Perustelut
Väylävirasto pyytää Varsinais-Suomen liiton lausuntoa Naantalin liikennepaikan kehittämisen ratasuunnitelmasta 6.5.2025 mennessä osoitteeseen kirjaamo@vayla.fi (Väylävirasto/kirjaamo PL 33, 00521 Helsinki). Lausunto pyydetään toimittamaan ensisijaisesti sähköisenä ja mahdollisuuksien mukaan PDF-A-formaatissa. Lausuntoon on liitettävä asian asianumero VÄYLÄ/1582/04.01.01/2023.
Väylävirasto pyytää maakunnan liittoa lausunnossaan toteamaan maakuntakaavanmukaisuuden ja listaamaan ratasuunnitelman käsittämällä alueella vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset maakuntakaavat.
Naantalin liikennepaikka sijaitsee Naantalin kaupungissa ratakilometrillä 213+193. Tällä hetkellä liikennepaikalla ei ole liikennöintiä. Suunnittelualue alkaa Viluluodon tasoristeykseltä noin raidekilometriltä 213+070 koskien koko liikennepaikkaa ja päättyen liikennepaikan päähän sekä Naantalin satamaraiteella Väyläviraston rajalle.
Suunnittelualue on maakuntakaavassa pääosin keskustatoimintojen aluetta. Itäosa suunnittelualueesta sijoittuu maakuntakaavan taajamatoimintojen alueelle. Hankealueella on voimassa Manner–Naantalin osayleiskaava. Suurimmalla osalla suunnitelma-alueesta on myös voimassa oleva asemakaava. Suunnittelualueella tai sen läheisyydessä ei sijaitse luonnonsuojelu- tai Natura-alueita eikä kulttuuriympäristökohteita tai merkittäviä maisemakohteita.
Hankkeen tavoitteena on laatia ratasuunnitelma Naantalin liikennepaikan muutoksista siten, että liikennepaikalle voidaan tulevaisuudessa liikennöidä henkilöjunilla. Ratasuunnitelman tavoitteena on kulkuyhteyksien parantaminen esteettömyysvaatimukset täyttävin ratkaisuin sekä liikennepaikan päällysrakenteen uusiminen ja stabiliteetin parantaminen. Lisäksi tavoitteena on Naantalin rautatieliikennepaikan kehittäminen, perusparannus ja tasoristeysturvallisuuden parantaminen sekä sähköistys ja turvalaitetekninen varustus. Liityntäpysäköintiä, katuja ja kulkuyhteyksiä aseman ympäristössä suunnitellaan parannettavaksi.
Ratasuunnitelman yhteydessä Naantalin kaupunki laatii suunnitelma-alueelle asemakaavaa ja asemakaavan muutosta (Ak-353 Asemanseudun asemakaava ja asemakaavan muutos), joka mahdollistaa raiteiden ja matkustajalaiturin rakentamisen suunnitelmien mukaisesti.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jyri Arponen, maakuntajohtaja, jyri.arponen@varsinais-suomi.fi
Maakuntahallitus päättää antaa Naantalin liikennepaikan kehittämisen ratasuunnitelmasta seuraavan lausunnon.
Ratasuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet ovat voimassa olevan maakuntakaavan ja Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman (2025) mukaisia. Naantalin liikennepaikan kehittäminen mahdollistaa Helsingin ja Tampereen kaukojunavuorojen jatkamisen Turusta Naantaliin saakka. Lisäksi seisake edesauttaa alueellisen junaliikenteen käynnistämistä Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja maakuntakaavan tavoitteiden mukaisesti. Alueellinen junaliikenne seudullisen ja maakunnallisen liikennejärjestelmän runkona yhdistää muun maakunnan Turun seutuun ja kaukojunaliikenteeseen. Naantalin liikennepaikan kehittäminen tukee siten osaltaan nykyistä ja tulevaa yhdyskuntarakennetta sekä Naantalin että koko seudun ja maakunnan alueella.
Varsinais-Suomen maakuntakaava on laadittu seuduittain, jonka lisäksi sitä on täydennetty teemakohtaisilla vaihemaakuntakaavoilla. Voimassa on merkintöjä seitsemästä kaavasta:
Ratasuunnitelman suunnitelmaselostuksen voimassa olevien maakuntakaavamerkintöjen listaukseen tulee lisätä luonnonarvojen ja -varojen vaihemaakuntakaava (2021), joka on tullut 12.6.2024 kaikilta osin lainvoimaiseksi.
Varsinais-Suomen liitto puoltaa ratasuunnitelman hyväksymistä ja hankkeen edistämistä mahdollisimman sujuvasti niin jatkosuunnittelun kuin investointipäätösten osalta. Koko yhteysväli Turku–Raisio–Naantali on osana Euroopan laajuista TEN-T-liikennekäytävää tärkeä myös koko Suomen länsiyhteyksien ja huoltovarmuuden kannalta.