Maankäyttöjaosto, kokous 23.9.2024

§ 87 Lausunto tiesuunnitelmasta Mt 180:n parantamiseksi rakentamalla uusi yhteys välille Kurkelan etl - Kuusisto

VSLDno-2024-340

Varsinais-Suomen ELY-keskus on pyytänyt Varsinais-Suomen liiton lausuntoa liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisesta tiesuunnitelmasta Mt 180:n parantamiseksi rakentamalla uusi yhteys välille Kurkelan etl – Kuusisto Kaarinan kaupungissa. Lausunto on pyydetty toimittamaan 1.10.2024 mennessä osoitteella kirjaamo.varsinais-suomi@ely-keskus.fi. Lausuntoon on liitettävä asian asiatunnus VARELY/5357/2021.

Liikenne Paraisten ja Turun seudun välillä käyttää nykyisin Kaarinan keskustan kautta kulkevaa Saaristotietä (mt 180). Nykypaikallaan tiellä on sijaintinsa takia myös paljon Kaarinan sisäistä liikennettä. Saaristotien liikennemäärä Kaarinan keskustan kohdalla on noin 14 400 ajon./vrk ja tien liittymät ruuhkautuvat säännöllisesti. Saaristotie on ainoa yhteys Turunmaan saaristoon, kesäaikana liikennemäärät kasvavat noin 15 % lisäten liittymien ruuhkautumista.

Turvallisuustilanne Kaarinan keskustan maantieverkolla on huono. Henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia tapahtuu vuosittain noin 6 kpl, joista kuolemaan johtaa on noin 0,2 onnettomuutta vuodessa. Kaarinan maankäytön kehittäminen odottaa ratkaisua Saaristotien uudesta linjauksesta.

Hankkeen tavoitteena on turvata Turunmaan saariston pääliikenneyhteyden toimivuus tukien samalla Kaarinan keskustan kehittämistä. Hankkeessa rakennetaan Kuusistonsalmen ylittävä Auvaisbergin silta sekä uutta kaksikaistaista tietä noin kolme km välille Kartanontie–Kirjalansalmen silta. Nykyinen Kurkelantie (mt 2221) välillä mt 110 Kartanontie nelikaistaistetaan. Kurkelantien nykyiset tasoliittymät Muutetaan kiertoliittymiksi. Lisäksi rakennetaan seitsemän uutta alikulkukäytävää ja yksi risteyssilta. Liikennemelua torjutaan meluesteillä. Lukuisia vaikutusalueen maanteitä muutetaan kaduiksi.

Hankkeella turvataan seudullisen tieyhteyden sujuvuus ja turvallisuus, turvataan Paraisten rakennusteollisuuden kuljetukset ja tuetaan saaristomatkailua sekä Kaarinan kaupungin yhdyskuntarakenteen ja maankäytön kehittämistä.

Sähköiseen suunnitelma-aineistoon on mahdollista tutustua 31.12.2024 asti:
/lausuntopyyntoaineistot?
hash=e8c277b14de26c60e7026ae715aea01fe4ed2e079f159023fa3bd7f
1040838849c88512687bd64e14b2281fdfed2fd778145ffe323b2411f9
cebadc74ee3d0f1&uuid=3f32b509-d1e7-432f-9053-9d8072f7610f

Maankäyttöjaosto päättää antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle tiesuunnitelmasta Mt 180:n parantamiseksi rakentamalla uusi yhteys välille Kurkelan etl – Kuusisto seuraavan lausunnon:

Kaarinan läntisen ohikulkutien suunnitteluhistoria on pitkä. Yhteys on osoitettu jo maakuntakaavaa edeltäneessä seutukaavassa (Varsinais-Suomen 1. vaiheseutukaava 1985). Nykymuotoisesta hankkeesta on lausuttu ensimmäisen kerran maakuntahallituksessa 31.1.2005 (Lausunto Kaarinan läntisen ohikulkutien - Kurkelantien jatke, maantie 180 - vaikutusten arvioinnista).

Hankkeen ympäristövaikutuksia on arvioitu erillisessä YVA-prosessissa, joka päättyi v. 2009 ja tien yleissuunnitelma valmistui v. 2010. Suunnittelun venyessä ja toteutuksen viivästyessä myös arvot ja suunnittelun yleiset tavoitteet muuttuvat. Jatkossa, uutta tieyhteyttä toteutettaessa onkin syytä minimoida rakentamisen aikaisia ympäristövaikutuksia mm. optimoimalla työmaan tilankäyttöä.

MAL-kaupunkiseudun jatkuvassa liikennejärjestelmätyössä on tutkittu kaupunkiseudun liikennemallin avulla uuden linjauksen muutoksia ja vaikutuksia satamiin sekä rannikolle (VT 8) ja sisämaahan (VT:t 9 ja 10) suuntautuvan raskaan liikenteen reitteihin, liikennemääriin ja matka-aikoihin. Liikenteen ohjaamiskeinot ja reitit tulee ratkaista käynnistyvän MAL-kaupunkiseudun rakennemallin (kaupunkiseutusuunnitelman) ja liikennejärjestelmäsuunnittelun yhteydessä.

Tiesuunnitelma Mt 10:n parantamiseksi välillä Kurkela–Kuusisto on lainvoimaisen maakuntakaavan ja hyväksyttyjen liikennejärjestelmäsuunnitelmien mukainen. Uusi yhteys edistää Varsinais-Suomen elinkeinoelämän kuljetuksia saaristomatkailua sekä Kaarinan kaupungin maankäytön kehittämistä Saaristotien nykyisellä linjauksella. Kyseessä on valtakunnallisesti merkittävä tiehanke, joka tulee rahoittaa ja toteuttaa valmisteilla olevien sopimusten mukaisesti mahdollisimman nopealla aikataululla.

Päätös ehdotuksen mukaisesti.

Lausunnon saaja, Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenteen sekä ympäristö ja luonnonvarat vastuualueet, Kaarinan ja Paraisten kaupungit.