Maakuntahallitus, kokous 15.12.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 221 Varsinais-Suomen ja Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyö vuonna 2026 

VSLDno-2025-599

Perustelut

Liikennejärjestelmätyö on lakisääteistä ja jatkuvaa. Maakunnan liiton lakisääteisenä tehtävänä on edistää saavutettavuutta ja vastata maakunnan liikennejärjestelmäsuunnittelun yhteistyön johtamisesta. Maakunnan liiton tulee lisäksi huolehtia liikennejärjestelmäsuunnitelman yhteensovittamisesta maakunnan muiden suunnitelmien sekä valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa.

Varsinais-Suomen liitto vetää alueellista liikennejärjestelmätyötä maakunnan ja Turun MAL-kaupunkiseudun (maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimusalue) aluetasoilla. Liitto toimii aktiivisena sisällöntuottajana sekä maakunnan että Turun MAL-kaupunkiseudun maankäytön ja liikenteen yhteistyöryhmissä. Varsinais-Suomen liitolla on Turun MAL-kaupunkiseudun jatkuvan liikennejärjestelmätyön yhteistyöryhmän sekä Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman seurantaryhmän vetovastuu.

Maakuntahallitus hyväksyi helmikuussa 2025 Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman, jossa kuvataan alueen yhteinen näkemys liikennejärjestelmän kehittämisestä. Suunnitelmassa määritellään asukkaiden ja elinkeinoelämän tulevaisuuden kannalta keskeiset kehittämistarpeet ja priorisoidut kärkihankkeet, joiden toteutumista edistetään valtion, kuntien ja sidosryhmien yhteistyönä. Suunnitelma laadittiin tiiviissä yhteistyössä kuntien ja alueen muiden toimijoiden (ml. ELY, Föli, satamat, lentoasema, kuljetusyrittäjät, kauppakamari) kanssa.

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmän Euroopan laajuisella TEN-T-liikenneverkolla sijaitsevat suuret kärkihankkeet ovat

  • Länsirata Turku–Helsinki osahankkeineen,
  • E18 Turun kehätien nelikaistaistus Raisio–Naantali ja
  • Naantalin radan sähköistys, perusparannus ja seisakkeet.

 

Lisäksi selvitetään Helsinki–Turku–Tukholma kiinteän yhteyden mahdollisuuksia ja vaikutuksia.

 

Muualla kuin TEN-T-liikennekäytävällä sijaitsevat suuret kärkihankkeet ovat

  • Uudenkaupungin radan perusparannus, tasoliittymien vähentäminen ja seisakkeet,
  • Toijalan radan seisakkeet ja tasoristeysten vähentäminen,
  • taajamajunaliikenteen vaiheittainen käynnistäminen eri ratasuunnilla,
  • vt 8 Turku–Pori parantaminen Laitilan kohdalla,
  • vt 9 Lieto–Aura leveäkaistatien nelikaistaistus,
  • vt 9 ohituskaistat Aura–Loimaa ja
  • kt 52 Salon kohta, 2. vaihe.
  • (Vt 10 kärkihankkeet/kehittämistoimet tarkentuvat ELY:n yhteysväliselvityksessä ja Turun MAL-kaupunkiseudun kaupunkiseutu- ja liikennejärjestelmäsuunnitelmissa 2026–2027.)

 

Keväällä 2025 käynnistyi valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus (HLT), johon Turun MAL-kaupunkiseutu osallistuu alueellisella lisäotoksella. Tutkimuksesta saadaan tiedot muun muassa alueen matkamääristä ja kulkutapajakaumista. Tuloksia saadaan liikenteen suunnittelun ja kehittämisen tueksi vuonna 2027. Kuluneen vuoden liikennejärjestelmätyössä on ohjelmoitu joulukuussa 2024 allekirjoitetun MAL-sopimuksen liikennetoimenpiteitä, edistetty ja seurattu liikennejärjestelmäsuunnitelmien mukaisia toimenpiteitä sekä valmisteltu maakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelmaa tarkentavan MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys.

Vuonna 2026 liikennejärjestelmätyössä edistetään Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisia toimenpiteitä (ml. nimetyt kärkihankkeet) suunnittelun, yhteistyön ja aktiivisen edunvalvonnan keinoin. Alkuvuonna käynnistetään Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laadinta rinnakkain jo käynnissä olevan kaupunkiseutusuunnitelman laadinnan kanssa. Suunnittelussa määritetään tavoitteet, toimenpiteet ja selvitystarpeet tulevien vuosien työhön.

Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa huomioidaan EU:n TEN-T-asetuksen vaatimukset kestävän kaupunkiliikenteen suunnittelulle, joihin tulee vastata vuoden 2027 loppuun mennessä. Samalla luodaan pohja seuraaville MAL-sopimusneuvotteluille ja kirkastetaan MAL-kaupunkiseudun edunvalvonnan kärjet valtion suuntaan. MAL-sopimuksen liikennetoimenpiteitä edistetään ja seurataan seudullisessa yhteistyössä, jota tehostetaan ja uudelleenorganisoidaan vuoden 2026 aikana.

Varsinais-Suomen liitto osallistuu roolissaan laajasti maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistä koskevaan yhteistyöhön eri hanke-, ohjaus- ja yhteistyöryhmien toiminnan kautta. Yhteistyö ulottuu myös yli aluerajojen: liitto keskustelee muiden maakuntien liikennesuunnittelijoiden, valtion liikennetoimijoiden sekä kansainvälisten kumppaneiden kanssa siitä, miten Varsinais-Suomelle tärkeitä toimenpiteitä voidaan parhaiten edistää.

Turun MAL-kaupunkiseudun jatkuvan liikennejärjestelmätyön vuoden 2026 kokonaisbudjetti on 221 000 euroa. Varsinais-Suomen liiton osuudeksi liikennejärjestelmätyön vuoden 2026 kustannuksista on esitetty 40 000 euroa. Muut rahoittajatahot ovat Turun kaupunkiseudun 13 kuntaa, Lounais-Suomen elinvoimakeskus ja Väylävirasto, joita liitto laskuttaa sovitun kustannusjaon mukaisesti. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mahdollinen rahoitus sovitaan erikseen selvitystarpeiden pohjalta. Budjetti ja kustannusjako on hyväksytty MAL-ohjausryhmässä 26.11.2025.

 

 

Valmistelijat/lisätiedot
Heidi Saaristo-Levin, suunnittelujohtaja
Salla Murman, erikoissuunnittelija, liikennejärjestelmätyö
etunimi.sukunimi@varsinais-suomi.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja, tarja.nuotio@varsinais-suomi.fi

Maakuntahallitus päättää 

  1. osallistua Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyön vuoden 2026 kustannuksiin 40 000 eurolla (alv 0 %)

  1. käyttää liikennejärjestelmätyölle liiton kirjanpitoon aiemmin perustettua, omakatteista, kustannuspaikkaa (7011 V-S ja Turun seudun liikennejärjestelmätyö)

  1. että Varsinais-Suomen liiton suunnittelujohtaja allekirjoittaa hankkeeseen liittyvät sopimukset ja sitoumukset. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.