Maankäyttöjaosto, kokous 26.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 57 Lausunto Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ABO Wind Oy:n Kolsa-Juvansuo tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (YVA-selostus) ja Laitilan kaupungille ja Mynämäen kunnalle tuulivoimapuiston osayleiskaavaluonnoksesta

VSLDno-2022-137

Valmistelija

  • Aleksis Klap, erikoissuunnittelija, aleksis.klap@varsinais-suomi.fi
  • Timo Juvonen, erikoissuunnittelija, timo.juvonen@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen ELY-keskus pyytää lausuntoa Abo Wind Oy:n Laitilan ja Mynämäen alueelle sijoittuvan Kolsa-Juvansuon tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (YVA-selostus) 29.9.2022 mennessä. Mynämäen kunta ja Laitilan kaupunki pyytävät lausuntoa Kolsa-Juvansuon tuulivoimapuiston osayleiskaavan kaavaluonnoksesta 27.9.2022 mennessä.

Tuulivoimahankkeen osalta on tehty laajat ja kattavat selvityksen hankkeen sijoittumisen ympäristövaikutuksista. Selvityksissä on kartoitettu hankkeen luontovaikutuksia, alueen ympäristö- ja luontoarvoja, melu- ja varjostusvaikutuksia sekä osallistettu laajasti eri sidosryhmiä hankkeen vaikutusten arviointia varten.

YVA-selostuksessa on arvioitu kolmea eri vaihtoehtoa, joista vaihtoehdossa 0 hanketta ei toteuteta, vaihtoehdossa 1 toteutetaan 12 voimalan hanke ja vaihtoehdossa 2 toteutetaan 11 voimalan hanke, jolloin voimalaa nro 8 ei rakenneta. YVA-selostuksen arvioiden mukaan merkittävimmät erot ympäristövaikutusten osalta kohdentuvat varjostusvaikutuksiin. Molemmissa toteutusvaihtoehdoissa ylitetään välkevaikutukset, mutta kun huomioidaan myös korkean puuston vaikutus välkkeeseen, ylittyy Ympäristöhallinnon ohjeistuksen mukaiset raja-arvot vaihtoehdossa 1. Suomessa ei ole virallisia raja- tai ohjearvoja välkkeen määrälle, mutta käytössä olevan suositellun ohjearvon mukaan välkkeen määrän ei tulisi ylittää todellisessa tilanteessa kahdeksaa tuntia välkettä vuodessa yksittäisessä kiinteistössä. Muutoin ympäristövaikutusten näkökulmasta ovat molemmat toteutusvaihtoehdot toteutuskelpoisia.

Tuulivoimapuiston osayleiskaavan luonnoksessa on alueelle osoitettu 12 tuulivoimalan sijoituspaikkaa sekä tunnistettu alueen muita toimintoja, kuten maa-ainestenottoalueita, alueelle sijoittuvan Munax Oy:n kanalan sijainti sekä luonnonarvoiltaan arvokkaita alueita. Osoitetuista tuulivoimaloiden sijoituspaikoista viisi tuulivoimalaa sijoittuu Laitilan alueelle ja seitsemän Mynämäen alueelle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Maankäyttöjaosto päättää antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ABO Wind Oy:n Kolsa-Juvansuo tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (YVA-selostus) ja Laitilan kaupungille ja Mynämäen kunnalle tuulivoimapuiston osayleiskaavaluonnoksesta seuraavan lausunnon:

Kolsa-Juvansuon tuulivoimapuisto sijoittuu maakuntakaavassa osoitetulle tuulivoimaloiden alueelle ja maakuntakaavassa osoitetut muut merkinnät, kuten luonnonsuojelualueet ja pohjavesialueet, sekä etäämmällä olevat maisema-alueet ja rakennetun kulttuuriympäristön kohteet on otettu hyvin huomioon laadituissa selvityksissä sekä niiden analyyseissä. Hanke on siis maakuntakaavan mukainen ja edistää maakuntakaavassa esitettyjä tavoitteita.

YVA-selostuksen mukaan välke- ja varjostusvaikutuksen ylittyvät vaihtoehdossa 1, mutta ei vaihtoehdossa 2, jossa tuulivoimalaa numero 8 ei toteuteta. Vaikka Suomessa ei ole käytössä virallista ohjearvoa välkkeelle, on perusteltua minimoida jo ennakolta mahdolliset haitat lähiympäristöön ja toteuttaa hanke vaihtoehdon 2 mukaisena kokonaisuutena, ellei välkkeen vähentämiselle laajemmassa vaihtoehdon 1 mukaisessa toteutuskokonaisuudessa ole muita teknisiä mahdollisuuksia.

Osayleiskaavassa on osoitettu EO-merkinnällä kolme pienialaista olemassa olevaa maa-ainesten ottoaluetta. Osayleiskaavan selostuksessa on merkinnän osalta todettu, että ”Merkinnällä osoitetaan kaava-alueelle sijoittuvat turvetuotantokäytössä olevat ja/tai käyttöön osoitetut alueet”. Alueet ovat oletettavasti kuitenkin maa-ainesten ottoalueita, joten kuvaustekstiä tulee tarkentaa sen mukaisesti. Lisäksi kaavamerkinnän määräystä tai osayleiskaavan yleismääräystä tulee mahdollisesti tarkentaa myös sen osalta, miten ne ohjaavat alueella tapahtuvaa maa-ainesten ottoa jatkossa tai miten ne huomioivat alueiden maisemoinnin ottotoiminnan loputtua. Maa-ainesten ottotoimintaa ohjaa maa-aineslaki, mutta 3§:ssä on säädetty ottotoiminnasta mm. yleiskaava-alueella. Mahdollisten uusien tai päivittyvien ottolupien osalta, tulee siis kaavamääräyksiä tarkentaa tarvittaessa siten, että niiden käsittely on osayleiskaavan ohjausvaikutuksen näkökulmasta selkeää lupaviranomaiselle.

Teknisenä huomiona osayleiskaavan luonnokseen todetaan, että Varsinais-Suomen alueella olevien maakuntakaavojen yhdistelmässä on osoitettu kaikki voimassa olevat maakuntakaavojen merkinnät. Maakuntakaavayhdistelmän kaavaotetta on perusteltua käyttää myös kaavaselostuksessa, koska se osoittaa selkeimmin nykyisen voimassa olevan maakuntakaavan kokonaistilanteen. Vanhoista maakuntakaavoista ja on osa merkinnöistä kumottu ja korvattu uusilla merkinnöillä uudempien vaihemaakuntakaavavaiheiden aikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Pekka Kuusisto

Tiedoksi

Varsinais-Suomen ELY-keskus,
Mynämäen kunta,
Laitilan kaupunki