Perustelut
Alueiden kehittämisestä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan toimeenpanosta annetun lain mukaan maakunnan yhteistyöryhmän tehtäviin kuuluu hyväksyä EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman alueellinen rahoitussuunnitelma ja siihen sisältyvät painopisteet.
Alueellisessa rahoitussuunnitelmassa kuvataan Suomen alue- ja rakennepolitiikan varojen alueellinen kohdentaminen toimintalinjoittain, erityistavoitteittain ja viranomaisittain seuraavaksi vuodeksi hallintoviranomaisen ilmoittaman maakunnittaisen kulmaluvun perusteella. Ehdotus on tarkoitettu otettavaksi huomioon varojen jakoa valmisteltaessa. Rahoitussuunnitelman lisäksi työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt maakuntia asettamaan maakuntakohtaiset tuotos- ja tulostavoitteensa kumulatiivisesti vuosille 2021–2026. Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt maakuntia toimittamaan alueelliset rahoitussuunnitelmat (oheismateriaali) ja maakuntakohtaiset tuotos- ja tulostavoitteet 31.10.2025 mennessä.
Varsinais-Suomen kulmaluvut (milj. €) vuodelle 2026 ovat: 1,818 (EAKR ja valtio) ja 3,559 (ESR+ ja valtio. Vuoden 2025 kulmaluvut ovat olleet 4,001 (EAKR ja valtio) ja 5,703 (EAR+ ja valtio). Selkeä vähennys johtuu tulevasta ReArm-ohjelmamuutoksesta, jossa Suomen alue- ja rakennepolitiikan varoja kohdennetaan 300 miljoonaa euroa sotilaallisiin liikkuvuushankkeisiin sekä puolustusteollisuuden investointeihin ja kehittämishankkeisiin.
Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelman toimintalinjat ja erityistavoitteet Varsinais-Suomessa:
TL 1: Innovatiivinen Suomi, Etelä- ja Länsi-Suomi 67 % EAKR-rahoituksesta
ET 1.1 Tutkimus- ja innovointivalmiuksien ja kehittyneiden teknologioiden käyttöönoton parantaminen
ET 1.2 Digitalisaation etujen hyödyntäminen kansalaisten, yritysten ja julkishallinnon hyväksi
ET 1.3 Pk-yritysten kasvun ja kilpailukyvyn parantaminen
TL 2: Hiilineutraali Suomi, Etelä- ja Länsi-Suomi 33 % EAKR-rahoituksesta
ET 2.1 Energiatehokkuustoimenpiteiden edistäminen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
ET 2.2 Ilmastonmuutokseen sopeutumisen, riskien ehkäisemisen ja katastrofivalmiuden ja -palautuvuuden edistäminen
ET 2.3 Kiertotalouteen siirtymisen edistäminen
TL 4: Työllistävä, osaava ja osallistava Suomi, 92 % ESR+ -rahoituksesta
ET 4.a Polkuja töihin
ET 4.g Uutta osaamista työelämää
ET 4.h Yhdenvertaiseen osallisuuteen
TL 5: Sosiaalisten innovaatioiden Suomi, 8 % ESR+ -rahoituksesta
ET 5.h Turvaverkkoja nuorten tulevaisuuteen
Maakunta voi poiketa näistä ohjelmatasolle suunnitelluista osuuksista, jos vastaavasti jokin toinen maakunta painottaa omia osuuksiaan kompensoivasti. Varsinais-Suomessa ELY-keskuksen yritystuet suunnataan eritystavoitteeseen 1.3. Tämä vaikuttaa toimintalinja yhden sisäisiin painotuksiin. Muuten rahoitussuunnitelma noudattaa ohjeen jako-osuuksia.
Kymenlaakson liiton kanssa on sovittu, että Varsinais-Suomen liiton erityistavoitteen 2.2 tukiosuus 90 000 euroa (EAKR ja valtio) siirretään Kymenlaakson liiton erityistavoitteeseen 2.2. Vastaavasti sama summa siirretään Kymenlaakson liiton erityistavoitteesta 1.1 Varsinais-Suomen liiton erityistavoitteeseen 1.1.
EAKR-rahoituksen osalta Varsinais-Suomeen osoitettava EU:n ja valtion rahoitus on jaettu liitteenä olevassa rahoitussuunnitelmataulukossa Varsinais-Suomen liiton ja ELY-keskuksen kesken 50–50 suhteessa. Jako pohjautuu Varsinais-Suomen liiton ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen asiasta käymiin keskusteluihin.
EAKR-toimintalinjaa 3 (Saavutettavampi Suomi) toteutetaan vain Itä- ja Pohjois-Suomen suuralueilla, joten siihen ei osoiteta valtuuksia Varsinais-Suomen rahoitustaulukossa. Varsinais-Suomeen ei myöskään kohdistu toimintalinjan 7 JTF (oikeudenmukaisen siirtymän rahasto) rahoitusta.
Varsinais-Suomessa ESR+-rahoituksen osalta rahoittavana viranomaisena toimii ELY-keskus ja liitteenä olevassa rahoitussuunnitelmataulukossa ESR+-rahoitus on näin ollen kohdistettu kokonaisuudessaan ELY-keskukselle.
Rahoitussuunnitelma koskee vain EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman alueellista osiota. Kestävän kaupunkikehittämisen Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) -osuutta ja valtakunnallisten teemojen rahoitusta ei käsitellä alueellisissa rahoitussuunnitelmissa.
Rahoitussuunnitelmassa voidaan kohdentaa ESR+-rahoitusta toimintalinjalta 4 kestävää kaupunkikehittämistä tukeviin toimenpiteisiin. Kestävä kaupunkikehittämisen toteuttamiseksi on valtion ja yliopisto-/ yliopistokeskuskaupunkien välille solmittu alkuvuodesta 2021 innovaatiotoiminnan ekosysteemisopimukset. Sopimusten mukaista toimintaa rahoitetaan pääosin alue- ja rakennepolitiikan ohjelman rahoituksella. ESR+-rahoitusta ei ole rahoitussuunnitelmassa kohdennettu kestävään kaupunkikehittämiseen, mutta käytännössä ESR+-rahoitus mahdollistaa myös kestävän kaupunkikehittämisen teemojen mukaisten hankkeiden rahoittamisen. Varsinais-Suomessa kestävää kaupunkikehittämistä ja ekosysteemisopimuksen toteuttamista tuetaan alueellisista ESR+-varoista hakemusten pohjalta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja, tarja.nuotio@varsinais-suomi.fi
Maakunnan yhteistyöryhmä hyväksyy Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan Varsinais-Suomen alueellisen rahoitussuunnitelman vuodelle 2026.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.