Perustelut
Liikennejärjestelmätyö on lakisääteistä ja jatkuvaa. Maakunnan liiton lakisääteisenä tehtävänä on edistää saavutettavuutta ja vastata maakunnan liikennejärjestelmäsuunnittelun yhteistyön johtamisesta. Maakunnan liiton tulee lisäksi huolehtia liikennejärjestelmäsuunnitelman yhteensovittamisesta maakunnan muiden suunnitelmien sekä valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa.
Varsinais-Suomessa liikennejärjestelmätyötä tehdään Varsinais-Suomen liiton koordinoimana maakunnan ja Turun MAL-kaupunkiseudun (maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimusalue) aluetasoilla. Liitto toimii aktiivisena sisällöntuottajana sekä maakunnan että Turun MAL-kaupunkiseudun maankäytön ja liikenteen yhteistyöryhmissä. Varsinais-Suomen liitolla on Turun MAL-kaupunkiseudun jatkuvan liikennejärjestelmätyön yhteistyöryhmän sekä Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman (ohjaus- ja) seurantaryhmän vetovastuu.
Vuoden 2024 päätyönä oli vuonna 2020 laaditun Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys. Päivityksen pohjana oli vuoden 2023 syksyllä tehty liikennejärjestelmäsuunnitelman ajantasaisuuden arviointityö, jossa tarkasteltiin erityisesti toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia ja suunnitelman tavoitteiden sekä toimenpiteiden ajantasaisuutta. Päivitystyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä alueen kuntien ja muiden toimijoiden kanssa. Syksyllä järjestettiin seutukuntakohtaiset keskustelutilaisuudet alueiden toimijoiden tarkemmista näkemyksistä ja tarpeista sekä käytiin keskustelua muun muassa kuljetusyrittäjien ja satamien kanssa. Päivitystä on ohjannut ohjausryhmä, johon kuuluu edustajat Varsinais-Suomen kunnista, Liikenne- ja viestintäministeriöstä, Traficomista, Väylävirastosta, Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta sekä Kauppakamarista. Liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys valmistuu helmikuussa 2025.
Varsinais-Suomen liitto päivitti alkuvuonna 2024 myös Etelä-Suomen liikennestrategian yhdessä Uudenmaan, Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson liittojen kanssa. Varsinais-Suomen liitto ja liiton vetämä Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyön yhteistyöryhmä osallistuivat vuoden aikana lisäksi aktiivisesti MAL-sopimuksen päivityksen valmisteluun sekä sopimusneuvotteluihin. Neuvottelutuloksen ovat hyväksyneet kaikki 13 kuntaa.
Vuonna 2024 liikennejärjestelmätyössä edistettiin ja seurattiin Varsinais-Suomen ja Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien sekä MAL-sopimuksen toimenpiteitä alueellisessa yhteistyössä. Vuoden aikaisiin toimenpiteisiin kuuluivat esimerkiksi Turun kaupunkiseudun liikennemallin päivitys, valmisteleva suunnittelutyö alueen joukkoliikenteen vuoromäärien kartalle saamiseksi sekä alueelliseen junaliikenteen käynnistämisestä käytävät keskustelut eri osapuolten välillä. EU-rahoitteisen Scale-Up-hankkeen avulla on vahvistettu lähijunaliikenteen tietopohjaa ja kehitetty matkaketjupalveluja kuntien kanssa. Lisäksi osallistuttiin ensi vuonna toteutettavan henkilöliikennetutkimuksen valmisteluun sekä tehtiin alustavaa kartoitusta matalan ilmatilaliikkumisen lähitulevaisuuden suunnittelukysymyksistä.
Vuonna 2025 käynnistetään Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys, joka tarkentaa maakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa kaupunkiseudun osalta. Suunnitelma tehdään tuoreen MAL-sopimuksen kirjausten mukaisesti rinnakkain Turun MAL-kaupunkiseudun rakennemallityön kanssa. Päivityksessä huomioidaan EU:n TEN-T asetuksen vaatimukset kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmalle, joihin tulee vastata vuoden 2027 loppuun mennessä. Varsinais-Suomen liitto on mukana kansallisissa ja kansainvälisissä keskusteluissa koskien asetuksen toimeenpanoa.
Vuonna 2025 jatketaan samalla liikennejärjestelmäsuunnitelmien sekä MAL-sopimuksen toteutusta, seurantaa ja jalkauttamista eri organisaatioiden toimintaan. Tuoreen MAL-sopimuksen toimenpiteiden toteutusta suunnitellaan niiltä osin kuin ne ovat seudullisen liikennejärjestelmätyön edistämisvastuulla.
Varsinais-Suomen liitto jatkaa alueellisen liikennejärjestelmätyön vetämistä. Liitto osallistuu roolissaan laajasti maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistä koskevaan yhteistyöhön eri hanke-, ohjaus- ja yhteistyöryhmien toiminnan kautta. Yhteistyö ulottuu myös yli aluerajojen: liitto keskustelee muiden maakuntien liikennesuunnittelijoiden (ml. Etelä-Suomen liikennesuunnittelun yhteistyö), valtion liikennetoimijoiden sekä kansainvälisten kumppaneiden kanssa siitä, miten Varsinais-Suomelle tärkeitä toimenpiteitä voidaan parhaiten edistää.
Vuoden aikana käynnistetään myös Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus, jolla kerätään tietoa suomalaisten liikkumisesta noin neljän vuoden välein. Kyseessä on yhteishankinta, jossa on Traficomin ohella mukana yhdeksän kaupunkiseutua. Traficom on kilpailuttanut vuonna 2025 toteutettavan henkilöliikennetutkimuksen. Tutkimuksen laatijaksi valikoitui Destia Oy:n ja Taloustutkimus Oy:n yhteenliittymä. Traficom edellytti kaupunkiseutuja ilmoittamaan alustavan sitoutumisen tutkimukseen elokuun loppuun mennessä. Traficomille on käydyn keskustelun perusteella ilmoitettu, että Turun MAL-kaupunkiseudulla on mahdollisuus osallistua laadittuun puitesopimukseen enintään samansuuruisella rahoituksella kuin edellisellä kerralla. Tuolloin 7 000 otanta lisäkysymyksineen maksoi 97 800 €. Vastaava tutkimus maksaisi nyt 167 750 €. Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyö osallistuu hankintaan 64 000 eurolla vuonna 2025 ja 32 550 eurolla vuonna 2026. Henkilöliikennetutkimukseen osallistuminen sisältyy hyväksyttyyn MAL-sopimukseen (TP6). Alueellisia tuloksia hyödynnetään liikenteen kehityksen seurantaan sekä liikennejärjestelmän ja maankäytön suunnitteluun.
Turun MAL-kaupunkiseudun jatkuvan liikennejärjestelmätyön vuoden 2025 kokonaisbudjetti on 210 000 euroa. Varsinais-Suomen liiton osuudeksi liikennejärjestelmätyön vuoden 2025 kustannuksista on esitetty 40 000 euroa. Muut rahoittajatahot ovat Turun kaupunkiseudun 13 kuntaa, Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Väylävirasto, joita liitto laskuttaa sovitun kustannusjaon mukaisesti. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mahdollinen rahoitus sovitaan erikseen selvitystarpeiden pohjalta. Budjetti ja kustannusjako on hyväksytty MAL-ohjausryhmässä 5.12.2024. Ohjausryhmässä on myös sovittu, että Varsinais-Suomen liitto toimii henkilöliikennetutkimuksen hankinnassa tilaajaorganisaationa.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Esityslistan käsittelyjärjestys muutettiin niin, että § 186 Varsinais-Suomen ja Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyö vuonna 2025 käsiteltiin ennen § 184. Merkittiin, että Tomi Nieminen saapui kokoukseen klo 10.25.