Maankäyttöjaosto, kokous 17.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 65 Lausunto Ruskon Ketunluolan asemakaavan muutoksen ja laajennuksen luonnoksesta

VSLDno-2024-208

Valmistelija

  • Virpi Mamia, maakunta-arkkitehti, virpi.mamia@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Ruskon kunta on pyytänyt Varsinais-Suomen liitolta lausuntoa Ketunluolan asemakaavan muutoksen ja laajennuksen luonnoksesta 7.6.2024 mennessä. Liiton lausunnolle on saatu lisäaikaa 17.6.2024 asti. 

Lausuttavana olevan asemakaavan muutoksen ja laajennuksen suunnittelualue sijaitsee Ruskon kunnan keskustaajaman itäpuolella Ketunluolanmäen, Nummisvuoren ja Ohjaluodon välisellä alueella noin kolmen kilometrin etäisyydellä kirkonkylästä. Alue rajautuu länsipuolella Ketunluolan asemakaava-alueeseen ja peltoon, pohjois- ja itäpuolella peltoon ja Isovuorentiehen, sekä eteläpuolella Ohjaluodontiehen. Kaava-alueeseen kuuluu myös uusi katualuevaraus asemakaava-alueelta Turun kaupungin rajalle. Suunnittelualueen pinta-ala on noin 100 hehtaaria. Alue on pääosin Ruskon kunnan omistuksessa. 

Laadittavan asemakaavan ja asemakaavan muutoksen tavoitteena on mahdollistaa suunnittelualueelle noin 300 pientalotontin rakentaminen sekä suunnitella alueen liittyminen ympäröivään liikenneverkkoon. Suunnittelun pohjaksi on laadittu kaavarunko. Kokonaisuudessaan alueelle on tavoitteena osoittaa asumista noin 900 asukkaalle. Suunnitelma mahdollistaa alueen toteutumisen omatonttisilla yhdenasunnon omakotitaloilla. 

Suunnittelualue on nykyisellään maaseutumaista haja-asutusaluetta. Alue on pääosin kallioista metsämaata sekä peltoa, ja alueen suurimmat korkeuserot ovat noin 20 metriä. Korkeimmat kalliolaet kohoavat noin 60 metrin korkeudelle merenpinnasta. Alueen pohjoisosassa on ojitettua suota. Alueen itä- ja eteläosassa sijaitsee maaseutumaista asutusta. Suunnittelualueella sijaitsee tällä hetkellä noin 20 asuinrakennusta, joista yksi on maatilan talouskeskus. Olemassa olevat rakennuspaikat ovat yksityisessä omistuksessa. Suunnittelualueella ei sijaitse palveluita. Lähimmät palvelut sijaitsevat kunnan keskustaajamassa, joka on linnuntietä n. 3 kilometrin päässä alueesta. Katuverkkopitkin matka on pidempi.  

Maakuntakaavassa suunnittelualue on osoitettu maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi (M). Merkinnällä osoitetaan pääasiassa maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitettuja alueita. Alueita voidaan käyttää harkitusti myös haja-asutusluonteiseen pysyvään tai loma-asutukseen. Suunnittelumääräyksen mukaisesti olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa osoittaa pääasiallista käyttötarkoitusta kohtuuttomasti haittaamatta, sekä maisema- ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mm. uutta pysyvää asumista ja, erityislainsäädännön ohjaamana, myös muita toimintoja. Suunnittelualueen eteläosaan on osoitettu Nummisvuoren suojelualue (S). Merkinnällä osoitetaan valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti merkittävät luonnonsuojelualueet ja luontoarvoiltaan erityiset alueet. Nummisvuoren suojelualueen rajauksella on osoitettu myös arvokkaan geologisen muodostuman osa-alue. 

Suunnittelualueen eteläosaan on maakuntakaavassa osoitettu yhdyskuntarakenteen laajentumisen selvitysalue, joka on varattu pitkällä aikavälillä tapahtuvalle kehitykselle turvattavaksi alueeksi. Suunnittelumääräyksen mukaisesti mahdollinen alueiden käyttöönotto tulee ajoittaa aikaan, jolloin seudun yhdyskuntarakenteen kestävä kehitys sen mahdollistaa. Suunnittelulla voidaan tutkia alueen pitkän aikavälin kehittämisedellytyksiä arvioimalla vaikutukset ensisijaisten kaupunkikehittämisen kohdealueiden toteuttamiseen. Rakentaminen alueella ei saa laadullaan ja määrällään heikentää kaupunkikehittämisalueiden ja taajamatoimintojen alueiden toteuttamista. Alueen suunnittelun tulee tukea kestävän liikennejärjestelmän tavoitteita. 

Lisäksi suunnittelualueen läpi kulkee ohjeellinen ulkoilureitti, jolla on merkitystä osana suunniteltua maakunnallista ulkoilureittiverkostoa ja jonka linjaus tarkentuu jatkosuunnittelussa. Suunnittelumääräyksen mukaisesti ulkoilureitin tarkkaa linjausta suunniteltaessa tulee hyödyntää olemassa olevia teitä ja kulku-uria sekä alueen ympäristön erityispiirteitä ja maisema 

Yleiskaavassa suunnittelualue on osoitettu maa- ja metsätalousalueeksi (M). Suunnittelualueella voimassa oleva oikeusvaikutteinen Ruskon yleiskaava 2010 on vuodelta 1995.  Asemakaavoituksesta käydyissä aloitusvaiheen viranomaisneuvotteluissa Ruskon yleiskaava 2010 on todettu ilmeisen vanhentuneeksi, eikä se sellaisenaan ohjaa enää asemakaavan laadintaa. 

Kaavoituksen aloitusvaiheen viranomaisneuvottelu on pidetty 20.5.2021. Viranomasineuvottelun aikaan suunnittelualue oli noin 30 hehtaaria pienempi kuin nyt lausunnolla olevassa suunnitelmassa. Viranomaisneuvottelussa Varsinais-Suomen liitto on esittänyt kysymyksen kunnalle, onko alueen käyttöönoton ajankohta linjassa sen kanssa, mitä maakuntakaavoituksessa on alueelle osoitettu ja määrätty, ja pyytänyt yleiskaavallista tarkastelua asemaavan perusteeksi. Viranomisneuvottelussa Ruskon yleiskaava todettiin vanhentuneeksi. 

Varsinais-Suomen liitto on vastaanottanut 6.6.2024 huolestuneen kirjeen kaava-alueen osallisilta ja maanomistajilta Ruskon kunnasta. Viestin ydinsanoma on avunpyyntö kaava-alueen osallisilta ja yksityisiltä maanomistajilta Varsinais-Suomen liitolle tullakseen kuulluksi Ketunluolan aluetta koskevassa kaavoitusprosessissa.  

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Maankäyttöjaosto päättää antaa Ruskon Ketunluolan asemakaavan muutoksen ja laajennuksen luonnoksesta seuraavan lausunnon: 

Varsinais-Suomen liitto kiittää Ruskon kuntaa lausuntopyynnöstä. 

Ruskon kunta on asemakaavoittamassa pientaloaluetta alueelle, joka on maakuntakaavassa maa- ja metsätalousvaltaista aluetta. Alueen läpi on maakuntakaavassa osoitettu ohjeellinen ulkoilureitti. Lisäksi alueelle on osoitettu Nummisvuoren suojelualue (SL).  

Maakuntakaavassa osalle asemakaava-aluetta kohdistuu maankäytön strateginen kehittämisperiaatemerkintä ”Yhdyskuntarakenteen laajentumisen selvitysalue”, jonka selite kuuluu ”Pitkällä aikavälillä tapahtuvalle suunnitellulle ja kehitykselle turvattava alue.” Merkintä on hyväksytty Taajamien, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaavassa (TPLMK) vuonna 2018. Merkinnän suunnittelumääräyksen mukaan ”Mahdollinen alueiden käyttöönotto tulee ajoittaa aikaan, jolloin seudun yhdyskuntarakenteen kestävä kehitys sen mahdollistaa. Suunnittelulla voidaan tutkia alueen pitkän aikavälin kehittämisedellytyksiä arvioimalla vaikutukset ensisijaisten kaupunkikehittämisen kohdealueiden toteuttamiseen. Rakentaminen alueella ei saa laadullaan ja määrällään heikentää kaupunkikehittämisen kohdealueiden ja niihin sisältyvien taajamatoimintojen alueiden toteuttamista. Alueen suunnittelun tulee tukea kestävän liikennejärjestelmän tavoitteita.” 

Maakuntakaavassa esitetty Turun kaupunkiseudun yhdyskuntarakenne perustuu Turun kaupunkiseudun rakennemallissa vuosina 2010–2013 selvitettyyn yhdyskuntarakenteen pitkän aikavälin tavoitteeseen. Ruskon kunta on mukana MAL-sopimuksessa, jonka toimenpiteillä edistetään rakennemallin ja sitä oikeusvaikutteisesti vahvistavan maakuntakaavan toteutumista. 2013 hyväksyttyä rakennemallia ollaan päivittämässä MAL-kaupunkiseudun yhteistyönä vuonna 2025. Rakennemallin päivityksen yhtenä ensisijaisena päämääränä on tarkistaa rakennemallin vastaavuus reilussa vuosikymmenessä maankäytön kehittämisen toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin erityisesti ilmastokestävyyden näkökulmasta. Päivitys tulee määrittelemään myös maakuntakaavaan tarkistuksen tarpeet. 

Turun kaupunkiseudun taajamien kehityksessä yhdyskuntarakenteen käytön tehostaminen ennen uusien alueiden käyttöönottoa on ollut johtava tavoite yhteistyössä laaditun rakennemallin pohjalta. Vuosina 2021-2022 laaditun tarkastelun mukaan väestönkasvu Varsinais-Suomen taajamissa on ollut hitaampaa kuin taajamien pinta-alan kasvu. Taajamien väestöntiheys siis pienenee: kun vuonna 2000 taajamien väestötiheys Varsinais-Suomessa oli noin 710 asukasta neliökilometrillä, vuonna 2020 asukkaita neliökilometrillä oli enää noin 610. Koko maakunnan tasolla taajamien pinta-ala on kasvanut 2000-luvulla yli nelinkertaisella nopeudella väestönkasvuun verrattuna. Turun kaupunkiseudulla taajamien pinta-alan kasvun ja väestönkasvun välinen ero on ollut jonkin verran muuta maakuntaa pienempi: MAL-alueella taajamien pinta-alan kasvu on ollut 2000-luvulla yli kaksinkertaista väestönkasvuun verrattuna, ja Turun keskustaajamankin alueella lähes kaksinkertaista (Maakunnan tila, kevät 2022) 

Liitto pitää Ruskon Ketunluolan alueen asemakaavoitusta n. 900 asukkaan pientaloalueena Turun kaupunkiseudun ilmastokestävän yhdyskuntarakenteen kehittämisen näkökulmasta ennenaikaisena, ja siksi pitää erittäin tärkeänä, että asemakaavan perusteluiksi laaditaan riittävän laaja yleiskaavatasoinen tarkastelu kunnan yhdyskuntakehityksestä. Asemakaavaluonnoksen materiaaleissa sellaista ei ole esitetty. Ketunluolan asemakaavaan suunniteltu yhdyskuntarakenneratkaisu, palveluverkko ja kytkeytyminen seudun liikennejärjestelmään eivät tällä hetkellä seudullisesta näkökulmasta riittävästi vastaa maakuntakaavan suunnittelumääräyksissä esitettyihin tavoitteisiin alueen rakentamisen laadusta, määrästä eikä kestävän liikennejärjestelmän kehittämisestä. Varsinais-Suomen liitto katsoo, että Ruskon Ketunluolan asemakaava ei kaavamateriaalissa esitetyin perustein vastaa seudun asemakaavoitusta ohjaavien suunnitelmien ja strategioiden sisältöä.   

Varsinais-Suomen liitto pitää Ketunluolan asemakaavasuunnitelmaa esimerkkinä kaavoituksesta, joka poikkeaa merkittävästi seudullisessa yhteistyössä sovituista linjauksista, eikä noudata kuntakaavoitusta ohjaavien kaavatasojen oikeusvaikutteista ohjausta. Varsinais-Suomen alueella on hyvin harvinaista, että kuntalaiset kääntyvät liiton puoleen tullakseen kuulluiksi alueensa kuntakaavoitusta koskevassa prosessissa. Varsinais-Suomen liitto pyytää Ruskon kuntaa tarkistamaan merkittävän suunnittelutyön kuulemisen käytäntöjä ja käymään oikeudenmukaista dialogia kaavan osallisten kanssa suunnittelun eri vaiheissa.   

Ketunluolan alueen asemakaavasuunnitelma kaava-alueen sijainnissa on ajanhetken toimintaympäristöön peilattuna jokseenkin vanhanaikainen, eikä toteuta tässä ajassa hyvälle yhdyskuntasuunnittelulle asetettuja tavoitteita.  Ketunluolan kaavasuunnitelma ei ole ekologisesti eikä taloudellisesti kestävä suunnitelma. Pientaloaluesuunnitelmassa ei ole etsitty innovatiivista suhdetta esimerkiksi sosiaalista kestävyyttä kehittävään asuinaluerakenteeseen tai muita eletyssä ajassa tarvittuja uusia ajatuksia. Kunnan omistamalla maa-alueella uuden alueen asemakaavoituksessa on hyvä tilaisuus etsiä pienen mittakaavan ratkaisuja, joilla voidaan luoda mallia mm. ylisukupolvista asumista tai muuta sosiaalista turvaverkkoa tukevalle elinympäristölle, mikä voisi perustella ennestään lähes rakentamattoman alueen edelleen kehittämistä. Varsinais-Suomen Liitto kannustaa etsimään nykyisen taajamarakenteen ulkopuolelle esitettävään suunnitelmaan innovatiivisia, yhteiskunnan kestävyyttä edistäviä maankäytön ratkaisuja, ja kehittämään aluetta vaihe kerrallaan kokonaisrakennetta huomioiden. 

Ketunluolan asemakaavaluonnoksen asiakirjoissa alueella voimassa olevista maakuntakaavamerkinnöistä annetut tiedot ovat aiheellista korjata oikeiksi. Alueella voimassa olevat maakuntakaavan karttamerkinnät ja niiden määräykset on tarkistettavissa Varsinais-Suomen liiton nettisivustolta löytyvästä digitaalisesta maakuntakaavayhdistelmästä. 

 

Päätös

Päätös ehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

Lausunnon saaja, Varsinais-Suomen ELY-keskus, ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue, muut tilanteen mukaan