Maankäyttöjaosto, kokous 27.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 19 Asemakaava ja asemakaavan muutos Salo-Halikko -kaksoisraide

VSLDno-2023-228

Valmistelija

  • Salla Murmann, erikoissuunnittelija, salla.murmann@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Salon kaupunki on pyytänyt Varsinais-Suonen liiton lausunto asemakaava- ja asemakaavan muutosluonnoksesta Salo-Halikko -kaksoisraide. Lausunto on pyydetty toimittamaan kirjallisesti osoitteeseen kirjaamo@salo.fi 19.4.2023 klo 16.00 mennessä.

Osana Turun tunnin juna -hanketta on Turun ja Salon välisen kaksoisraiteen suunnittelu. Kaupunkien välisellä rataosuudella on parhaillaan käynnissä kolmen erillisen ratalian mukaisen ratasuunnitelman laatiminen. Ratasuunnittelusta vastaa hankeyhtiö Turun Tunnin Juna Oy.

Yksi ratasuunnitelmista laaditaan Salon rautatieaseman ja Hajalan välille. Tämän osuuden pituus on noin 10 km, josta puolet sijoittuu asemakaavoitetulle taajama-alueelle. Asemakaavatyön tavoitteena on muuttaa voimassa olevia asemakaavoja siten, että niissä huomioidaan laadittavana oleva ratasuunnitelma ja määritellään kaksoisraiteen vaatima rata-alue. Lisäksi asemakaavoitettua aluetta on ratasuunnitelman vuoksi tarpeen laajentaa vähäisessä määrin. Suunnittelualue sijoittuu Salon keskustan ja Halikon asemanseudun väliin junarataa myötäillen kapeana, noin viisi kilometriä pitkänä kaistaleena ja on kooltaan noin 24,7 ha.

Lisätietoja Salon kaupungin verkkosivuilta:

https://salo.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus-ja-kaupunkisuunnittelu/asemakaavoitus > ajankohtaiset-asemakaavat >  Salo-Halikko -kaksoisraide

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Varsinais-Suomen liiton maankäyttöjaosto toteaa lausuntonaan Salon kaupungille asemakaava- ja asemakaavan muutosluonnoksesta Salo-Halikko-kaksoisraide seuraavaa.

Helsinki–Turku nopea ratayhteys on merkittävä ja keskeinen osa Etelä-Suomen rataverkkoa ja sen kehittämistä. Euroopan unionin rajat ylittävään TEN-T-ydinverkkokäytävään kuuluvalla yhteysvälillä on strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä. Hanke tukee osaltaan Etelä-Suomen kilpailukyvyn parantamista. Alueiden välisellä verkottumisella ja yhteistyöllä vahvistetaan alueiden kehittymistä ja toimintaedellytyksiä sekä yhdyskuntien vetovoimaa.

Uuden oikoradan ja Turku–Salo-kaksoisraiteen mahdollistama monimuotoinen junaliikenne paikallisjuna-asemineen tulee palvelemaan laajaa joukkoa ihmisiä. Rata yhdistää maan suurimpia kaupunkiseutuja ja luo edellytykset kestävälle ja yhtenäiselle Etelä-Suomen kattavalle asunto- ja työmarkkina-alueelle. Pääkaupunkiseudun ja Turun ja Salon seutujen välisten matka-aikojen lyhenemien edistää kaupunkiseutujen asumis- ja työssäkäyntialueiden toiminnallista kytkeytymistä. Kaksoisraide tukee alueellisen junaliikenteen ja asemapaikkojen kehittämistä, radan varren maankäyttöä ja edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Asemakaavaluonnos on voimassa olevan maakuntakaavan ja sen tavoitteiden sekä suunnittelualueella voimassan olevien Halikon asemanseudun ja Halikon keskustan osayleiskaavojen mukainen. Asemakaavalla ja sen ripeällä hyväksymismenettelyllä turvataan pitkäjänteisen hyvin edenneen Helsinki–Turku-yhteysvälin suunnittelun jatkuvuus, käynnissä olevien ratasuunnitelmaprosessien eteneminen ja varmistetaan hankkeen EU-rahoituksen edellyttämä suunnitteluvalmius.

Varsinais-Suomen liitto puoltaa asemakaavan hyväksymistä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksytään.