Maankäyttöjaosto, kokous 27.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 18 Lausunto YVA-menettelytarpeesta aurinkovoimalalle Kemiönsaaren Påvalsbyhyn  

VSLDno-2024-21

Valmistelija

  • Kristina Karppi, erikoissuunnittelija, kristina.karppi@varsinais-suomi.fi

Perustelut

IBV Suomi oy:llä on vireillä teollisen aurinkovoiman hanke Kemiönsaaren Påvalsbyhyn. Yhtiö on tehnyt hankkeesta YVA-tarveharkintahakemuksen Varsinais-Suomen ELY-keskukselle. ELY-keskus pyytää lausuntoa Varsinais-Suomen liitolta ympäristövaikutusten arvioimisen menettelyn tarpeesta hankkeelle. Lausunnon määräaika oli alun perin 12.2.2024, mutta sille pyydettiin ja saatiin lisäaikaa maankäyttöjaoston helmikuun kokoukseen 26.2.2024 asti.  

Hankeyhtiö IBV Suomi Oy suunnittelee teollista aurinkovoimalaa Kemiön Påvalsbyhyn, noin 6 km Kemiön keskustasta lounaaseen. Voimalan hankealue on suuri, 186 ha, ja sille suunnitellaan myös akkuvarastoa, jonka avulla pystytään tasoittamaan tuotantopiikkejä. Suunnitellun voimalan tehokapasiteetti on n. 120 MW / 170 GWh vuosittain. Aurinkopuiston verkkoliityntä suunnitellaan tehtävän maakaapelilla Fingridin Kemiön 110 kV sähköasemaan, joka sijaitsee 1,2 km päässä selvitysalueesta luoteeseen. Vaikutusten selvittämisen alue on yva-tarveharkintahakemuksessa hieman laajempi kuin hankealue, yhteensä 225 ha. Selvitysalue on pääosin talousmetsää ja sillä on myös hieman maanviljelysmaata. Maaperä on enimmäkseen sora- ja hiekkamoreenia, sekä eteläosaltaan jonkin verran savea ja silttiä.  

Aurinkopaneelit ovat enintään 4 metriä korkeita ja kiinteästi asennettuja. Niiden perustukset toteutetaan pistemäisinä ja paikallisesti, eivätkä ne vaadi syväperustamista. Perustusratkaisu tarkentuu kuitenkin vasta lopullisen hankealueen ja paneelien sijainnin mukaan. Aurinkovoimapuiston hankealueella on paneelirivistöjen lisäksi kytkinlaitos, sähkönsiirtoreitti Fingridin asemaan, alueen sisäiset muuntamot, kaapeloinnit hankealueen sisäiselle sähköasemalle, alueen sisäiset huoltotiet, aitarakenteita sekä huoltorakennus / varaosakontti. Paneeleiden pohjoispuolella on myös 10 metriä leveä varjostusvyöhyke, jolla kasvillisuus pidetään matalana, ettei se varjosta paneeleita. Lisäksi alueelle suunnitellaan akkuvarastointilaitosta, jonka voi toteuttaa joko yhtenäisenä alueena tai hajautettuna ratkaisuna. Energiavarasto koostuu kontteihin sijoitetuista akuista sekä muuntamoista.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi

Maankäyttöjaosto päättää antaa seuraavan lausunnon aurinkovoimalan yva-menettelyn tarpeesta Kemiönsaaren Påvalsbyhyn: 

Hankealueella ei ole yleis- eikä asemakaavoja. Maakuntakaavassa selvitysalue on maa- ja metsätalousvaltaisella alueella, jolla on erityisiä matkailun ja virkistyksen kehittämistarpeita (MRV) sekä matkailun, retkeilyn ja virkistyksen kehittämisen kohdealueella. Suuri osa selvitysalueesta, noin puolet, sijoittuu myös maakunnallisesti merkittävän tuulivoimaloiden alueen merkinnän päälle. Alueen lounaiskulmassa ovat lisäksi suurjännitejohdon ja ohjeellisen ulkoilureitin merkinnät. Hankkeen sijainti on Varsinais-Suomen maakuntakaavayhdistelmän näkökulmasta haastava ja ristiriitainen ennen muuta tuulivoimaloiden merkinnän takia.  

Tuulivoimaloiden alueen merkinnän suunnittelumääräyksen mukaan ”alueen säilyminen tuulivoimatuotannolle soveltuvana alueena tulee turvata kuntakaavoituksella. Kuntakaavoituksen ja alueen muun yksityiskohtaisen suunnittelun yhteydessä tulee huomioida vaikutukset elinympäristöön, linnustoon sekä kulttuuriympäristön ja maiseman arvoihin.” Hankevalmistelu ei noudata suunnittelumääräystä sisällöllisesti, sillä tuulivoimatuotannon mahdollistamiseen myös jatkossa aurinkovoiman ohella ei ole kiinnitetty huomiota. Hakemuksessa on sen sijaan esitetty perusteluja sille, ettei tuulivoimatuotanto olisi mahdollista nykyisten voimalatyyppien enimmäismitoilla sekä sähkönsiirron kapasiteetin näkökulmasta. Varsinais-Suomen liiton omien alustavien maatuulivoiman päivityserittelyjen mukaisesti tuulivoimalat voisivat alueelle vielä sopia kuitenkin. Hanketoimijan YVA-hakemuksessa ei olla huomioitu sitä, että tuulivoimaloiden tyyppiä, kokoa, lukumäärää ja sijoittelua voidaan tarkentuvassa suunnittelussa täsmentää ja että sähkönsiirron lisäkapasiteetin kysymykset ovat ajankohtaisia mahdollisesti vasta hyvinkin pitkän ajan kuluttua.  

Hankevalmistelu ei noudata maakuntakaavan suunnittelumääräyksen menettelyllistä ohjausta siitä, että tuulivoimaloiden alueella asia tulee ratkaista kuntakaavoituksen prosessissa, ei siis pelkkänä suunnittelutarveratkaisuna. Hankkeesta on neuvoteltu hanketoimijoiden ja kunnan edustajien kanssa. Neuvotteluissa Varsinais-Suomen liiton edustajat ovat kehottaneet kiinnittämään huomiota suunnittelumääräykseen: tuulivoimatuotannon edellytysten tulee säilyä ja hanke tulee valmistella kuntakaavoituksessa. Suomessa on vireillä yhteistuotantoalueita, joilla aurinko- ja tuulivoimaa tuotetaan limittäin. Tuulivoimatuotannon edellytykset tulisi kuitenkin ottaa huomioon suunnittelun yksityiskohdissa alusta pitäen, eikä Påvalsbyn hankkeessa näin ole tehty. Vaihtoehtoisesti aurinkovoimalan hankealuetta voisi rajata pienemmäksi. 

Hanke on haastava myös MRV-alueiden sekä matkailun, retkeilyn ja virkistyksen kehittämisen kohdealueiden suunnittelumääräysten valossa. MRV-alueen selite ja suunnittelumääräykset kuuluvat seuraavasti: ”Maa- ja metsätalousvaltainen alue, jolla on erityisiä matkailun ja virkistyksen kehittämistarpeita. Alueita voidaan osoittaa maa- ja metsätalouden lisäksi loma-asumiseen ja matkailutoiminnoille. Alueita voidaan käyttää myös harkitusti haja-asutusluonteiseen pysyvään asutukseen. Suunnittelumääräys: Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa osoittaa pääasiallista käyttötarkoitusta kohtuuttomasti haittaamatta loma-asutusta, matkailua ja virkistyskäyttöä palvelevia toimintoja, sekä maisema- ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mm. uutta pysyvää asumista ja, erityislainsäädännön ohjaamana, myös muita toimintoja.” Jos alueelle siis sijoitetaan muita toimintoja, tässä tapauksessa energiateollisuutta, tulisi maisema- ja ympäristönäkökohtiin kiinnittää hyvää huomiota. Hanketoimijan tuottama yva-tarveratkaisuhakemus on kuitenkin puutteellinen näiltä osin. Vaikutukset maisemaan on kuvattu ylimalkaisesti, eikä hakemuksessa ole alustavaakaan luonnosta asemapiirroksesta, jonka perusteella niitä voisi arvioida. Edelleen mm. hankkeen ilmastovaikutukset ja vesistövaikutukset on kuvattu yleispiirteisesti ja osittain myös virheellisesti – ilmastovaikutusten luvun alussa esitetään muun muassa yleinen ja virheellinen väittämä siitä, että aurinkovoima korvaisi fossiilista energiaa, kun tosiasiassa kotimainen sähköntuotanto oli 94 % fossiilitonta jo vuonna 2023.  

Maisema- ja ympäristönäkökohdat olisivat olennaista eritellä tarkkaan juuri tällä sijainnilla myös siksi, että hankeala on varsin suuri, 186 ha, ja se sijoittuu valtaosin metsämaalle 11 hehtaaria lukuun ottamatta. Hankkeen vuoksi metsää tulisi kaataa 116 hehtaarin alalta, muu metsäala on kaadettu hiljattain. Hiilen varastojen ja nielujen sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisen ja luontokadon kannalta aurinkovoimaa ei ole suositeltavaa sijoittaa metsiin. Maakuntakaavamerkintöjen matkailua, retkeilyä ja virkistystä koskevien määräysten vuoksi myös hankkeen maisemasuunnitteluun tulisi kiinnittää laadukasta huomiota. Maisemavaikutusten arviointi ja niiden lieventämisen toimenpiteet ovat tässä hakemuksessa kuitenkin melko kevyitä. Påvalsbyn aurinkovoimahanke edellyttäisi tätä hakemusta kattavampaa ja perustellumpaa ympäristö-, maisema- ja yhteisvaikutusten arviointia, ja YVA-menettelyä pidetäänkin tarpeellisena. 

Suunnitteluprosessissa tulee myös tutkia perusteellisemmin sekä ratkaista ristiriita tuulivoimaloiden alueen merkinnän kanssa siten, että myös tuulivoimatuotanto mahdollistuu tulevaisuudessa. Ristiriidat edellyttävät monipuolista suunnittelua, vaikutusten arvioimista ja osallistamista ja siten kuntakaavoitusta. 

Päätös

Päätös ehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

Lausunnon saaja, Varsinais-Suomen ELY-keskus, ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue.