Perustelut
Alueellisessa rahoitussuunnitelmassa kuvataan Suomen alue- ja rakennepolitiikan varojen alueellinen kohdentaminen toimintalinjoittain, erityistavoitteittain ja viranomaisittain seuraavaksi kahdeksi vuodeksi hallintoviranomaisen ilmoittaman maakunnittaisen kulmaluvun perusteella. Ehdotus on tarkoitettu otettavaksi huomioon varojen jakoa valmisteltaessa. Rahoitussuunnitelman lisäksi työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt maakuntia asettamaan maakuntakohtaiset tuotos- ja tulostavoitteensa kumulatiivisesti vuosille 2021–2025. Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt maakuntia toimittamaan alueelliset rahoitussuunnitelmat ja maakuntakohtaiset tuotos- ja tulostavoitteet (oheismateriaali) 31.10.2024 mennessä.
Varsinais-Suomen kulmaluvut (milj. €) ovat:
|
EAKR+valtio
|
ESR+valtio
|
Yhteensä
|
2025
|
4,001
|
5,703
|
9,704
|
2026
|
4,001
|
5,703
|
9,704
|
Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelman toimintalinjat ja erityistavoitteet Varsinais-Suomessa:
TL 1: Innovatiivinen Suomi, Etelä- ja Länsi-Suomi 67 % EAKR-rahoituksesta
ET 1.i: 42,5 % Tutkimus- ja innovointivalmiuksien ja kehittyneiden teknologioiden käyttöönoton parantaminen
ET 1.ii: 15 % Digitalisaation etujen hyödyntäminen kansalaisten, yritysten ja julkishallinnon hyväksi
ET 1.iii: 42,5 % Pk-yritysten kasvun ja kilpailukyvyn parantaminen
TL 2: Hiilineutraali Suomi, Etelä- ja Länsi-Suomi 33 % EAKR-rahoituksesta
ET 2.i: 42,5 % Energiatehokkuustoimenpiteiden edistäminen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
ET 2.iv: 15 % Ilmastonmuutokseen sopeutumisen, riskien ehkäisemisen ja katastrofivalmiuden ja -palautuvuuden edistäminen
ET 2.vi: 42,5 % Kiertotalouteen siirtymisen edistäminen
TL 4: Työllistävä, osaava ja osallistava Suomi, 93 % ESR+ -rahoituksesta
ET 4.a 35 % Polkuja töihin
ET 4.g 35 % Uutta osaamista työelämää
ET 4.h 30 % Yhdenvertaiseen osallisuuteen
TL 5: Sosiaalisten innovaatioiden Suomi, 7 % ESR+ -rahoituksesta
ET 5.h 100 % Turvaverkkoja nuorten tulevaisuuteen
Maakunta voi poiketa näistä ohjelmatasolle suunnitelluista osuuksista, jos vastaavasti jokin toinen maakunta painottaa omia osuuksiaan kompensoivasti. Varsinais-Suomessa ELY-keskuksen yritystuet suunnataan eritystavoitteeseen 1.iii. Tämä vaikuttaa toimintalinja yhden sisäisiin painotuksiin. Muuten rahoitussuunnitelma noudattaa ohjeen jako-osuuksia.
EAKR-rahoituksen osalta Varsinais-Suomeen osoitettava EU:n ja valtion rahoitus on jaettu liitteenä olevissa rahoitussuunnitelmataulukoissa Varsinais-Suomen liiton ja ELY-keskuksen kesken 50–50 suhteessa. Jako pohjautuu Varsinais-Suomen liiton ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen asiasta käymiin keskusteluihin. EAKR-ohjelman Ilmastotavoitteiden saavuttamisen osalta on käyty keskusteluja Keski-Suomen ja Varsinais-Suomen ELYn sekä Varsinais-Suomen liiton välillä. Asiaan kiinnitetään erityistä huomiota ja tarvittaessa tehdään muutoksia rahoituksen kohdentamisessa vuoden 2026 rahoitussuunnitelman yhteydessä, joka hyväksytään ensi vuoden syksyllä maakunnan yhteistyöryhmässä.
Ohjelman edellyttämä kansallinen muu julkinen rahoitus (sisältäen myös kuntarahoituksen) kertyy Varsinais-Suomen liiton rahoittamien hankkeiden kautta, koska ELY-keskus rahoittaa lähtökohtaisesti vain yritystukihankkeita.
EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman kansallisesta julkisesta rahoituksesta valtion vastinrahoitus kattaa 75 % ja 25 % on kunta- ja muuta julkista rahoitusta. Hankkeiden käynnistyksen tukemiseksi kuntarahan vaateesta voidaan joustaa hankkeiden, toimintalinjojen ja rahastojen välillä.
EAKR-toimintalinjaa 3 toteutetaan vain Itä- ja Pohjois-Suomen suuralueilla, joten siihen ei osoiteta valtuuksia Varsinais-Suomen rahoitustaulukossa. Varsinais-Suomeen ei myöskään kohdistu toimintalinjan 7 JTF (oikeudenmukaisen siirtymän rahasto) rahoitusta.
Varsinais-Suomessa ESR+-rahoituksen osalta rahoittavana viranomaisena toimii ELY-keskus ja liitteenä olevissa rahoitussuunnitelmataulukoissa ESR+-rahoitus on näin ollen kohdistettu kokonaisuudessaan ELY-keskukselle.
Rahoitussuunnitelma koskee vain EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman alueellista osiota. Kestävän kaupunkikehittämisen Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) -osuutta ja valtakunnallisten teemojen rahoitusta ei käsitellä alueellisissa rahoitussuunnitelmissa.
Rahoitussuunnitelmassa voidaan kohdentaa ESR+-rahoitusta toimintalinjalta 4 kestävää kaupunkikehittämistä tukeviin toimenpiteisiin. Kestävä kaupunkikehittämisen toteuttamiseksi on valtion ja yliopisto-/ yliopistokeskuskaupunkien välille solmittu alkuvuodesta 2021 innovaatiotoiminnan ekosysteemisopimukset. Sopimusten mukaista toimintaa rahoitetaan pääosin alue- ja rakennepolitiikan ohjelman rahoituksella. ESR+-rahoitusta ei ole rahoitussuunnitelmassa kohdennettu kestävään kaupunkikehittämiseen, mutta käytännössä ESR+-rahoitus mahdollistaa myös kestävän kaupunkikehittämisen teemojen mukaisten hankkeiden rahoittamisen. Varsinais-Suomessa kestävää kaupunkikehittämistä ja ekosysteemisopimuksen toteuttamista tuetaan alueellisista ESR+-varoista hakemusten pohjalta.
Maakuntakohtaisten tuotos- ja tulostavoitteiden asettaminen
Tulosvastuun varmistamiseksi työ- ja elinkeinoministeriö pyytää maakuntia asettamaan maakuntakohtaiset tuotos- ja tulostavoitteet kumulatiivisesti vuosille 2021–2025. Tulostavoitteiden pohjana käytetään indikaattoreita ohjelmatasolla. Ohjelma-asiakirja asettaa minimitavoitteen. Tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti. Tulos- ja tuotosindikaattoreita koskeva taulukko palautetaan samassa aikataulussa rahoitussuunnitelman kanssa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja, tarja.nuotio@varsinais-suomi.fi
Maakunnan yhteistyöryhmä hyväksyy Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan Varsinais-Suomen alueellisen rahoitussuunnitelman vuosille 2025–2026 sekä maakuntakohtaiset tuotos- ja tulostavoitteet.
Päätös
Päätös ehdotuksen mukaisesti.