Perustelut
Varsinais-Suomen talous kasvoi vuonna 2024
Varsinais-Suomen aluetalouden arvonlisäyksen volyymi kasvoi 1,4 % vuonna 2024. Talouskasvua siivitti teollisuustuotanto, jonka arvo kasvoi yhteensä 4,8 %. Myös alkutuotanto kasvoi, mutta palvelualojen arvonlisäys laski 0,3 % vuonna 2024. Verrokkimaakuntiin verrattuna Varsinais-Suomen taloudella meni viime vuonna hyvin, sillä Uudellamaalla arvonlisäys laski 0,2 % ja Pirkanmaalla 0,6 %.
Maakuntakaavoitus etenee kohti luonnoksen nähtäville asettamista
Vesien tilan parantamiseen ja energia-asioihin keskittyvän vaihemaakuntakaavan valmistelu etenee. Syksyn aikana on järjestetty viranomaisneuvottelu, sidosryhmätapaamisia ja ohjausryhmän kokous. Kaavaluonnos on tarkoitus asettaa nähtäville keväällä 2026. Hallituksen uusin linjaus liittyen tuulivoimaloiden ja asutuksen väliseen vähimmäisetäisyyteen otetaan huomioon valmistelussa. Maakuntahallitukselle esitellään maakuntakaavan suunnittelutilanne ja tulevan kaavaluonnoksen pääasiallinen sisältö.
Kolme maakuntaa vetoaa Turku-Tampere-välin lähijunaliikenteen puolesta
Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Varsinais-Suomen maakunnat vetoavat hallitukseen Tampere–Turku–Naantali-yhteysvälin lähijunaliikenteen puolesta. Kunnat ovat esittäneet tunnin vuorovälin lähijunaliikennettä, joka korvaisi VR:n 2–3 tunnin vuorovälillä palvelevan kaukojunaliikenteen. Kuntien ehdotus lisää raideliikennettä kasvukolmion kolmannella sivulla ja luo aidon pendelöinti- ja työssäkäyntimahdollisuuden kasvukeskusten välille. Ehdotus on hallituksen linjaaman ostoliikennekehyksen raamien mukainen, eikä se lisää valtion vastuuta ostoliikenteen rahoittamisessa. Maakunnat ja kauppakamarit ovat toimittaneet yhdessä liikenne- ja viestintäministerille vetoomuksen lähijunaliikenteen käynnistämisestä osana valtion vuonna 2031 alkavaa ostoliikennettä.
Varsinais-Suomi kohtaa yhä vakavampia ilmastoriskejä: kuivuus ja rankkasateet uhkaavat maataloutta
Varsinais-Suomi on yksi Suomen merkittävimmistä maatalouden kuivuusalueista, ja ilmastonmuutoksen seurauksena kuivuudesta aiheutuvat satotappiot voivat lähitulevaisuudessa kasvaa merkittävästi. Samalla rankkasateet voimistuvat ja yleistyvät, ja aiemmin vuosisadassa esiintyneet erityisen voimakkaat sateet voivat 2040-luvulta alkaen toistua jopa kerran vuosikymmenessä, erityisesti rannikkoalueilla. CLIVAS-hankkeen arvion mukaan vaikutukset vaihtelevat kasvilajin, sijainnin ja skenaarion mukaan, ja paikallisille viljelijöille tappiot voivat olla huomattavia. Riskiarvioita tarkennetaan yhdessä paikallisten asiantuntijoiden kanssa, jotta Varsinais-Suomi voi kehittää tehokkaita sopeutumistoimia ilmastonmuutoksen haasteisiin.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja, tarja.nuotio@varsinais-suomi.fi
Maakuntahallitus merkitsee ajankohtaisen katsauksen tiedoksi.
Päätös
Edunvalvontajohtaja Malla Rannikko-Laine esitteli tilanteen eduskunnan jakamattomattomasta varauksesta, Länsiradan rakentamisvaiheen päätöksentekotilanteesta ja Nordic Capitals Railway -liikennehankkeesta.
Suunnittelujohtaja Heidi Saaristo-Levin esitteli Vesien ja voimien vaihemaakuntakaavan tilanteen.
Ehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin tiedoksi, että Kimmo Aho saapui kokoukseen klo 10.36.