Beskrivning
Landskapsstyrelsen. 20.5.2024, § 82
Egentliga Finlands gällande landskapsplan
Egentliga Finlands gällande landskapsplan har utvecklats i 20 års tid som ett resultat av en kontinuerlig landskapsplanläggning. De gällande landskapsplanerna på landskapets område har gjorts upp som helhetslandskapsplaner för de enskilda regionkommunerna samt som etapplandskapsplaner med specifika teman, vilka kompletterar eller ändrar dem. Den senaste etapplandskapsplanen är den år 2021 godkända Etapplandskapsplanen för naturvärden och -rersurser.
Egentliga Finland har våren 2024 i kraft en helhet av etapplandskapsplaner, som består av följande landskapsplaner:
* Turun kaupunkiseudun maakuntakaava (TKDML)
(Nådendal, Reso, Rusko, Lundo. Åbo, S:t Karins., Pikis, Pemar)
LF 25.11.2002 /MM 23.8.2004 / HFD 7.2.2006
* Salon seudun maakuntakaava (SSMK)
LF 11.12.2006 /MM 12.11.2008 /HFD – ej besvär
* Salo- Lohja -ratalinjan vaihemaakuntakaava (Salora)
LF 10.12.22011 /MM 4.12.2012 / HFD 19.062014
* Loimaan seudun, Turun seudun kehyskuntien, Turunmaan ka Vakka-Suomen maakuntakaavat (1 process, 4 beslut) (VSMK)
LF 10.12.2010 / MM 20.3.2013 / HFD 21.10.2014
* Varsinais-Suomen tuulivoimalavaihemaakuntakaava (TVMK)
LF 10.6.2013 / MM 9.9.2014 /HFD 29.1.2016
* Varsinais-Suomen taajamien, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaava (tplmk)
LF 11.6.2018 /THO 1.10.2019 / HFD 6.7.2020
* Varsinais-Suomen luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaava (LAVMK)
LF 14.6.2021 / THO 31.8.2023 / HFD 2024?
Bedömningen av landskapsplanens aktualitet
Enligt 27 § i markanvändnings- och bygglagen ska förbundet på landskapsnivå se till att en landskapsplan utarbetas och att planen hålls aktuell och utvecklas i den mån det är nödvändigt.
Aktualiteten för Egentliga Finlands landskapsplan bedömdes under åren 2022-23 som ett tjänstearbete hos förbundet. Som ett resultat av arbetet konstaterades, att helheten för Egentliga Finlands landskapsplaner är på en skäligen aktuell nivå. Landskapsplanens beteckningar och bestämmelser har en flexibilitet, vilket gör det möjligt att tolka planen med en anpassning till landskapets utveckling. Vid bedömningen identifierades dock teman, där det är skäl att granska en behandling av planen samt uppdatera fenomen, vilka inte har beaktats i planerna. Något betydande behov av en ny helhetsplan eller strukturella ändringar identifierades ej vid bedömningarna.
En digital landskapssammanställning
Av Egentliga Finlands landskapsplaner har publicerats en digital landskapssammanställning år 2022. I den digitala landskapsplanen framförs de gällande beteckningarna i landskapsplanen. Genom att klicka på beteckningarna kan man granska deras planbestämmelser.
Via länkar hittar man i den digitala landskapsplanen de handlingar som hänför sig till landskapsplanerna. Den digitala sammanställningen av Egentliga Finlands landskapsplaner är t.o.m. på riksnivå ett exemplariskt arbetsredskap för landskapsplanläggningen. Det har utvecklats i samarbete med det riksomfattande HAME -projektet - dvs. de harmoniserade landskapsplanerna.
Läget för lagstiftningen om planläggning
Helhetsreformen av markanvändnings- och bygglagen bereddes hos miljöministeriet under åren 2018-2023. På våren 2023 godkändes att lagreformen träder i kraft från början av år 2025 som den kommande Bygglagen och Områdesanvändningslagen utan att befatta sig med innehållet i lagen om landskapsplanläggningen planeringen av annan markanvändning. Beredningen av en reform av innehållet i lagen om områdesanvändning har inletts hos miljöministeriet under slutet av år 2023 , i enlighet med det nya regeringsprogrammet. Målet för arbetet är att föra lagreformspropositionen till behandling i riksdagen på hösten 2024. I beredningen av reformen av innehållet granskas bl.a. landskapsplanens precisionsnivå och rättsverkan. Vidare företas det i bygglagen uppdateringar redan under 2024 som en s.k. korrigeringsserie av bygglagen. Ändringarna av bygglagen har konsekvenser även för planläggningen.
Vid sidan av Bygglagen och Lagen om områdenas användning antogs därtill en ny RUTJ -lag, som trädde i kraft från början av år 2024. Denna lag som behandlar datasystemet för den byggda miljön berör även landskapsplanläggningen. I Egentliga Finland har man berett sig på att lagen ska komma genom att utveckla den digitala sammanställningen av landskapsplanerna.
Länk: https://ym.fi/alueidenkayton-lainsaadannan-uudistus
Andra skedet för landskapsplanläggningens bakgrundsutredningar och styrande arbeten
Utgångspunkten för planeringen av områdenas användning är en planering som bedömer konsekvenserna och grundar sig på utredningar. Enligt § 9 i Markanvändnings- och bygglagen:
En plan ska grunda sig på planering som omfattar bedömning av de betydande konsekvenserna av planen och på sådana undersökningar och utredningar som planeringen kräver. När planens konsekvenser utreds ska planens uppgift och syfte beaktas.
Om bedömningen av konsekvenserna har det noggrannare stadgats i § 1 av Markanvändnings- och bygglagen.
Landskapsplanens innehållskrav och de teman som ska behandlas i planen har stadgats i 28 § av Markanvändnings- och bygglagen:
När en landskapsplan utarbetas skall de riksomfattande målen för områdesanvändningen beaktas på det sätt som bestäms ovan. När planen utarbetas skall vikt fästas vid de särskilda behov som förhållandena i landskapet betingar. Planen skall i mån av möjlighet samordnas med landskapsplanläggningen av områden som gränsar till landskapsområdet.
15 § och 144 § av Naturskyddslagen (9/2023) om naturskyddsprogram och naturskyddsbeslut samt beslut om att inrätta landskapsvårdsområden som avses i § 91 skall tjäna till ledning när planen utarbetas.
När planen utarbetas skall särskild vikt fästas på:
1. att landskapets region-och samhällsstruktur blir ändamålsenlig;
2. att områdesanvändningen är ekologiskt hållbar;
3. att arrangemangen för trafik och teknisk service är hållbara med tanke på miljö och ekonomi;
4. att vatten- och marksubstanstillgångarna används på ett hållbart sätt;
5. att verksamhetsbetingelser för näringslivet i landskapet ordnas;
6. att landskapet, naturvärdena och kulturarvet värnas,
7. att det finns tillräckligt med områden som lämpar sig för rekreation
När planen utarbetas skall avseende också fästas vid en ekonomisk områdesanvändning och att markägare eller andra rättsinnehavare inte orsakas oskäliga olägenheter. När planen utarbetas skall det klarläggas vem som skall genomföra planen och vidta de åtgärder det förutsätter.
De omständigheter som nämns i denna paragraf skall utredas och beaktas i den utsträckning landskapsplanen i egenskap av översiktlig plan förutsätter.
Utarbetandet av av utredningar som ska utnyttjas vid den kommande uppdateringen av landskapsplanen har fortgått efter den senaste, i juni 2021 godkända etapplandskapsplanen för Egentliga Finlands naturvärden och tillgångar.
Hos Egentliga Finlands förbund har som en grund för landskapsplanläggningen utarbetats flera utredningar, som hänför sig till utvecklingen av den regionala tågtrafiken, stationsplatserna och trafiksystemet, landskapets grönstruktur, boendepreferenserna för invånarna i Egentliga Finland, behoven av markanvändning i framtiden för en hållbar energiförsörjning samt landskapets kulturarv. Under beredning är bl.a. utredningar som hänför sig till tillgänglig service och näringslivets områdesanvändning. Vidare utnyttjas inom landskapsplanläggningen utredninga,r som produceras av andra sektor- och intressentgruppsmyndigheter. Behovet av utredningar preciseras då planprocessen framskrider.
En betydande del av utredningarna har utarbetats som en utvidgad del till att omfatta landskapet som en del av genomförandet av avtalen för MAL-stadsregionens markanvändning, boende och trafik. MAL-uppföljningen producerar även ett dataunderlag som kan utnyttjas även inom landskapsplanläggningen.
Länk:https://www.lounaistieto.fi/tietopalvelut/mal-seuranta/
Målen för den riksomfattande markanvändningen
Stadsrådet beslutade om de riksomfattande målen för områdesanvändningen (VAT) 14.12.2017. Genom beslutet ersatte statsrådet de tidigare beslut som fattats av statsrådet år 2000 och 2008. Nästa reform av de riksomfattande målen för områdesanvändningen har planerats att bli utförd de närmaste åren på grundval av en bedömning av utvecklingsbehoven och de aktuella målen.
Länk: https://www.ymparisto.fi/fi/rakennettu-ymparisto/kaavoitus-ja-alueidenkaytto/valtakunnalliset-alueidenkayttotavoitteet
Som en grund för VAT -reformen publicerade miljöministeriet från början av år 2024 en ny riksomfattande Alueidenkäytö kehityskuva (Utvecklingsbild för områdesanvändningen).
Länk: https://ym.fi/alueidenkayton-kehityskuva
Behovet av att uppdatera landskapsplanen
Inom arbetet med att bedöma landskapsplanens aktualitet konstaterades det att landskapsplanen var skäligen aktuell genom 2000-talet tack vare uppdateringsarbetet samt den digitala plansammanställning som byggts upp för planhelheten i en kontinuerlig process. Dock identifierades även behov av att hålla planen aktuell i den ständigt föränderliga verksamhetsmiljön. Det förväntas av landskapsplanen bl.a. stöd för hållbarhetsomvandlingen inom områdesanvändningen. På basis av bedömningen lönar det sig att uppdatera landskapsplanen och i stället för en helhetsplan att utarbeta etapplandskapsplaner som bygger på temahelheter.
I slutsammandraget av bedömningen gjordes en lista över teman för att bli uppdaterade.
* En mera aktiv styrning av naturens mångfald,grönbyggandets volym och kvalitet, internationella avtal, EU-stadganden och deras nationella implementering
* Klimatförändringen, anpassning vid sidan om behärskning
* Energisystemet och teknologin för en grön omställning, funktionssäkerhet samt lägesstyrning av en allt mer flerformad produktion och nätverk och en koordinering av dem
* Trafiksystemets mångformighet: kollektivtrafikens prioriteringsområden, cykelåkning, normområdena för lufttrafiken
* Zonindelningen och potentialerna för en samhällsstruktur som stöder sig på den regionala tågtrafiken
* De regionstrukturella principerna för servicenätet, med tyngdpunkten på en hållbar tillgänglighet och ur trafiksystemets synvinkel
* Kulturarvet, uppdatering av inventeringarna och landskapets särdrag som en strategisk potential
* Främjande av turismen, identifieringen av turismen som en genomlöpande livskraftsfaktor i planens olika teman
* Digitalisering, förändringen av planeringsmetoderna och informationsbehärskningen: vad är det väsentliga i planinnehållet, vad är å sin sida en bakgrundsinformation som kommer direkt från gränssnitten
En strukturmodell för Åbos MAL-stadsregion bereds för att uppdateras 2025. Uppdateringsarbetet av strukturmodellen som berör MAL—stadsregionen (stadsregionplanen) kommer att utföras som ett samarbete mellan området MAL-städerna och i enlighet med MAL avtalet har det redan utarbetats utredningar, vilka tjänar även beredningen av landskapsplanen. Planeringslösningarna för MAL-stadsregionen kommer att påverka innehållsfrågorna för Egentliga Finlands landskapsplan.
Landskapsplanens uppdatering fr.o.m. 2024
Hos Egentliga Finlands förbund har man allt sedan höstperioden 2023 förberett sig på att uppdatera landskapsplanen etappvis och temavis som ett digitalt verktyg genom att utnyttja och utveckla det. Allt enligt MBL 27 § har det samlats ihop en styrgrupp för landskapsplanläggningen för att styra landskapsplanläggningen, vilken består av Egentliga Finlands markanvändningssektion och kommunrepresentanter för de enskilda kommunerna (MBL 27 §). Då landskapsplanen utarbetas delområdesvis ska för att styra beredningen av planen tillsättas ett organ hos landskapets förbund, med medlemmar som föreslås av de aktuella kommunerna.) Styrgruppen för landskapsplanläggningen har sammankommit första gången i februari 2024. Styrgruppens andra sammankomst bereds för början av hösten 2024. En precisering av målen och temana för den etapplan som ska inledas bereds på basis av de bakgrundsutredningar som pågår.
Som tidsschema för landskapsplanläggningen föreslås följande:
2024:
* landskapsplanens styrgrupp inleder arbetet
* utarbetandet av planens bakgrundsutredningar fortgår och nödvändiga tilläggsutredningar startas
* för landskapsfullmäktige i juni bereds ett beslut om att inleda planläggningen
* i samarbete med styrgruppen utarbetas målen för planen och sätts de tematiska tyngdpunkterna
* i samarbete med styrgruppen behandlas de beredda målen för planen och föredras en updatering av landskapsplanen Program för deltagande och bedömning (PDP)
2025-2028:
* färdigställs utredningarna för de teman som ska uppdateras
* utarbetas ett planutkast för planen utifrån de mål som godkänts för planen och de utarbetade utredningarna
* ordnas interaktivt hörande för beredningsskedet (planutkastet)
* utarbetas ett planutkast med beaktande av den respons som erhållits i beredningsskedet
* ordnas ett interaktivt hörande om planutkastet
* slutbereds planförslaget för godkännande
* ombesörjs kontakter med samarbetsnätverken som hänför sig till utarbetandet av planen samt andra åtgärder
* förberedelse för en eventuell andra uppdatering av etapplanen med ett annat tema
Förslag
Föredragande: Kari Häkämies, landskapsdirektör
Landskapsstyrelsen föreslår för landskapsfullmäktige att landskapsfullmäktige inleder utarbetandet av en uppdatering av Egentliga Finlands landskapsplan
Beslut
Förslaget godkändes.
_____