Maankäyttöjaosto, kokous 23.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 86 Suunnittelujohtajan lausunto Metsähallituksen Kustavin Isokarin länsipuolen kalankasvatuslaitoksen YVA-selostuksesta

VSLDno-2023-436

Valmistelija

  • Timo Juvonen, erikoissuunnittelija, timo.juvonen@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristö ja luonnonvarat – vastuualue (ELY-keskus) on varannut mahdollisuuden lausunnon antamiseen arviointiohjelmasta kuulutusaikana ja viimeistään 6.10.2023.

Metsähallituksen hankkeen tavoitteena on toteuttaa kalankasvatuslaitos merialueelle Kustavin Isokarin länsipuolelle. Hanke on osa Kalavaltio -nimistä tutkimus- ja kehityshanketta ja sen tavoitteena on kehittää kestävää kotimaista kalantuotantoa.

Hankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA) arvioidaan ja vertaillaan erilaisten hankevaihtoehtojen (VE) ympäristövaikutuksia. Kalankasvatuslaitoshankkeen päävaihtoehdot on muodostettu kahdesta eri sijaintipaikkavaihtoehdoista. Hankkeen alavaihtoehdot on muodostettu kalantuotannon arvioidusta lisäkasvuarviosta (t/a).

Taulukko:YVA-menettelyn vaihtoehdot

Vaihtoehto Sijainti Alavaihtoehto Lisäkasvuarvio (t/a)
 VE 1  pohjoinen

 a
 b
 c

 250
 498
 926

 VE 2  etelä

 a
 b
 c

 250
 ​​​​​​498
 926​
 VE 3  pohjoinen + etelä  a
 b
 c

 250+250
 498+498
 926-926

 VE 0  hanketta ei toteuteta    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YVA-selostuksessa raportoidut, hankkeesta aiheutuvat kielteiset vaikutukset on arvioitu merkittävyydeltään pääosin vähäisiksi. Selostuksen johtopäätös on, että laajinkaan lisäkasvatusvaihtoehto ei aiheuta merkittävyydeltään kohtalaisiksi kielteisiksi arvioituja vaikutuksia. Meri-alueen vedenlaatuun ja meriympäristöön kohdistuvat vaikutukset arvioitiin pääosin niin vähäiseksi, että niiden todentaminen esimerkiksi vesianalyysein on haastavaa.

Arviointien perusteella hankkeessa on tunnistettu myös myönteisiä vaikutuksia, joista merkittävimmät ovat vaikutukset aluetalouteen sekä vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen ja maankäyttöön. Hankkeen toteuttaminen tukee toiminta-alueella voimassa olevan Varsinais-Suomen maakuntakaavan sekä Saaristomeren ja Selkämeren merialuesuunnitelman toteutumista vesiviljelyn kehittämisvyöhykkeen osalta. Myös epäsuorat ilmastovaikutukset arvioitiin myönteisiksi, mikäli kalantuotanto korvaa sellaista ruoantuotantoa, jolla on kalan avomerikasvatusta haitallisempia suoria ilmastovaikutuksia.

Tehtyjen arviointien perusteella hankkeen kaikki sijainti- ja lisäkasvuvaihtoehdot ovat ympäristöllisesti toteuttamiskelpoisia, eikä hanke ole ristiriidassa vesien- ja merenhoidon tavoitteiden tai muiden hankkeen kannalta oleellisten säädösten tai strategioiden suhteen. Arvioinnin tulosten mukaan myös suurin lisäkasvuvaihtoehto täyttää ympäristölliset kriteerit sekä on myös taloudellisesti kaikkein tehokkain arvioiduista vaihtoehdoista.

Suunnittelujohtajan lausunto Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueelle Metsähallituksen suunnitteleman kalankasvatuslaitoksen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta, Kustavi, Isokari ja merialue

Ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa on käsitelty toimintaa ohjaavat alueidenkäytön suunnitelmat ja Suomen merialuesuunnitelma. Näiden osalta ei ole tunnistettavissa ristiriitaa alueelle suunniteltu toiminnan toteuttamiselle.

Toiminnot sijoittuvat Suomen merialuesuunnitelmassa 2030 vesiviljelyn kehittämisvyöhykkeelle. Merkinnällä osoitetaan kalan jatkokasvatuksen kannalta potentiaalisia alueita. Lisäksi toiminta-alue rajautuu merialuesuunnitelmassa merenkulun alueeseen, jolla osoitetaan kauppamerenkulun 1-luokan väylät ja muut paljon liikennöidyt merialueet.

Merkintöjen osalta suunniteltu kalankasvatus on Saaristomeren ja Selkämeren merialuesuunnitelman tarkoittamaa toimintaa. Merialuesuunnitelman vesiviljelyn kehittämisvyöhykkeen suunnitteluperiaatteiden mukaan vesiviljelyä kehitettäessä on tärkeää selvittää parhaiten soveltuvat alueet meriympäristön tila ja luontoarvot huomioiden. Lisäksi on tärkeää ottaa huomioon vesiviljelyn toimintaketjun kannalta oleelliset tarpeet, kuten infrastruktuuriyhteydet, satamat sekä eri tuotantovaiheiden vaatimat alueet. Vesiviljelyn kehittämisen lähtökohtana on uusien teknologioiden tuomat mahdollisuudet kalankasvatuksen sijoittumiselle niin, että mereen ja meriympäristöön kohdistuva kuormitus olisi mahdollisimman vähäistä.

Toiminnot sijoittuvat Varsinais-Suomen maakuntakaavan alueelle ja noin neljän kilometrin etäisyydelle Ahvenanmaan maakunnan rajasta. Varsinais-Suomen maakuntakaavassa toiminta-alueelle on osoitettu vesiviljelyn kehittämisvyöhyke sekä selkämeren kalastuksen ja kalatalouden kehittämisvyöhyke. Lisäksi alle viiden kilometrin päähän vaihtoehdon toimintojen ulkorajasta sijoittuu laivaväylä, suojelualueita, Natura-alueita, retkeily- ja matkailutoimintojen alue sekä rakennetun ympäristön suojelualue. Vesiviljelyn kehittämisvyöhykkeen merkinnällä esitetään vesiviljelyn kehittämisvyöhykkeinä Varsinais-Suomen soveltuvimmat merialueet kalan jatkokasvatukselle pitkällä aikavälillä. Merkintää koskeva suunnittelumääräys on seuraava: Suunnitelmien ja toimenpiteiden vyöhykkeellä on huomioitava vesiviljelyn kehittämismahdollisuudet. Vyöhykkeen suunnitelmissa tulee ottaa huomioon ympäristöarvot ja edistettävä vesien- ja merenhoidon tavoitteita.

Varsinais-Suomen liitto haluaa vielä erikseen mainita merialueiden ekologisen tilan haasteista ja korostaa mereen kohdistuvan ravinnepaineen tarkkaa seurantaa kaikilla toimialoilla. Pitkäjänteinen ja resursoitu toiminta rehevöitymiskehityksen kääntämiseksi kohti puhtaampaa merialuetta on jokaisen toimialan ja koko yhteiskunnan etu.

Lisäksi liitto toteaa kalataloudella olevan huomattavan roolin merialueellaan ja aluetaloudessa.    

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Maankäyttöjaosto merkitsee tiedoksi 25.9.2023 ELY-keskukselle lähetetyn suunnittelujohtajan lausunnon Metsähallituksen Kustavin Isokarin länsipuolen kalankasvatuslaitoksen YVA-selostuksesta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Varsinais-Suomen ELY-keskus