Maakuntahallitus, kokous 29.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyö vuonna 2024

VSLDno-2024-24

Valmistelija

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Liikennejärjestelmätyö on lakisääteistä ja jatkuvaa. Varsinais-Suomessa liikennejärjestelmätyötä tehdään Varsinais-Suomen liiton koordinoimana maakunnan ja Turun MAL-kaupunkiseudun (maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimusalue) aluetasoilla. Liitto toimii aktiivisena sisällöntuottajana sekä maakunnan että Turun MAL-kaupunkiseudun maankäytön ja liikenteen yhteistyöryhmissä. Liitolla on Turun kaupunkiseudun jatkuvan liikennejärjestelmätyön yhteistyöryhmän sekä Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman seurantaryhmän vetovastuu. 

Vuoden 2023 päätyönä oli Varsinais-Suomen ja Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien sekä MAL-sopimuksen toimenpiteiden edistäminen ja seuranta alueellisessa yhteistyössä. Syksyllä laadittiin liikennejärjestelmäsuunnitelmien ajantasaisuuden arviointityö suunnitelmien päivitystarpeiden kartoittamiseksi. Yhteistyöryhmien toiminnan kehittämisessä kiinnitettiin huomiota erityisesti kevään 2023 kyselyssä esiin nostettuihin teemoihin, kuten ryhmien välisen tiedonvaihdon sekä eri toimijoiden välisen yhteistyön tehokkuuden parantamiseen. 

Vuoden aikaisiin töihin lukeutuivat esimerkiksi liikenteen digitaalisten tietovarantojen nykytila ja tulevaisuuden käyttötapaukset -selvitys, Turun kaupunkiseudun itäosan tieverkkokysymykset -esiselvitys ja alueen liikennemallitarkastelut, pyöräliikenteen seudullisten pääväylien tavoiteverkko, Saariston rengastien jalankulun ja pyöräliikenteen kehittämisselvitys, joukkoliikenteen solmukohtavisio Turun kaupunkiseudulla, alueellisen junaliikenteen asemapaikkojen kehittämissuunnitelmat yhteysväleille Turku–Toijala ja Turku–Uusikaupunki sekä liikkumisen ohjauksen toimenpidesuunnitelman mukainen hanketyö. EU-rahoitteisen Scale-Up-hankkeen avulla kehitettiin muun muassa matkaketjupalveluja toteuttamalla kaupunkipyöräkokeilu Loimaalla sekä kutsukyytikokeilu Uudessakaupungissa. 

Vuonna 2024 käynnistetään Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys, joka toteutetaan yhteistyössä maakunnan keskeisten toimijoiden ja sidosryhmien kanssa. Turun MAL-kaupunkiseudun tarkentava liikennejärjestelmäsuunnitelma on tullaan päivittämään tämän jälkeen kaupunkiseudun rakennemallin päivityksen yhteydessä. Vuonna 2024 liikennejärjestelmätyössä jatketaan samalla liikennejärjestelmäsuunnitelmien sekä MAL-sopimuksen toteutusta, seurantaa ja jalkauttamista eri organisaatioiden toimintaan. Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyössä valmistaudutaan uuden MAL-sopimuskauden toimenpiteiden käynnistämiseen, kun sopimuksen päivitys saadaan valmiiksi. 

Varsinais-Suomen liitto jatkaa alueellisen liikennejärjestelmätyön vetämistä. Liitto osallistuu roolissaan laajasti maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistä koskevaan yhteistyöhön eri hanke-, ohjaus- ja yhteistyöryhmien toiminnan kautta. Yhteistyö ulottuu myös yli aluerajojen: liitto keskustelee muiden maakuntien liikennesuunnittelijoiden (ml. Etelä-Suomen liikennesuunnittelun yhteistyö), valtion liikennetoimijoiden sekä kansainvälisten kumppaneiden kanssa siitä, miten Varsinais-Suomelle tärkeitä toimenpiteitä voidaan parhaiten edistää. 

Turun MAL-kaupunkiseudun jatkuvan liikennejärjestelmätyön vuoden 2024 kokonaisbudjetti on 141 000 euroa. Varsinais-Suomen liiton osuudeksi liikennejärjestelmätyön vuoden 2024 kustannuksista on esitetty 30 000 euroa. Muut rahoittajatahot ovat Turun kaupunkiseudun 13 kuntaa, Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Väylävirasto. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mahdollinen rahoitus sovitaan erikseen selvitystarpeiden pohjalta. Budjetti on hyväksytty MAL-ohjausryhmässä 1.12.2023. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Häkämies, maakuntajohtaja, kari.hakamies@varsinais-suomi.fi

Maakuntahallitus päättää 

  1. osallistua Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyön vuoden 2024 kustannuksiin 30 000 eurolla (alv 0 %); 
  2. käyttää työlle liiton kirjanpitoon aiemmin perustettua, omakatteista, kustannuspaikkaa (7011 V-S ja Turun seudun liikennejärjestelmätyö); 
  3. että suunnittelujohtaja Heikki Saarento allekirjoittaa hankkeeseen liittyvät sopimukset ja sitoumukset. 

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

_____