Maankäyttöjaosto, kokous 30.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 7 Lausunto Turun Aninkaisten alueen ja matkakeskuksen liikenteen alustavasta yleissuunnitelmasta

VSLDno-2022-456

Valmistelija

  • Salla Murmann, erikoissuunnittelija, salla.murmann@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Turun kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus pyytää Varsinais-Suomen liiton lausuntoa Aninkaisten alueen ja matkakeskuksen liikenteen alustavasta yleissuunnitelmasta. Lausunto on pyydetty toimittamaan 31.1.2023 mennessä.

Aninkaisten alueen ja matkakeskuksen liikenteen alustava yleissuunnitelma määrittää reunaehtoja ja tilavarauksia Turun matkakeskuksen liikenteellisille ratkaisuille ja lähtökohtia alueen maankäytön jatkosuunnittelulle. Aninkaisten alueen kehittämisen tavoitteena on kytkeä alue nykyistä tiiviimmin kaupungin keskustaan ja läheisiin toimintoihin. Alueen kehittämisen keskeisin hanke on matkakeskus. Lisäksi Aninkaisten hankkeeseen kytkeytyvät tiiviisti Puutorin ja konserttitalon ympäristön suunnittelu, Parkin kentän alueen kehittäminen ja Turun ratapiha-alueen kehitys.

Tulevasta matkakeskuksesta tavoitellaan kattavaa julkisen liikenteen yhteisterminaalia, jossa on sujuvaa vaihtaa liikennevälineestä toiseen. Keskustan kehän vieressä sijaitsevan Aninkaisten kautta kulkee valtaosa seudullisesta ja pitkän matkan joukkoliikenteestä. Alueen läpi suunnitellaan myös raitiotietä. Tulevaisuudessa junaliikenteen käyttäjämäärien oletetaan nousevan merkittävästi Tunnin junan nopean junayhteyden sekä mahdollisen paikallisjunaliikenteen ansiosta.

Korkeatasoisen matkakeskuksen ja sujuvan joukkoliikenteen solmukohdan lisäksi alueesta tavoitellaan viihtyisää ja toiminnoiltaan monipuolista kaupunginosakeskusta. Hyvät kulkuyhteydet sekä alueen asukasmäärän kasvu ja sen myötä nouseva kauppojen ja palvelujen kysyntä nähdään suunnitelmassa hyvänä pohjana tavoitteelle. Aluetta pyritään vahvistamaan kaupungin vetovoimatekijänä oikein tehdyillä investoinneilla, joilla voidaan katsoa olevan pidempiaikaisia ja laajoja vaikutuksia elinkeinoelämälle, matkailulle, kulttuurille, nykyisten kaupunkilaisten ja yritysten hyvinvoinnille, potentiaalisten uusien yritysten sijoituspäätöksille ja asukkaiden muuttopäätöksille.

Lausuntopyynnössä toivotaan kannanottoja erityisesti seuraaviin kysymyksiin:

  • Liikenteellisten toimintojen sijoittuminen, toiminnoille varatut tilat ja liikenteen reitit
  • Katualueiden ulottuminen kaupungin omistamien maiden ulkopuolelle
  • Maankäytön mitoitus ja toiminnot
  • ​​​​​​​Maankäytön, kaupunkitilojen ja liikennesuunnittelun yhteensopivuus


​​​​​​​Lausunnon kohteena oleva alustava yleissuunnitelma on osoitteessa: https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/2021_wsp_liikenteen_ays_raportti.pdf

​​​​​​​Muu alueen kehittämistä koskeva materiaali löytyy osoitteesta:
https://www.turku.fi/keskustan-kehittaminen/aninkainen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Maankäyttöjaosto päättää antaa Aninkaisten alueen ja matkakeskuksen liikenteen alustavasta yleissuunnitelmasta seuraavan lausunnon:

Varsinais-Suomen liitto kiittää mahdollisuudesta lausua Aninkaisten alueen ja matkakeskuksen liikenteen alustavasta yleissuunnitelmasta. Matkakeskukseen ja Aninkaisten alueen tulevilla suunnitteluratkaisuilla on suuri merkitys niin Turun kuin koko kaupunkiseudun ja maakunnan kehittämisen kannalta. Olennaisia kysymyksiä on ehdottomasti tarpeen tarkastella kokonaisuutena ja arvioida kaupungin kehitykselle asetettujen tavoitteiden ja strategisten linjausten sekä ajan ilmiöiden kannalta, kuten alustavassa yleissuunnitelmassa on ansiokkaasti tehty.

Suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ovat monelta osin linjassa myös Turun kaupunkiseudun ja Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmien tavoitteiden kanssa. Koska suunniteltu matkakeskus on valtakunnallisestikin keskeinen liikenteen solmukohta, alueen liikenteen sujuvuuden varmistaminen on tärkeää. Helsinginkatu ja Ratapihankatu lukeutuvat nykyisin autoliikenteeltään Turun vilkkaimpiin katuihin, ja alueelle suunnitellut toiminnot lisäävät edelleen liikenteen tarvetta. Suunnitelmassa tarkastellaan potentiaalisia ratkaisuja liikenteen sujuvoittamiseksi muun muassa katusuunnittelun ja toimintojen sijoittelun avulla. Samalla on tunnistettu, että ruuhkautumiseen liittyvät haasteet vaativat osin vielä tarkempaa arviointia, jota tehdään hankkeen edetessä.

Toimiva ja riittävästi mitoitettu liityntäpysäköinti sekä polkupyörille että autoille on erityisesti kaukoliikenteen kilpailukyvyn kannalta tärkeää. Esitetyssä suunnitelmassa autojen liityntäpysäköintitarvetta ehdotetaan katettavaksi pääosin Logomon sillan yhteyteen rakennettavan maanpäällisen pysäköintilaitoksen sekä Louhen mahdollisen laajennuksen avulla. Kumpikin mainituista pysäköintialueista, kuten myös saattoliikenteelle esitetty alue, sijoittuu melko haastavasti ennusteiden mukaan ruuhkautuvien katuosuuksien varteen. Erityisesti pohjoisesta autolla saapuville voisi olla hyvä vielä mahdollisuuksien mukaan etsiä liityntäpysäköinnin paikkaa jo ratojen pohjoispuolelta.

Suunnitelmassa alueen liikenteen sujuvuutta pyritään varmistamaan panostamalla kävelyn sekä pyörä- ja joukkoliikenteen houkuttelevuuteen. Mainittujen kulkutapojen priorisointi tukee liikenneverkon rajallisen kapasiteetin parempaa riittävyyttä, laadukkaan kaupunki- ja asuinympäristön luomista sekä kestävän maankäytön ja liikenteen päästötavoitteiden toteutumista. Kävelykeskustan laajentaminen torilta matkakeskuksen ja Aninkaisten alueen suuntaan on kannatettavaa. Suunnitelmassa tunnistetaan hyvin myös viipymisen tilojen ja ympäristön viihtyisyyden merkitys asetettujen tavoitteiden toteutumisen kannalta. Kaupunkivihreän vahvistamiseen osana laadukkaasti suunniteltua ympäristöä voisi panostaa jatkosuunnittelussa enemmänkin. Esimerkiksi maantason ja kansirakenteen yhtymäkohdat ovat epäjatkuvuuskohtia, joissa kaupunkivihreä voi olla hyvä ratkaisu. Jatkosuunnittelussa lisähuomiota vaatii myös kävely- ja pyöräliikenteen yhteyksien jatkuvuus keskustan ruutukaavakorttelialueelta suunnittelualueen läpi luoteis-, pohjois- ja koillispuolisiin kaupunginosiin. Suunniteltava oleva alue toimii olennaisessa roolissa vähentämässä rata-alueesta johtuvaa estevaikutusta kaupunkiympäristössä.

Matkakeskuksen rakentaminen ja Aninkaisten alueen kehittäminen on kunnianhimoinen kokonaisuus. On tärkeää keskustella siitä, miten varmistetaan yleissuunnitelman tärkeiden tavoitteiden pysyminen mukana hankkeiden suunnittelun ja toteutuksen edetessä. Silloin, kun liikennesuunnitelmat kulkevat rakennussuunnittelun kanssa eri aikaraiteilla, tulisi myös liikenteen poikkeusjärjestelyjä miettiä kokonaisuus ja yleissuunnitelman tavoitteet huomioiden.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.