Perustelut
Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on kokonaisvastuu saaristoliikenteen järjestämisestä Suomessa. Valtion talousarviossa vuodelle 2024 saaristoliikenteen järjestämiseen myönnettiin 20 miljoonaa euroa, mikä on hieman enemmän kuin edellisinä vuosina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Sami Heinonen, saaristo- ja maaseutuasiamies, sami.heinonen@varsinais-suomi.fi
Ilmari Viljanen ja Tapani Jaakkola tekevät selkoa saariston yhteysalus- ja lauttaliikenteen tilanteesta Varsinais-Suomessa.
Merkitään esitys tiedoksi.
Päätös
Ilmari Viljanen esitteli yhteysalusliikenteen ajankohtaisia asioita. Hallitusohjelmassa mainitaan tavoite saaristoliikenteen kehittämisestä. Tavoitteena on aluskannan uudistaminen ja mahdollisuuksien mukaan myös sähköistäminen. Keskeistä on sopimuskausien pituus ja tällä hetkellä näyttää siltä, että ollaan siirtymässä 15 vuotisiin sopimuksiin. Ennen siirtymistä pidempiin sopimuksiin tehdään lyhyemmät välikausiajan sopimukset esim. Utön ja Velkuan reiteillä.
Tapani Jaakkola esitteli maantielauttaliikenteen ajankohtaisia asioita. Kilpailutukset ovat käynnissä tällä hetkellä sisävesistön 12 lauttapaikalla. Saaristomerellä kilpailutukset lauttapaikoilla käynnistyvät 2024.
Käytiin keskstelua ennen kaikkea Saaristotien ja Kirjalansalmen sillan tilanteesta. ELY-keskus on varautunut myös kriisitilanteisiin. Tärkein liikenne ohjataan lauttayhteydellä Naantaliin, mikäli Kirjalansalmen sillalla tapahtuu jotakin odottamatonta. Käytiin lisäksi keskustelua pakettien toimittamisesta saariston lauttapaikoilla. Kuriirifirmat eivät toimita paketteja perille asti vaan ne jäävät helposti lauttapaikoille. Päätettiin selvittää voisiko asian viedä suoraan Saaristoasiain neuvottelukuntaan keskusteltavaksi.
Käyty keskustelu merkittiin tiedoksi. Esitetty materiaali toimitetaan saaristotoimikunnalle jälkikäteen.