Maakuntahallitus, kokous 20.10.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 179 Lausunto Raisio-Naantali tasoristeysten, perusparantamisen ja sähköistyksen ratasuunnitelmasta

VSLDno-2025-458

Valmistelija

  • Heidi Saaristo-Levin, suunnittelujohtaja, heidi.saaristo-levin@varsinais-suomi.fi
  • Salla Murmann, erikoissuunnittelija, salla.murmann@varsinais-suomi.fi

Perustelut

Väylävirasto pyytää Varsinais-Suomen liiton lausuntoa Raisio–Naantali tasoristeysten, perusparantamisen ja sähköistyksen ratasuunnitelmasta 10.11.2025 mennessä. Maakunnan liittoa pyydetään lausunnossaan toteamaan ratasuunnitelman maakuntakaavanmukaisuuden ja listaamaan ratasuunnitelman käsittämällä alueella vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset maakuntakaavat. Lausunto pyydetään toimittamaan ensisijaisesti sähköisesti PDF-A-muodossa osoitteeseen kirjaamo@vayla.fi. Lausuntoon on liitettävä asianumero VÄYLÄ/1847/04.01.01/2022. 

Ratasuunnitelman tavoitteena on muun muassa parantaa radan ja tienkäyttäjien turvallisuutta, mahdollistaa henkilöjunaliikenteen käynnistäminen ja junien nopeuden nosto 80 km/h, edistää alueiden välistä saavutettavuutta, lisätä raideliikenteen käyttöä ja sujuvuutta sekä parantaa teollisuuden kilpailukykyä ja rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta alueella. Hankkeen kustannusarvio on 17,4 M€ (alv 0 %), josta valtion ehdotettu osuus on 16,9 M€. 

Ratasuunnitelma sisältää rataosuuden sähköistämisen, radan alus- ja päällysrakenteen perusparantamista, tasoristeyksien poistamisia ja muita toimenpiteitä niiden turvallisuuden parantamiseksi, yksittäisten taitorakenteiden kuten rumpujen ja siltojen korjaamista ja uusimista sekä raiteen kuivatuksen parantamista.  

Voimassa olevassa maakuntakaavassa Raisio–Naantali rataosuus on osoitettu rautatieksi. Raision liikennepaikka sijoittuu maakuntakaavassa teollisuustoimintojen alueelle ja Naantalin liikennepaikka keskustoimintojen alueelle. Rataosuus halkoo maakuntakaavan mukaisia virkistysalueita, taajamatoimintojen alueita sekä työpaikkatoimintojen aluetta. Ratasuunnitelman alueella on voimassa Raision puolella Raision yleiskaava 2020 ja Nuorikkalan osayleiskaava. Naantalin puolella on voimassa Manner-Naantalin osayleiskaava. Lisäksi suunnittelualueella on voimassa useita asemakaavoja. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jyri Arponen, maakuntajohtaja, jyri.arponen@varsinais-suomi.fi

Maakuntahallitus päättää antaa pyydetystä asiasta seuraavan lausunnon:

Turku–Naantali-ratayhteys on tärkeä osa sekä maakunnan että Suomen liikenneverkkoa, kilpailukykyä ja huoltovarmuutta. Varsinais-Suomella ja Turun kaupunkiseudulla on logistisesti tärkeä asema meri- ja maakuljetusreittien solmupisteenä osana kasvavaa Etelä-Suomea. Naantalin satamayhteys kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T-ydinverkkoon, jonka puutteiden korjaamisella on merkittävä vaikutus valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman saavutettavuustavoitteeseen. 

Raisio–Naantali tasoristeysten, perusparantamisen ja sähköistyksen ratasuunnitelma tukee Varsinais-Suomen maakuntakaavan ja liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista. Hanke edistää toimivan, kestävän ja turvallisen liikennejärjestelmän rakentamista ja radanvarren alueiden kehittymistä. Naantalin radan perusparantaminen, sähköistys ja seisakkeet kuuluvat tänä vuonna hyväksytyn Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman tärkeimpiin kärkihankkeisiin. Voimassa olevat maakuntakaavamerkinnät löytyvät Varsinais-Suomen maakuntakaavayhdistelmästä

Sekä Finnlinesin uudet alukset että alueen vihreän siirtymän investoinnit lisäävät Naantalin sujuvien yhteyksien tarvetta. Vireillä olevat Green North Energyn ammoniakin tuotantolaitos ja Liquid Windin / FlagshipSEVEN Oy:n metanolin tuotantolaitos kuuluvat Suomen merkittävimpiin vetytalouden hankkeisiin. Ratayhteyden perusparannus ja sähköistys tukee alueen ja Suomen kilpailukyvyn parantamista. 

Raisio–Naantali sisältyy Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen tavoiteverkkoon, joka on esitetty Varsinais-Suomen maakuntakaavassa ja liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. Alueellinen junaliikenne tulee huomioida ratayhteydellä myös seisakkeiden toteuttamisena. Raisio–Naantali-ratayhteyden perusparannus ja sähköistys mahdollistaisivat ensi vaiheessa alueellisen henkilöjunaliikenteen käynnistämisen nykyisten Turun kaukojunien kääntymisellä Naantalissa. Traficomin aiemman selvityksen mukaan Salo–Turku–Naantali on tunnistettu Suomen kustannustehokkaimmaksi lähijunaliikenteen uudeksi yhteysväliksi.