen mittakaavassa suuri aurinkoenergian tuotantolaitos. Hankealueen laajuus on 302,5 ha, joka on nykyisin pääosin metsää. Hankkeelle on myönnetty rakennuslupa vuonna 2022. Varsinais-Suomen liitto on antanut lausunnon hankkeesta erikseen samaan aikaan, kun osayleiskaavaehdotus oli edellisen kerran lausuttavana (13.9.2021). Kalannin osayleiskaava-alueen aurinkoenergian tuotantoalueet on päivitetty kaavakartalle ja jo rakennusluvan saanut hanke on kuvattu lyhyesti kaavaselostuksessa – ei kuitenkaan aivan riittävästi suhteessa liiton edellisessä lausunnossa esittämiin huomioihin. Liitto pyysi tuolloin, että aurinkovoima-alueiden valinnalle esitettäisiin perustelut ja että niiden vaikutuksia arvioitaisiin etenkin ekologisten yhteyksien ja virkistyksen näkökulmasta. Kalannin aurinkovoimalan rakennuslupaa koskevassa lausunnossa V-S liitto odotti puolestaan hakemuksessa myöhemmin luvattua hiilitaselaskelmaa keskeisenä asiakirjana hankkeen ilmastovaikutusten arvioimisessa.
Nyt lausuttavana olevaan Kalannin osayleiskaavaehdotukseen on teetetty ilmastovaikutusten arviointi, joka on yleiskaavatasolle ominaisesti yleispiirteinen. Ilmastovaikutuksen arvioinnin lyhyet maininnat ehdotuksen aurinkovoima-alueista ilmastonmuutosta hillitsevinä ja sopeutumista edistävinä eivät ole kuitenkaan riittäviä tässä yhteydessä. Jos jo rakenteilla olevalle hankkeelle oli teetetty hiilitaselaskelma rakennuslupaprosessin myöhemmässä vaiheessa, niin kaavaselostuksessa ja ilmastovaikutusten arvioinnissa olisi siihen ollut hyvä viitata ja se liitteeksi lisätä. Ainoastaan tarkemman hiilitaselaskelman avulla voidaan arvioida energiahankkeen kokonaisvaikutuksia koko elinkaaren, kaikkien rakennusosien ja kaikkien maankäytön muutosten osalta.
Osayleiskaavaehdotuksen ilmastovaikutusten arvioinnin yhteenvedossa todetaan myös harhaanjohtavasti, että ”Mikäli uusiutuvalla energialla korvataan fossiilisilla polttoaineilla tuotettua energiaa, voidaan arvioida, että toteutuessaan kaavamääräykset edistävät energiantuotannon päästövähennystoimia.” Oletuksena ei enää kuitenkaan voi olla se, että uusiutuvan energian hankkeet korvaisivat fossiilista energiaa, kun kotimainen sähköntuotanto on ollut 90 prosenttisesti fossiilitonta vuodesta 2022 saakka. Aurinkovoimaloiden vaikutuksia sopeutumiseen tulisi niin ikään tarkastella perusteellisemmin viherrakenteen määrän ja monimuotoisuuden sekä valumavesien hallinnan kannalta. Kalannin osayleiskaavan ratkaisu on ensimmäisiä laajamittaista aurinkoenergian tuotantoa ohjaavia yleiskaavaratkaisuja Varsinais-Suomessa. Tämän takia olisi erityisen tähdellistä, että aurinkovoiman sijoittamisen perustelut ja taustaselvitykset olisivat asianmukaisia.
Kalannin alueen osayleiskaavassa on käytetty loma-asutuksen mitoituksessa Varsinais-Suomen maakuntakaavassa esitettyä laskentatapaa tarkentavaa laskentamallia. Osayleiskaavan mitoitusnormit pohjautuvat Uudenkaupungin yleiskaavan vyöhykkeiden loma-asumisen mitoitukseen. Liitto ei ota kantaa siihen, minkälaista laskentatapaa yleiskaavassa käytetään. Liitto pitää kaavaselostuksen seikkaperäistä esitystä mitoitusperusteista hyvänä ja luottaa, että kaava-alueen rantavyöhykkeiden rakentaminen pysyy näin yleiskaavan ohjauksessa hallittuna. Liitto kiittää aiemmin aiheesta annettuun lausuntoon saamastaan perustellusta vastauksesta. On hyvä, että osayleiskaavaa tarkentavat merkinnät ja määräykset, joita voidaan käyttää rakennusluvan myöntämisen perusteena rantavyöhykkeellä, on esitetty erillisellä kaavakartalla. Hieman ongelmallisena liitto katsoo kaavan liitekartan otsikointia:
Tiedossa oleva maankäyttö- ja rakennuslain muutos muun nimisiksi laeiksi on kaavan valmistelussa haasteellista. Varsinais-Suomen liitto katsoo, että kaava-asiakirjoissa olisi pitkälle tulevaisuuteen vaikuttavan yleiskaavan ollessa kyseessä hyvä olla viittamaatta yksilöidysti nimettyyn lakiin, joka jo tiedetään pian vanhentuvaksi.
Kalannin osayleiskaavaehdotus on valmisteltu perusteellisesti. Osayleiskaavan yksityiskohtaisuuden vuoksi on selkeää, että kaavamerkintöjä on esitetty eri mittakaavoissa useammalla kartalla. Varsinais-Suomen liitto pitää Kalannin osayleiskaavan kokonaisuutta yleisesti ottaen hyvänä.