Maakuntahallitus, kokous 15.12.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 227 Lausunto ampumaratalain ja ympäristönsuojelulain muuttamisesta

VSLDno-2025-571

Perustelut

Sisäasiainministeriö on 2.12.2025 saapuneella kirjeellään pyytänyt maakunnan liiton lausuntoa hallituksen esityksestä ampumaratalain ja ympäristönsuojelulain muuttamisesta sekä valtioneuvoston asetuksesta valtioneuvoston ohjesäännön 15 ja 24 § muuttamisesta.

Hallituksen tavoitteena on sujuvoittaa ampumaratoja koskevia ympäristölupaprosesseja sekä lainsäädäntöä. Ulkoampumaratojen määrän tavoite on noin 1 000 ampumarataa vuosikymmenen loppuun mennessä. Painopiste on kivääri- ja toiminnallisten ratojen riittävässä määrässä koko maassa.

Hallitusohjelmakirjauksen toteuttamiseksi sisäministeriö asetti hankkeen ampumaratojen toiminnan turvaamiseksi ja uusien ampumaratojen perustamisen edistämiseksi. Hankkeen tehtävänä on muun muassa esittää keinoja millä Suomen ampumaratojen toiminta voidaan turvata ja toisaalta edistää uusien ampumaratojen perustamista ottaen huomioon alueellisten tarpeiden lisäksi keskeisten maanpuolustus-, reserviläis-, ampumaurheilu-, ja metsästysjärjestöjen sekä viranomaisten tarpeet. Lisäksi toimeksiantona on tehdä ehdotuksia ympäristölupaprosessien sujuvoittamiseksi.

Ehdotetulla muutoksella olisi tarkoitus yksinkertaistaa lupamenettelyä ja osaltaan edistää tuhannen ampumaradan tavoitteen toteutumista. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ampumaratalakia ja ympäristönsuojelulakia. Ampumaratojen käytöstä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä, pohjaveden pilaantumisen estämistä sekä ampumaradasta omaisuudelle ja terveydelle aiheutuvan haitan ehkäisemistä koskevat säännökset ehdotetaan sisällytettäviksi pääosin ampumaratalakiin. Ampumaratalaki olisi ampumaratojen osalta sekä turvallisuutta että ympäristönsuojelua koskeva laki.

Ehdotuksella siirrettäisiin ampumaratoja koskevat ympäristönsuojelulain lupa- ja valvontaviranomaistehtävät sekä lain nojalla tehtävien ilmoitusten käsittely nykyisiltä lupaviranomaisilta eli pääosin kunnilta ampumarataluvat ja ampumaratalain nojalla tehtävät ilmoitukset käsittelevälle viranomaiselle. Se toimisi myös valvontaviranomaisena. Ampumaratalaissa ja sen nojalla annettavissa alemmanasteisissa säännöksissä määriteltäisiin nykyistä tarkemmin ne päästöjen rajoittamista vaatimukset, joiden täyttyessä ampumarata voidaan ottaa käyttöön pohjavesialueiden ulkopuolella. Lupa voitaisiin antaa tai ilmoitus hyväksyä, kun ampumaradan ylläpitäjä noudattaa parhaita käyttökelpoisia tekniikoita ja mallinnettu melu alittaa asetetut raja-arvot.

Sisäministeriö pyytää jakelussa mainittuja lähettämään lausuntonsa viimeistään 23.12.2025 lausuntopalvelu.fi kautta.  

 

 

Valmistelija/lisätiedot
Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja
etunimi.sukunimi@varsinais-suomi.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja, tarja.nuotio@varsinais-suomi.fi

Maakuntahallitus päättää antaa ampumaratalain ja ympäristönsuojelulain muuttamisesta seuraavan lausunnon:

Varsinais-Suomen liitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto hallituksen esitysluonnoksesta. Lausunto keskittyy erityisesti maakunnan näkökulmaan ampumaratojen luvituksen kehittämiseen ja koko prosessin sujuvoittamiseen. Vastauksen pohjana on käytetty lausuntopyynnössä esitettyjä kysymyksiä ja otsakkeita.

1) Sujuvoittaako ehdotus ampumaratoja koskevia ympäristölupaprosesseja ja lainsäädäntöä riittävästi hallitusohjelman tavoitteen kannalta?

Kyllä pääsääntöisesti. Ehdotus yhdistää luvitusmenettelyt ja selkeyttää sääntelyä, mikä vähentää hallinnollista taakkaa ja nopeuttaa prosesseja. Tämä tukee hallitusohjelman tavoitetta 1 000 ampumaradasta. Maakunnan liiton näkökulmasta uudistus helpottaa alueellisen ampumarataverkoston kehittämistä ja parantaa harrastus- ja koulutusmahdollisuuksia.  Samalla se yhtenäistää lupien saamisen edellytyksiä, kun lupaviranominen on sama koko maassa.  

2) Onko ympäristönsuojelulakia tarpeen soveltaa ehdotuksen mukaisesti ampumaratalain soveltamisen ohella?

Kyllä, mutta rajatusti. Ympäristönsuojelulain soveltaminen pilaantumisen ehkäisyyn ja pohjavesien suojeluun on perusteltua EU-velvoitteiden vuoksi. Rajattu soveltaminen ei saa kuitenkaan johtaa kahden lupaprosessin paluuseen.

3) Onko tehtävien siirtämisen seurauksena tarpeen muuttaa valtioneuvoston ohjesääntöä ehdotuksessa kuvatulla tavalla?

Kyllä. Ohjesäännön muutos on välttämätön, jotta vastuunjako sisäministeriön ja ympäristöministeriön välillä on selkeä ja hallinnolliset epäselvyydet vältetään.

4) Muut mahdolliset näkemykset ja huomiot esitysluonnoksesta

Varsinais-Suomen liitto pitää esitystä kannatettavana ja katsoo sen edistävän hallitusohjelman tavoitteita sekä myös osin alueellista kehittämistä.

Maakuntakaavoituksen rooli tulee varmistaa ampumaratojen strategisessa sijoittamisessa.

Poliisihallitukselle siirtyvät tehtävät edellyttävät riittäviä resursseja ja asiantuntemusta tehtävän hoitamiseen. Siirtymäaika on realistinen, mutta muutoksesta tiedottamiseen tulee varata aikaa ja resursseja.   Meluraja-arvojen ja BAT-vaatimusten tulee olla valtakunnallisesti yhtenäisiä.

Uudistus tukee maanpuolustusta, reserviläistoimintaa ja metsästyksen turvallisuutta, mikä on myös maakuntien elinvoiman kannalta merkittävää.

Ratojen sijoittamiseen liittyvät turvallisuuskysymykset on ehdotuksessa pyritty huomioimaan kattavasti niin luvan edellytysten kuin lausuntomenettelyn selkeyttämisen kautta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.