Perustelut
Turun kaupunginhallitus pyytää Varsinais-Suomen liitolta lausuntoa kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmasta. Lausunnon voi toimittaa viimeistään 8.11.2024 sähköpostilla osoitteeseen kaupunkiliikkuminen@turku.fi. Lausunnossa tulee mainita diaarinumero 3391–2024.
Turun kaupungin kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma (SUMP, Sustainable Urban Mobility Plan) on strateginen kaupungin kestävän liikkumisen edistämistä ohjaava dokumentti. Suunnitelma kokoaa yhteen aiempien liikennettä koskevien tai sitä sivuavien linjausten, strategioiden, ohjelmien ja suunnitelmien pääkohdat ja muodostaa niistä yhden loogisen ja integroidun kokonaisuuden. Kokonaisuudessa huomioidaan kaikki kulkutavat, erilaiset liikkumistarpeet sekä muut aihepiirit kuten maankäyttö, palvelut, kasvatus, viestintä, resurssit ja osaaminen.
Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman visiona vuoteen 2030 on ”Turun liikenneympäristö ja palveluverkko houkuttelevat kaikkia liikkumaan turvallisesti, terveellisesti ja kestävästi”. Vision tueksi suunnitelmassa esitellään tavoitteet, jotka ovat turvallinen, terveellinen, tasa-arvoinen ja hiilineutraali Turku.
Toimenpideohjelma sisältää neljä toimenpidekokonaisuutta (kaupunki kestävän liikkumisen alustana, kaupunki- ja katutilan käyttö, matkaketjut ja liikkumishubit sekä käyttäjälähtöiset palvelut). Toimenpidekokonaisuudet koostuvat 22:sta toimenpiteestä ja 66:sta niiden alla esitetystä toimesta, joita on koottu aiemmista suunnitelmista ja ohjelmista ja joita on täydennetty vaikuttavuustiedoilla. Suunnitelmassa on nostettu esiin 11 kärkitoimea niiden vaikuttavuuden ja hyväksyttävyyden perusteella.
Suunnitelman toteutumista seurataan kolmella päämittarilla:
- Kestävien kulkutapojen osuus Turun sisäisillä matkoilla noussut 66 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä,
- Tie- ja katuliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitettu vuoden 2015 tasosta vuoteen 2029 mennessä,
- Vakavien henkilövahinko-onnettomuuksien määrä vähentynyt 50 % vuosien 2017–2021 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Suunnitelma on määrä päivittää vuonna 2028, jolloin myös arvioidaan jo päätettyjen toimien riittävyyttä. Jos suunnitelman määrällisiin tavoitteisiin ei olla pääsemässä, päivitystyön yhteydessä tulee tarkasteltavaksi suunnitelmassa esitetyt uudet toimenpiteet, joita tulisi selvittää ennen suunnitelman päivitystä. Toimenpiteet sisältävät esimerkiksi ruuhkamaksujen käyttöönoton, autoilun läpiajon rajoittamisen ja 30 km/h nopeusrajoituksen taajama-alueilla. Näiden toimenpiteiden toteuttamisesta ei kuitenkaan päätetä vielä tämän SUMP-suunnitelman yhteydessä.
Turun kaupunginhallitus pyytää ottamaan lausunnossa kantaa erityisesti seuraaviin kysymyksiin:
- Miten näette kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman vaikuttavan Turun ja seudun kehitykseen muun muassa vetovoiman, kaupunkikehityksen ja liikkumisen osalta?
- Kannatatteko kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmassa esitettyjä tavoitteita ja toimenpiteitä?
- Tulisiko Turun selvittää kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmassa esitettyjä uusia toimenpiteitä, joilla pyritään lisäämään kestävien kulkutapojen osuutta, jos nykyiset toimenpiteet eivät yksinään riitä?
- Miten Turun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman tulisi mielestänne vaikuttaa Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan?
- Mitkä ovat mielestänne tärkeimmät keinot edistää kestävää liikkumista Turun kaupunkiseudulla?
- Mitä jatkokehitettävää suunnitelmasta löytyy?
Suunnittelujohtaja Heikki Saarennon lausunto:
Turun liikennejärjestelmällä on iso merkitys koko kaupunkiseudun ja maakunnan kehityksen kannalta. Turun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman (SUMP) tavoitteet ovat linjassa Turun MAL-kaupunkiseudun ja Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmien sekä maakuntakaavan tavoitteiden kanssa. Maakunnan kestävän aluerakenteen ja liikennejärjestelmän toteutuminen edellyttää Turulta tulevina vuosina merkittäviä toimia. Turun oma, alueellisia liikennejärjestelmäsuunnitelmia yksityiskohtaisempi suunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi on tarpeellinen.
Turun SUMP-suunnitelmassa on huomioitu laajasti teemaan kytkeytyvät sekä kaupungin omat että alueen strategiset suunnitelmat. Suunnitelmaan kootut toimenpiteet ovat monipuolisia ja ne on esitetty selkeästi vaikuttavuustietojen kanssa. Myös mahdollisten uusien toimenpiteiden vaikutusten selvittäminen tulevan päätöksenteon tueksi on kannatettavaa. Tiettyjen toimenpiteiden vaikutustarkasteluja voi olla järkevää tehdä yhteistyössä Turun ja Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyön välillä.
Uusien toimenpiteiden vaikutuksissa tulee huomioida myös seudullinen ja maakunnallinen näkökulma: sujuvien kestävien matkaketjujen rakentaminen kauempaa saapuville sekä toimivien tavaraliikenteen toimitusketjujen varmistaminen on sekä maakunnan että Turun etu. Järjestelmätason saavutettavuuden ohella erityisesti lähiliikkumisympäristön sekä solmukohtien viihtyisyys ja käytettävyys ovat tärkeitä tavoitteita, jotta voidaan sekä kasvattaa alueen vetovoimaa että vaikuttaa kulkutapavalintoihin. SUMP-suunnitelman toimenpidekokonaisuuksissa on kiinnitetty tähän hyvin huomiota.
Heinäkuussa voimaan tullut EU:n tarkistettu TEN-T-asetus asettaa vaatimuksia kaupunkisolmukohtien (ml. Turun toiminnallinen MAL-kaupunkiseutu) kestävän liikkumisen suunnittelulle ja seurannalle. Turun SUMP-suunnitelma huomioidaan Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, joka vastaa TEN-T-asetuksen vaatimukseen seudullisesta SUMP-suunnitelmasta. Sen päivitys käynnistetään ensi vuonna kaupunkiseudun rakennemallityön yhteydessä MAL-sopimuksen kirjausten mukaisesti. Tiivis yhteistyö Turun kaupungin ja Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyön välillä on välttämätöntä suunnitelmien laatimisessa, päivittämisessä sekä seurannassa, jotta yhteisiin tavoitteisiin voidaan päästä. Yhteistyön tiivistämisen tarve on esitetty kiitettävästi myös Turun SUMP-suunnitelmassa. Koska Varsinais-Suomen liitolla on vetovastuu Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyöstä, Varsinais-Suomen liiton edustaja on jatkossa mielellään mukana myös Turun SUMP-suunnitelman ohjausryhmässä, kun sen päivitys tulee ajankohtaiseksi.
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan TEN-T-komitean alaisessa ad hoc -työryhmässä kaupunkiliikenteen indikaattoreita koskevaa täytäntöönpanoasetusta. Turun ja kaupunkiseudun tulevat yhteiset velvoitteet kestävän liikkumisen seurannan suhteen edellyttävät resurssia ja selkeää vastuunjakoa, mihin on hyvä jo yhdessä varautua.
SUMP-suunnitelman toteuttamiseksi esitetty Turun SUMP-koordinaattori tai vastaava henkilöresurssi on ehdottoman keskeistä suunnitelman toteutumisedellytyksien kannalta. Turun kokoisessa kaupungissa on tärkeää olla henkilöresurssia nimenomaan liikennejärjestelmätason kokonaisuuden hallintaan, jotta liikennejärjestelmää voidaan viedä tehokkaasti ja systemaattisesti kohti strategisesti tärkeitä tavoitteita – kestävyys mukaan lukien.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi
Maankäyttöjaosto merkitsee tiedoksi Turun kaupunginhallitukselle Turun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmasta (SUMP) 8.11.2024 annetun suunnittelujohtajan lausunnon.