Maakuntahallitus, kokous 20.11.2023

§ 159 Lausunto tiesuunnitelmasta E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali–Raisio

VSLDno-2023-517

• Salla Murmann, erikoissuunnittelija, salla.murmann@varsinais-suomi.fi

Väylävirasto on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukaisen tiesuunnitelman ”E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali–Raisio; Naantali, Raisio ja Turku.” Väylävirasto on pyytänyt Varsinais-Suomen liiton lausuntoa kyseisestä tiesuunnitelmasta. Lausunto pyydetään toimittamaan Väylävirastoon 15.12.2023 mennessä ensisijaisesti sähköisesti ja PDF-A-muodossa osoitteella kirjaamo@vayla.fi.

Kantatie 40 (E18 Turun kehätie) kuuluu EU:n määrittelemän Euroopan laajuisen liikenneverkko TEN-T:n Skandinavia –Välimeri-ydinverkkokäytävään. Turun kehätie liittää Turun ja Naantalin TEN-T-ydinverkon satamat sekä toisen Suomen TEN-T-ydinverkon lentokentistä eli Turun lentokentän ydinverkkokäytävään. Kehitettävä yhteys sisältyy myös liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella 1.1.2019 määritettyyn maanteiden valtakunnallisesti merkittävään pääväyläverkkoon. Tieyhteys on merkittävä kuljetusten välittäjä alueen satamien ja pääkaupunkiseudun välillä. Lisäksi E18-käytävä toimii Suomen yhtenä tärkeimmistä poikittaisliikenteen yhteyksistä sekä henkilöautoliikenteelle että elinkeinoelämän kuljetuksille. Turun kaupunkiseudulla kehätiellä on valtakunnallisen liikenteen välittämisen lisäksi suuri merkitys seudullisesti sen yhdistäessä Turun ja ympäristökuntien alueita toisiinsa. Turun kaupunkiseudun alueelle on laadittu rakennemalli, jonka mukaan kehätien varren maankäyttöä tehostetaan nykyisestään. Lisäksi tavoitteena on siirtää raskas liikenne käyttämään enenevissä määrin kehätietä.

Suunnittelualue alkaa Naantalista Kuparivuoren tunnelin itäpuolelta ja päättyy Raisioon Juhaninkujan liittymän länsipuolelle liittyen vuonna 2022 hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan E18 Turun kehätien Raision keskustan kohta. Suunnitteluosuuden pituus kehätiellä on noin yhdeksän kilometriä. Suunnittelualueeseen kuuluu myös Turun suuntaan vievä maantie 185 (Naantalintie) pohjoispäästään noin kilometrin matkalla.

Suunnittelualueella maankäyttö on voimassa olevassa maakuntakaavassa vahvasti rakennettuun ympäristöön painottunutta. Viheralueita on merkitty kehätien varrella välille Vanto–Kaanaa ja Raisionlahden luonnonsuojelualueen ympäristöön. Kehätien suunnittelualue osuu myös pääosin maakuntakaavayhdistelmässä osoitetun kaupunkikehittämisen kohdealueelle. Sekä Turun, Raision että Naantalin alueella on maakuntakaavan lisäksi voimassa useampia yleis- ja asemakaavoja.

Hankkeesta on laadittu tiesuunnitelman yhteydessä kustannusarvio, joka on kokonaiskustannuksista n. 252,8 milj. euroa. Tiesuunnitelmassa ehdotetussa kustannusjaossa Väyläviraston osuus kustannuksista olisi n. 227,6 milj. euroa, Raision kaupungin n. 3,8 milj. euroa, Naantalin kaupungin n. 3,3 milj. euroa, Fintrafficin n. 3,3 milj. euroa sekä johtojen ja laitteiden omistajaosapuolten n. 16 milj. euroa.

Maakuntahallitus päättää antaa seuraavan lausunnon:

Turun kehätien parantaminen TEN-T ydinverkkokäytävälle asetettujen vaatimusten mukaiseksi on välttämätöntä Varsinais-Suomen saavutettavuuden, kehittämisen, elinvoiman ja huoltovarmuuden kannalta. Raisio–Naantali-tieyhteys osana Turun kehätien parantamisen kokonaisuutta kuuluu maakunnan kärkihankkeisiin, ja se on kirjattu muun muassa Varsinais-Suomen maakuntakaavaan sekä Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmiin. Varsinais-Suomen maakuntastrategia ja siinä esitetty aluerakenteen visio nojaavat osaltaan vahvasti sujuvien satamayhteyksien kehittämiseen ja elinkeinoelämälle tärkeiden kuljetusten turvaamiseen.

Venäjän hyökkäyssodan myötä Turun kehätien parantaminen on noussut entistäkin tärkeämmäksi. Kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuuden merkitys on kasvanut ja kansainvälisesti muuttuneet kuljetusmarkkinat ovat ohjanneet tavarakuljetuksia uusille kuljetusreiteille, jolloin Varsinais-Suomen satamien keskeinen rooli ja merkitys korostuvat yhä enemmän.

Hallitus päätti syksyn 2023 budjettiriihessä, että E18 Turun kehätie välillä Naantali–Raisio on kiireellisesti edistettävä suunnittelukohde ja esitti investoinnin alustavaksi päätöksentekoajankohdaksi vuotta 2024. Hallitus on varautunut E18 parantamisen osittaiseen toteutukseen. Naantalin ja Raision välisen tieyhteyden parantaminen on osa kehätien kehittämisen kokonaisuutta, jonka kokonaisrahoitus tulee varmistaa. Kehätien pullonkaulojen poistaminen edellyttää Raision keskustan toimenpiteiden toteuttamista ensin ja Naantali–Raisio osuuden parantamista tämän jälkeen. Ensimmäinen osuus Raisiossa tulee käynnistää vuonna 2024, jotta parantamishankkeiden kokonaisuus saadaan toteutettua vuoteen 2030 mennessä.

Koska E18 Turun kehätie kuuluu Euroopan laajuiseen ydinverkkoon, on sen rahoituksessa tärkeä hyödyntää mahdollisuuksien mukaan myös EU-tukea. CEF-rahoitusta voidaan hyödyntää satamiin johtavissa maantieyhteyksien parantamishankkeissa, joissa investoinneilla puututaan merkittäviin liikenteen ja kuljetusten pullonkauloihin.

_____

Oheismateriaali