Maakuntavaltuusto, kokous 11.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 37 Valtuustoryhmän tai valtuutetun aloitteet

Perustelut

Varsinais-Suomen liiton hallintosäännön 108 § kuuluu seuraavasti:

Kokouskutsussa mainittujen asioiden käsittelyn jälkeen valtuustoryhmällä ja valtuutetulla on oikeus tehdä kirjallisia aloitteita kuntayhtymän toimintaa ja hallintoa koskevissa asioissa. Aloite annetaan puheenjohtajalle. Aloite on sitä enempää käsittelemättä lähetettävä maakuntahallituksen valmisteltavaksi. Maakuntavaltuusto voi päättää, että aloitteessa tarkoitetun asian valmistelusta käydään lähetekeskustelu. Maakuntahallituksen on vuosittain maakuntavaltuuston ensimmäisessä kokouksessa esitettävä maakuntavaltuustolle luettelo valtuutettujen tekemistä ja maakuntahallitukselle lähetetyistä aloitteista, joita maakuntavaltuusto ei edellisen vuoden loppuun mennessä ole lopullisesti käsitellyt. Samalla on ilmoitettava, mihin toimenpiteisiin niiden johdosta on ryhdytty. Maakuntavaltuusto voi todeta, mitkä aloitteista on käsitelty loppuun.

Ehdotus

Maakuntavaltuuston puheenjohtaja ottaa aloitteet vastaan ja maakuntavaltuusto päättää käydäänkö aloitteista lähetekeskustelu siitä, miten asia on valmisteltava.

Päätös

Keskustan valtuustoryhmä jätti seuraavan aloitteen:

"Vihreän siirtymän mahdollisuudet Varsinais-Suomen maaseutukunnissa turvattava 

Suomen siirtyessä kohti fossiilivapaan energian aikakautta, on Varsinais-Suomen liiton pidettävä huolta oman maakuntansa kuntien mahdollisuuksista päästä mukaan tämän siirtymän tuomiin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin. 

Maakuntamme laajalla alueella kunnat vastaavat alueensa maankäytöstä. Paitsi asema- ja yleiskaava myös rakennusluvat muodostavat kuntien maankäytön perustan. Nykyinen, voimassa oleva maakuntakaavamme on riittävä niihin tilanteisiin tai tarpeisiin, joissa tarvitaan koko maakunnan kattavaa maankäytön ohjailua. 

​​​Keskustan maakuntavaltuustoryhmä esittää, että Varsinais-Suomen liitto ei laajenna maakuntakaavoitusta koskemaan pieniä, maaseudulle luontoisesti sopivia aurinkovoimapuistoja. Pienet alle 150 hehtaarin aurinkopuistot tulee olla mahdollista toteuttaa kevyellä byrokratialla kuntien rakennuslupamenettelyllä.  

 Perusteemme ovat seuraavat: 

  1. Kunnissa on paras paikallinen tuntemus ja tieto kulloisenkin aurinkopuiston soveltuvuudesta kunnan alueelle. Koko maakunnan kattavalle ohjailulle ei alle 150 ha kokoluokassa ole tarvetta. 
  2. Maaseutukunnissa eri puolilla Varsinais-Suomea sijaitsevat aurinkopuistot ovat hajasijoitettuna osa maamme kokonaisturvallisuutta. Aurinkopuistoja voi toki sijoittaa myös kaupunkien liikenne-, satama- ja teollisuusalueiden sisään tai kerrostalojen katolle. Koko maakunnan alueelle suunniteltu hajautus on energiaturvallisuutta ja varmistaa kuluttajille edullisen sähkön saatavuuden. 
  3. Aurinkopuistojen tuottaman energian määrä jää villeimmässäkin laskelmissa koko Suomen alueella pieneksi. Huomattavasti suurempi jo toteutunut tekijä on tuulivoiman osuus. Varsinais-Suomeen on siis odotettavissa vain joitakin pieniä alle 150 hehtaarin aurinkopuistoja.
  4. Aurinkopuistot ovat matalia ja eivät pidä meteliä. Lehdissä olevat ilmavalokuvat antavat väärän kuvan aurinkopuistojen luonteesta, sillä ne eivät näy kauas.
  5. Käyttöjaksonsa jälkeen aurinkopaneelien alla oleva maa on ennallistettavissa aiempaan käyttöönsä, erityisesti maatalous- ja metsämaan osalta. 
  6.  Aurinkopuistot syntyvät ainoastaan 110 kV linjojen määrittämiin liittymiskohtiin. Kun huomioidaan jo näiden olemassa olevien kantaverkon linjojen 62 metriä leveiden johtokäytävien peltojen ja metsien läpäisevät linjat, on paitsi loogista myös oikeudenmukaista mahdollistaa niiden alle jääneiden maanomistajien oikeus tehdä aurinkopuistoja koskevia maankäyttöratkaisuja samoille alueille. 

  Keskustan maakuntavaltuustoryhmä"

Maakuntavaltuusto keskusteli aloitteista. Aloitteet lähetetään maakuntahallitukseen valmisteltavaksi.

_____