Perustelut
Varsinais-Suomen liiton saaristotoimikunta on esittänyt vakavan huolensa yksityistielossien tulevaisuudesta. Uhkana on, ettei näitä lossiyhteyksiä voida jatkossa ylläpitää, jos valtion tuki jää liian pieneksi. Tällöin saaret uhkaisivat jäädä vaille asutusta ja yritystoiminta niillä näivettyisi. Läpi vuoden asuttu saaristo on tärkeä myös valmius- ja turvallisuusnäkökohdista. Tämä kehitys ei olisi saaristolain mukaista eikä näin saa päästää käymään.
Varsinais-Suomessa on 5 yksityistielossia, joita ylläpitävät tiekunnat. Näistä neljä on Paraisilla: Haverön, Käldön, Sandö Öjenin ja Sorpon lossit. Varsinais-Suomen viides yksityistielossi on Petussa, Saloon kuuluvassa Särkisalossa.
Nämä lautat kuljettavat vuositasolla n. 10 000 ajoneuvoa ja merkittävästi suuremman määrän ihmisiä. Kaikki saarilla asuvat ovat täysin riippuvaisia lauttayhteyksistä, samoin kuin yritykset ja vapaa-ajan asukkaat. Useimmat osakkaat maksavat vuosittain satoja euroja lossiyhteydestä, eräät yritykset jopa kymmeniä tuhansia euroja.
Lossit vuokrataan valtio-omisteiselta Finferriesiltä. Saaristoliikenne ei näin ollen ole kaikilta osin maksutonta ja muuhun saaristoon verrattuna eivät yksityistielossien takana olevat ole tasaveroisessa asemassa.
Väliaikainen asetus on viimeksi kuluneena kolmena vuotena turvannut näille tiekunnille 85 % korvauksen lossien käyttökuluista. Asetuksen kestoaika loppuu kuitenkin 31.12.2025 eivätkä tiekunnat tiedä mitä tapahtuu sen jälkeen. Liikenne 12 -suunnitelmassa, jota edelleen käsitellään parlamentaarisesti, on erittäin huolestuttava muotoilu: sen mukaan saisivat tiekunnat jatkossa 80 % rahoituksen ”määrärahojen niin salliessa”. Määrärahakokonaisuus olisi kuitenkin merkittävästi pienempi kuin nykyään ja samaa määrärahaa olisivat jakamassa mm. Suomen kaikki yksityistiet ja -sillat.
Valmistelijat/lisätiedot
Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja
Sami Heinonen, saaristo- ja maaseutuasiamies
etunimi.sukunimi@varsinais-suomi.fi
Ehdotus
Esittelijä
-
Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja, tarja.nuotio@varsinais-suomi.fi
Maakuntahallitus päättää esittää Liikenne ja viestintäministeriölle, että
-
Liikenne 12 -suunnitelmassa oleva muotoilu ”määrärahojen niin salliessa” poistetaan ja turvataan pitkän aikavälin – ainakin vuoteen 2030 – minimissään 80 % rahoitus tiekunnille ja yksityistielosseille
-
Liikenne 12 -suunnitelmassa eriytetään yksityistielossien rahoitus yksityisteiden rahoituksesta.