Maakuntahallitus, kokous 20.10.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 180 Lausunto hallituksen esityksestä liikuntalain 7 §:n kumoamisesta

VSLDno-2025-472

Valmistelija

  • Malla Rannikko-Laine, edunvalvontajohtaja, malla.rannikko-laine@varsinais-suomi.fi
  • Miika Tiainen, erikoissuunnittelija, miika.tiainen@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt Varsinais-Suomen liiton lausuntoa hallituksen esityksestä liikuntalain (390/2015) 7 § kumoamiseksi. Lausunto on pyydetty toimittamaan opetus- ja kulttuuriministeriölle viimeistään 6.11.2025. 

Laki Lupa- ja valvontavirastosta hyväksyttiin eduskunnassa 18.6.2025. Hallitusohjelman mukainen valtion aluehallintouudistus yhdistää aluehallintovirastot, ELY-keskusten Y-vastuualueen tarkoituksenmukaiset tehtävät ja Valviran monialaiseen valtakunnalliseen virastoon. Osana uudistusta liikuntalakia on tarkoitus muuttaa.  

Esityksen mukaan Lupa- ja valvontavirastolle ei ole tarkoituksenmukaista perustaa yhtä alueellista eli viraston näkökulmasta valtakunnallista liikuntaneuvostoa, koska valtion liikuntaneuvosto toimii jo opetus- ja kulttuuriministeriön asiantuntijaelimenä. Uudelle valtakunnalliselle virastolle ei ole myöskään tarpeellista luoda useita alueellisia liikuntaneuvostoja, koska virastolla ei ole aluerakenteita. 

Lausunnossa pyydetään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 

  1. Mitä huomioita ja havaintoja teillä on esitykseen? 
  2. Miten toteuttaisitte alueellista osallisuutta uudessa virastorakenteessa? 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jyri Arponen, maakuntajohtaja, jyri.arponen@varsinais-suomi.fi

Maakuntahallitus päättää antaa pyydetystä asiasta seuraavan lausunnon:

1. Mitä huomioita ja havaintoja teillä on esitykseen? 

Alueelliset liikuntaneuvostot ovat tähän asti toimineet asiantuntijaeliminä aluehallintovirastoissa ja käsitelleet erityisesti valtion liikuntapaikkarakentamiseen liittyviä valtionavustuksia. Esitysluonnoksessa todetaan, että uudelle valtakunnalliselle virastolle ei ole tarkoituksenmukaista perustaa alueellisia liikuntaneuvostoja, koska virastolla ei ole aluerakenteita. Hallinnollinen perustelu on ymmärrettävä, mutta esitetty malli ei takaa alueellista asiantuntemusta päätettäessä kuntien ja muiden toimijoiden liikuntapaikkojen perustamishankkeiden valtionavustuksista. 

Alueelliset liikuntaneuvostot ovat tuoneet paikallistuntemusta laajoja käyttäjäryhmiä koskevien liikuntapaikkojen ja niihin liittyvien vapaa-aikatilojen valtion avustusten rahoitussuunnitelmiin. Alueellinen tuntemus on jatkossakin tärkeä hankkeiden priorisoinnissa ja alueellisen tasapuolisuuden takaamisessa. Liikuntapaikkarakentamisen valtionavustuksissa tulee muun muassa huomioida valtionosuuksien suhde maakunnan väkilukuun. 

Esitysluonnoksessa todetaan nykyisten aluehallintovirastojen liikuntatoimen esittelijöiden tulevan sijoittumaan ympäri Suomea monipaikkaisesti. Tosiasiallisia takeita siitä, että viraston työntekijät uudessa rakenteessa tulevat työskentelemään tai tuntemaan esimerkiksi Varsinais-Suomen alueelliset erityispiirteet, ei kuitenkaan ole. Myös perustelumuistiossa todetaan, että uudessa virastossa liikuntatoimen henkilöstö ei tule välttämättä sijoittumaan alueellisesti tämän hetken järjestelyn mukaisesti. 

2. Miten toteuttaisitte alueellista osallisuutta uudessa virastorakenteessa? 

Varsinais-Suomen liitto ehdottaa, että liikuntapaikkarakentamista koskevista valtionavustuspäätöksistä pyydetään jatkossa maakunnan liittojen lausunto. Aiemmin alueellisten liikuntaneuvostojen asettaminen annettiin maakunnan liittojen tehtäväksi ja liikuntapaikkarakentamisen suunnitelmasta annettiin maakunnan liiton lausunto. Lausuntomenettely vahvistaa alueellista asiantuntemusta sekä takaa demokraattisen käsittelyn. Maakunnan liitto on jäsenkuntiensa muodostama kuntayhtymä, jonka päätöksentekoelimet valitaan kuntavaalitulosten perusteella. 

Maakunnan liitot voivat lausuntoja valmistellessaan toimia yhteistyössä liikunnan aluejärjestöjen kanssa ja hyödyntää alueellista osaamista varmistaakseen kattavan ja asiantuntevan näkemyksen alueen liikuntatarpeista. Malli tukisi myös maakuntien liittojen tehtäviä ja tavoitteita alueellisen osallisuuden rakentamisessa.