Maankäyttöjaosto, kokous 23.9.2024

§ 92 Lausunto Paraisten Parsbyn korttelin 31 Vapparintie 4:n asemakaavanmuutosluonnoksesta

VSLDno-2024-363

• Virpi Mamia, maakunta-arkkitehti, virpi.mamia@varsinais-suomi.fi

Paraisten kaupunki on lähettänyt Varsinais-Suomen liitolle lausuttavaksi valmisteluaineiston ja kaavaluonnoksen asemakaavan muuttamiseksi korttelissa 31 lähiympäristöineen Parsbyn (10) kaupunginosassa. Mahdollista lausuntoa on pyydetty 1.10.2024 mennessä.

Kaava-alue sijaitsee Paraisten keskustassa Saaristotien, Vapparintien ja Rantatien kiertoliittymän luoteispuolella. Kaava-alueeseen kuuluu kaupungin omistama kiinteistö, jossa on opetuskäytöstä poistuvia tiloja sekä kaksi vuokrattuna olevaa asuntolaa. Lisäksi alueeseen kuuluu pallokenttä sekä toteutumaton toimitilarakennusten korttelialue Vapparintien varrella. Kaava-alue rajautuu Finbyntien pientaloalueeseen, Saaristotien kiertoliittymään, Ammattikoulunsuoraan ja Vapparintiehen

Asemakaavamuutoksen tavoitteena on kehittää keskeisellä paikalla sijaitsevaa aluetta ja luoda mahdollisuuksia liiketoiminnalle, palveluille ja asumiselle. Kaupunki on tehnyt osalle alueesta suunnitteluvaraussopimuksen Kesko Oyj:n kanssa. Suunnitteluvarausalueesta ja sitä ympäröivistä kiinteistöistä on tarkoitus kehittää kaupunkikuvallisesti korkeatasoinen keskustakortteli, jonne on mahdollista sijoittaa päivittäistavarakauppa, monimuotoista asumista sekä muita yrityksiä ja palveluita. Kaavan toteutumisen myötä K-Supermarket siirtyy nykyisestä sijainnistaan uuteen liikerakennukseen keskustan muiden päivittäistavarakauppojen läheisyyteen.

Suunnittelualueella on voimassa Paraisten keskustan yleiskaava, joka on hyväksytty 30.5.2022 ja tullut voimaan 22.6.2023. Yleiskaavassa asemakaavoitettava alue on osoitettu pääosin keskustatoimintojen alueeksi (C). Yleiskaavassa edellytetään, että asemakaavoituksella ja rakentamisella alueelle tulee luoda korkeatasoista kaupunkikuva

Maakuntajaosto päättää antaa Paraisten Parsbyn kaavaluonnoksesta ja valmisteluaineistosta seuraavan lausunnon:

Varsinais-Suomen liitto pitää hyvänä, että Paraisten kaupunki vahvistaa palvelujaan kaupungin keskusta-alueella. Liitto pitää myös hyvänä, että kaavasuunnittelun tavoitteena on toteuttaa kaupunkikuvallisesti korkeatasoista ympäristöä.

Varsinais-Suomen liitto pyytää, että Paraisten kaupunki kiinnittää asemakaavan jatkovalmistelussa huomiota siihen, millaista taajamakuvaa kaava ohjaa toteuttamaan Saaristotien maisemassa Paraisten keskustassa. Kaavaluonnoksen suunnitelmissa suunnittelualueen olemassa oleva hennosti kumpuileva vehreä maasto ja polveilevasti rakennettu korttelialue on esitetty korvattavaksi nykyistä kookkaammalla rakennusmassalla ja lähestymissuuntiin sekä Saaristotien pääliikenneakselilla että Paraisten keskustan ydinalueiden suuntaan avautuu pysäköintialueita. Kaavaluonnoksen merkinnöissä taajamakuvaa huomioivaa rakentamisen ohjausta ei vielä ole esitetty.

Kaavaluonnoksessa liikerakennukselle osoitettu rakennusala on esitetty välittömästi vanhan pientalokorttelin rajalle. Asemakaavan rakentamisen ohjauksessa on hyvä varmistaa, että lähelle vanhoja asuinrakennuksia sijoitettavan uuden liikerakennuksen talotekniset ratkaisut eivät aikanaan aiheuta olemassa olevaan asuinympäristöön häiriötä esim. maaperän kautta kulkeutuvina runkoääninä tai muulla vastaavalla tavalla.  Liikerakentamisen sijoittelulla suunniteltavana olevassa korttelissa voitaneen ratkaista sekä taajamakuvallisia että lähialueen elinympäristön laadullisia tekijöitä samanaikaisesti.

Varsinais-Suomen liitto katsoo, että kaupunkikuvallisesti korkeatasoisen ympäristön toteutuksessa tulee ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon ympäristö, johon uudisrakentaminen sijoitetaan.

Päätös ehdotuksen mukaisesti.

Lausunnon saaja, Varsinais-Suomen ELY-keskus, ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue.