Skärgårdskommission, möte 15-11-2023

Protokollet är granskat

§ 38 Skärgårdstrafikens aktualiteter

Beredare

  • Sami Heinonen, saaristo- ja maaseutuasiamies, sami.heinonen@varsinais-suomi.fi

Beskrivning

Egentliga Finlands NTM-central har helhetsansvar över organisering av skärgårdstrafik i Finland. I statens budget för år 2024 beviljades 20 miljoner euro för organisering av skärgårdstrafik. Summan är litet högre jämfört med tidigare år.

Beslutsförslag

Föredragande

  • Sami Heinonen, saaristo- ja maaseutuasiamies, sami.heinonen@varsinais-suomi.fi

Ilmari Viljanen och Tapani Jaakkola redogör för läget angående förbindelsebåts- och färjetrafiken i Egentliga Finland.

Antecknas för kännedom.

Beslut

Ilmari Viljanen anförde om förbindelsebåtstrafikens aktualiteter. I regeringsprogrammet finns ett omnämnande angående utvecklandet av skärgårdstrafiken. Som målsättning är att förnya flottan och elektrifiering av flottan i mån av möjlighet. Centralt är längden på avtal och så som det nu ser ut ska man övergå till avtal på 15 år. Innan man övergår till längre avtal stiftas det kortare avtal för övergångsperioden t.ex. på Utö och Velkua ruttområden.

Tapani Jaakkola anförde om landsvägsfärjornas aktualiteter. Konkurrensutsättningen pågår för tillfället på Insjöfinlands 12 färjfästen. På Skärgårdshavsområdet påbörjas konkurrensutsättningen år 2024.

Man förde diskussion särskilt om läget på Skärgårdsvägen och Rävsundsbron. NTM-centralen är förberedd även för krissituationer. Den viktigaste trafiken kommer att ledas till Nådendal med färjförbindelse ifall något oväntat sker på Rävsundsbron. Man förde därjämte diskussion om paketförsändelsernas leverans i skärgården. Kurirföretagen levererar paketen inte ända fram utan de blir ofta lämnade på färjfästena. Man beslutade att utreda huruvida ärendet kunde tas upp i Skärgårdsdelegationen för diskussion.

Den förda diskussionen antecknades för kännedom. Det framförda materialet ska levereras till skärgårdskommissionen i efterhand.