Perustelut
Varsinais-Suomen ELY-keskus on 21.2.2024 pyytänyt lausuntoa tiesuunnitelmasta Mt 180 parantaminen rakentamalla jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Ernholmantie–Prostvik, Parainen. Lausunto on pyydetty antamaan 31.3.2024 mennessä.
Mt 180 (Saaristotie) on Kaarinasta Korppooseen johtava seututietasoinen maantie. Maantie 180 on keskeinen osa Saariston rengastie -matkailutietä ja ainoa yhteys mantereelta Turunmaan saaristoon. Suunnitteluosuus sijoittuu Ernholmin, Biskopsön ja Lillandetin saarten alueelle Nauvon keskustan ja Prostvikin lauttarannan väliselle maantien osuudelle. Lillmälö–Prostvik välin lautta yhdistää maantien 180 mantereeseen. Tiesuunnitelman suunnitteluosuus käsittää kokonaisuudessaan noin 13 kilometriä.
Suunnitteluosuudella kulkee pitkämatkaista sekä paikallista liikennettä ja erityisesti kesäisin myös matkailuliikennettä. Osuus kuuluu sekä Saariston Pienen että Suuren Rengastien reittiin, joista etenkin jälkimmäinen on erittäin suosittu pyörämatkailukohde. Keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä (KVL 2021) osuudella on 1 906 ajon./vrk ja kesäisin merkittävästi suurempi (3 055 ajon./vrk). Nopeusrajoitus on valtaosalla reittiä 80 km/h. Osuudella ei ole jalankulku- ja pyöräilyväylää. Jalankulku- ja pyöräliikenne sijoittuu ajoneuvoliikenteen kanssa samalle ajoradalle ja radan pientareelle.
Hankkeessa rakennetaan uusi jalankulku- ja pyöräilyväylä maantien pohjoispuolelle välille Ernholmintie–Prostvik. Uusi jkp-väylä toteutetaan pääsääntöisesti erotettuna ja paikoin korotettuna ahtaissa kohdissa. Maantielle ei kohdistu toimenpiteitä lukuun ottamatta hankealueella sijaitseviin Biskopsön ja Norrströmmenin siltojen yhteyteen rakennettavia piennarlevityksiä. Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 6,6 miljoonaa euroa.
Tiesuunnitelmalla tavoitellaan jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien ja olosuhteiden parantamista suunnitteluosuudella ja Saariston Rengastiellä. Tavoitteena on myös moottoriajoneuvoliikenteen sekä jalankulku- ja pyöräliikenteen liikenneturvallisuuden parantaminen.
Saariston reittien kehittäminen on tunnistettu Varsinais-Suomen maakuntakaavassa sekä strategisissa linjauksissa. Saariston Pienen Rengastien pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelmassa annettujen toimenpiteiden toteuttaminen on osa nykyistä Turun kaupunkiseudun MAL-sopimusta. Hanke on mainittu myös kaupunkiseudun uudessa MAL-sopimusluonnoksessa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heikki Saarento, suunnittelujohtaja, heikki.saarento@varsinais-suomi.fi
Maankäyttöjaosto päättää antaa tiesuunnitelmasta Mt 180 parantaminen rakentamalla jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Ernholmantie–Prostvik, Parainen seuraavan lausunnon:
Varsinais-Suomen liitto kiittää Varsinais-Suomen ELY-keskusta saamastaan lausuntopyynnöstä ja pitää suunnittelun etenemistä suotuisana. Saariston rengasteiden jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen vaikuttaa alueella olennaisesti liikenteen turvallisuuteen, sujuvuuteen sekä kestävän liikkumisen edellytyksiin. Hankkeella tuetaan myös maakunnan strategisten tavoitteiden toteutumista.
Varsinais-Suomen liitto toteaa tiesuunnitelman olevan maakuntakaavan mukainen. Suunnittelussa on tunnistettu asianmukaisesti yhteydet maakuntakaavan merkintöihin ja tavoitteisiin. Suunnitteluosuus kuuluu Saariston rengastien matkailun, retkeilyn ja virkistyksen kehittämisen kohdealueeseen, jolla tulee kehittää vetovoimaisia ja turvallisia pyöräilyn ja kävelyn edellytyksiä.
Hankkeella edistetään myös vuonna 2020 julkaistun Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman toteutumista. Suunnitelman tavoitteena on kestävä ja vähäpäästöinen, kilpailukykyinen ja vetovoimainen sekä turvallinen ja terveellinen liikennejärjestelmä. Toimivat ja vähäpäästöiset alueelliset yhteydet -kehittämisteeman toimenpiteeksi on tunnistettu Rengasteiden liikenneolosuhteiden kehittäminen erityisesti pyörämatkailun kasvattamiseksi. Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen on nostettu keskeiseksi teemaksi myös liikennejärjestelmäsuunnitelman vuonna 2024 tehtävää päivitystä pohjustavassa ajantasaisuuden arvioinnissa.
Turun kaupunkiseudun kuntien välisessä MAL-sopimuksessa (2020–2031) on sitouduttu toteuttamaan Saariston Pienen Rengastien pyöräilyn ja jalankulun kehittämisselvityksen toimenpidesuunnitelmaa. Hankkeen toteuttamisen tärkeys on tunnistettu lisäksi kaupunkiseudun MAL-sopimusluonnoksessa (2024–2035) osana kestävän ja vähäpäästöisen liikennejärjestelmän edistämistä.
Varsinais-Suomen liitto katsoo, että suunnittelua tulee viedä määrätietoisesti eteenpäin, jotta hankkeelle saadaan toteutuksen edellyttämä suunnitteluvalmius ja rahoituspäätös.
Päätös
Päätös ehdotuksen mukaisesti.