Perustelut
Väylävirasto pyytää Varsinais-Suomen liiton lausuntoa Turku–Uusikaupunki tasoristeykset ja perusparantaminen -ratasuunnitelmasta. Ratasuunnitelma on laadittu kuntakohtaisesti. Väylävirasto on lähettänyt lausuntopyynnöt Uudenkaupungin, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten ja Vehmaan osalta. Uudenkaupungin ja Vehmaan kuntakohtaiset lausunnot pyydetään 10.12.2025 mennessä ja muut 19.11.2025 mennessä. Maakunnan liittoa pyydetään lausunnossaan toteamaan ratasuunnitelman maakuntakaavanmukaisuuden ja listaamaan ratasuunnitelman käsittämällä alueella vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset maakuntakaavat. Varsinais-Suomen liitto antaa asiassa yhden lausunnon koskien viittä lausuntopyyntöä.
Turku–Uusikaupunki on yksiraiteinen sähköistetty rataosa, jolla kulkee tällä hetkellä vain tavaraliikennettä. Ratasuunnitelman tavoitteena on parantaa rataverkon ja tienkäyttäjien turvallisuutta. Rataosalla Turku–Uusikaupunki on 117 tasoristeystä, joista 91 on ilman varoituslaitteita olevia tasoristeyksiä. Hankkeessa poistetaan ja parannetaan tasoristeyksiä, korjataan rataosan elinkaarensa päässä oleva päällysrakenne ja yksittäisiä taitorakenteita, parannetaan radan stabiliteettia ensisijaisesti vastapenkereillä sekä huolehditaan kuivatuksista. Radan korjauksilla ylläpidetään liikenteen toimivuutta ja saavutettavuutta alueiden välisillä yhteyksillä.
Ratasuunnitelmassa todetaan, että rataosuuden mahdollista nopeuden nostoa selvitetään. Tavoitteena on mahdollistaa henkilöliikenteen käynnistäminen tavoitenopeudella 100 km/h. Henkilöliikenteen käynnistymisen edellytyksenä on muun muassa henkilöliikenteen laitureiden ja laiturialueiden suunnittelu ja toteutus, jotka eivät sisälly tähän ratasuunnitelmaan.
Varsinais-Suomen voimassa olevien maakuntakaavojen yhdistelmässä Turku–Uusikaupunki-rataosa on osoitettu rautatieksi. Suunnittelumääräyksen mukaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on varauduttava liikenneturvallisuuden kehittämiseen muun muassa tasoristeysturvallisuuden parantamisella. Maakuntakaavassa rataosuudelle on osoitettu lähijunaliikenteen uusia seisakkeita. Suunnittelualueella on voimassa useita yleis- ja asemakaavoja.
Valmistelijat/lisätietoja
Heidi Saaristo-Levin, suunnittelujohtaja
Salla Murman, erikoissuunnittelija, liikennejärjestelmätyö
etunimi.sukunmi@varsinais-suomi.fi
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jyri Arponen, maakuntajohtaja, jyri.arponen@varsinais-suomi.fi
Maakuntahallitus päättää antaa pyydetystä asiasta seuraavan lausunnon:
Turku–Uusikaupunki-ratayhteys on tärkeä osa sekä maakunnan että Suomen liikenneverkkoa, kilpailukykyä ja huoltovarmuutta. Uudenkaupungin radan perusparannus ja lähijunaliikenteen seisakkeet kuuluvat Varsinais-Suomen tänä vuonna päivitetyn liikennejärjestelmäsuunnitelman kärkihankkeisiin. Kuntakohtaiset Turku–Uusikaupunki tasoristeykset ja perusparantaminen -ratasuunnitelmat tukevat Varsinais-Suomen maakuntakaavan ja liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista. Voimassa olevat maakuntakaavamerkinnät löytyvät Varsinais-Suomen maakuntakaavayhdistelmästä.
Varsinais-Suomen ratojen tavaraliikenne on suurilta osin Uudenkaupungin lannoite- ja kemikaalikuljetuksia. Uudenkaupungin radan vuonna 2021 valmistunut sähköistys paransi liikennöinnin kustannustehokkuutta, mutta lukuisat ilman turvalaitetta olevat tasoristeykset ja radan heikko kunto aiheuttavat sen, että tavarajunat joutuvat liikennöimään alhaisella 50–60 km/h nopeudella. Uudenkaupungin satamaan ja lannoitetehtaalle johtavan radan kunnostaminen on tärkeää myös huoltovarmuuden kannalta, sillä rataosuus vaikuttaa koko Suomen lannoiteteollisuuden verkoston toimivuuteen.
Turku–Uusikaupunki sisältyy Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen tavoiteverkkoon, joka on esitetty Varsinais-Suomen maakuntakaavassa ja liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. Radan perusparantaminen ja nopeusrajoituksen nosto edistävät henkilöjunaliikenteen uudelleen käynnistämistä. Varsinais-Suomen liitto painottaa, että alueellinen junaliikenne tulee huomioida ratayhteydellä myös seisakkeiden suunnitteluna ja toteuttamisena. Perusparantamiseen liittyvillä toimilla ei saa vaikeuttaa henkilöjunaliikenteen käynnistymisen edellytyksiä.
Turusta Vakka-Suomen ja Rauman kautta Poriin ulottuvalla länsirannikon meri- ja teknologiateollisuuden vyöhykkeellä investoidaan runsaasti teollisuuden ja vihreän siirtymän hankkeisiin. Työvoiman riittävä saanti alueella on jo pitkään edellyttänyt laajaa pendelöintiä, mikä on korostunut esimerkiksi Uudenkaupungin autotehtaan työvoimatarpeen vaihtelun myötä. Toimivat junaliikenneyhteydet sekä henkilö- että tavaraliikenteelle parantavat alueen saavutettavuutta ja kilpailukykyä, tehostavat työmarkkinoita sekä edistävät liikennejärjestelmän kestävyyttä.