Perustelut
Uudenkaupungin kaupunginhallitus on pyytänyt Varsinais-Suomen liitolta lausuntoa koskien Salmella (Uudenkaupungin 17. kaupunginosan korttelia 40 sekä katu, rautatie- ja lähivirkistysalue) olevan asemakaavan kumoamisehdotusta. Lausuntoa on pyydetty 5.1.2024 mennessä.
Asemakaavan kumoaminen liittyy Turku–Uusikaupunki-radan peruskunnostushankkeeseen. Kaavan kumoamisen tavoitteena on mahdollistaa ratasuunnitelman mukaisen tasoristeyksen säilyminen pyöräilyn ja jalankulun tarpeisiin.
Suunnittelualue sijaitsee Wasaborgin tallin ja Salmenkartanon palvelukeskuksen kohdalla, välillä Kartanonkatu–Lokalahdentie. Alueella kulkee Turku–Uusikaupunki-rautatie, sen eteläpuolella sijaitsee hevostalli toimintoineen. Muuten alue on rakentamatonta maa- ja metsätalousmaata.
Voimassa olevassa asemakaavassa on suunnittelualueelle osoitettu rautatie, Salmenkadun katualue ja radan alikulku Wasaborgin tallin kohdalle. Paikalla on olemassa oleva tasoristeys, joka on tarkoitus säilyttää. Voimassa oleva asemakaava on vuodelta 1988. Asemakaava ei ole suunnittelualueella lähtenyt toteutumaan.
Kaava-alueella on voimassa 1994 hyväksytty Uudenkaupungin keskeisen alueen yleiskaava. Uudenkaupungin keskusta-alueen osayleiskaavaa ollaan muuttamassa ja kaavatyön pohjaksi on laadittu perusselvityksiä.
Varsinais-Suomen maakuntakaavayhdistelmässä 2022 alue on taajamatoimintojen alueella A. Kaavassa on osoitettu myös rautatie ja siihen liittyvä uusi raideliikennepaikka. Rautatien ylittävä tieliikenteen yhteystarve n. 1,5 km suunnittelualueesta kaakkoon.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi
Maankäyttöjaosto toteaa lausuntonaan Uudenkaupungin Salmen asemakaavanmuutoksesta (asemakaavan kumoaminen) seuraavaa.
Varsinais-Suomen liitto kiittää lausuntopyynnöstä ja toteaa, että on koko maakunnan etu, että Uudenkaupungin kaupunki kaavoituksessaan varmistaa Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen toteuttamisen mahdollisuuksia Turku–Uusikaupunki-rataosalla.
Taajamajunaliikenteen mahdollistamiseksi Turku–Uusikaupunki-rataosalle laaditaan syksyn 2023 aikana aiempia selvityksiä tarkentava asemapaikkojen kehittämissuunnitelma. Uudenkaupungin Salmen seisake ei sisälly työssä ensimmäisen vaiheen priorisoituihin asemapaikkoihin. Aseman toteuttaminen voi tulla kyseeseen myöhemmässä vaiheessa ja on hyvä, että seisakkeen mahdollisuus huomioidaan ratasuunnittelussa ja alueen kaavoituksessa.