Valmistelija
Kari Häkämies, maakuntajohtaja, kari.hakamies@varsinais-suomi.fi
Petra Määttänen, hallintojohtaja, petra.maattanen@varsinais-suomi.fi
Perustelut
Maakuntahallitus 26.8.2024 käsittelee alustavan talousarvion ja taloussuunnitelmaluonnoksen sekä varaa jäsenkunnille mahdollisuuden esityksien tekemiseen kuntayhtymän toiminnan kehittämiseksi.
Kuntien esitykset sekä lopullinen talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitys käsitellään maakuntahallituksessa 18.11.2024 ja viedään 9.12.2024 maakuntavaltuuston päätettäväksi. Varsinais-Suomen liiton yhteistyökomitea käsittelee talousarvion ja toimintasuunnitelmaluonnoksen elokuussa 2024.
Varsinais-Suomen liiton viraston strategian 2025 toteutus jatkuu. Strategia ohjaa liiton työntekijöiden toimintaa ja työskentelytapoja sekä vahvistaa liiton roolia. Strategian visio on rakentaa työyhteisö, joka on paras liittolainen sekä sisäisesti työntekijöiden kesken, että ulkoisesti kumppaneilleen. Strategian työlistat päivitettiin vuonna 2023, ja kaikki niiden mukaiset tehtäväryhmät (14 kpl) ovat käynnistäneet työnsä. Strategian toteutuskausi päättyy vuoden 2025 lopussa, jolloin ajankohtaiseksi tulee loppuarviointi ja mahdollisesta jatkosta päättäminen.
Aluekehittämisen vastuualueen toiminta painottuu toimintavuonna 2025 maakuntastrategian ja -ohjelman (2026-2029) päivittämiseen ja ajantasaistamiseen seuraavalle valtuustokaudelle. Ajantasaistamiseen liittyy myös älykkään erikoistumisen strategian päivitysprosessi. Tavoitteena on, että asiakirja hyväksytään joulukuun 2025 maakuntavaltuustossa.
Maakuntastrategian ja ohjelman päivitysprosessin rinnalla jatkuu joulukuussa 2021 hyväksytyn maakuntastrategian 2040+ ja siihen liittyvän maakuntaohjelman 2022–2025 toimenpiteiden toteutus ja seuranta. Kumppanuusfoorumin monipuolinen työ tukee tavoitteiden toteuttamista.
Kansainvälisen toiminnan osalta erityisvastuuna on osallistuminen CPMR:n (Euroopan perifeeristen merellisten asioiden liitto) Itämerikomission toimintaan varapuheenjohtajana. Monialainen yhteistyö kansainvälisten kumppanien kanssa jatkuu mm. Euroopan komission ja Euroopan alueiden komitean Partnerships for Regional Innovation (PRI) -aloitteessa ja Itämeren Interreg-ohjelman rahoituksella We Make Transition-hankeessa. Varaudutaan myös osallistumaan maakuntastrategian painopisteitä tukevien kansainvälisten hankkeiden toimintaan partnerina tai liitännäisjäsenenä
Toinen toimintaa ohjaava kokonaisuus liittyy valmistautumiseen EU:n uuteen 7-vuotiseen ohjelmakauteen 2028+. EU-komissio tulee julkaisemaan kesällä 2025 oman esityksensä sekä uudesta monivuotisesta rahoituskehyksestä (MMF) että rahoitusta säätelevistä asetuksista. Ennakkovaikuttaminen esityksiin EU-tasolla sekä vaikuttaminen kansallisiin rahoitusratkaisuihin on ensiarvoisen tärkeää. Työ on aloitettu Etelä- ja Länsi-Suomen maakuntien laaja-alaisessa yhteistyössä jo keväällä 2024 ja se tulee jatkumaan ainakin vuoteen 2026 saakka tai kunnes lopulliset EU- ja kansalliset ratkaisut on saatu. Vuoden 2025 aikana käynnistetään myös Central Baltic-ohjelman uuden kauden ohjelmavalmistelu.
EU:n uuden ohjelmakauden 2020–2027 täysipainoinen toteuttaminen jatkuu ja hankerahoitushaut avataan niin EU:n kuin kansallisten rahoitusten osalta. Käytettävissä oleva rahoitus kohdennetaan maakuntastrategian ja ohjelma-asiakirjojen määrittelemiin teemoihin. Hankkeiden valinnassa kiinnitetään erityistä huomiota toiminnan vaikuttavuuteen.
Central Baltic -ohjelmassa 2021–2027 toteutetaan ensimmäisen, toisen ja kolmannen haun hankkeita ja käynnistetään neljännen haun hankkeet, joista osa rahoitetaan Venäjä-yhteistyöohjelmista siirtyneellä EAKR-rahoituksella ja EU:n ulkoraja-alueille suunnatulla kohdennetulla haulla.
Maankäytön ja ympäristön vastuualueella ohjelmassa ovat merialuesuunnitelman, maakuntakaavan, liikennejärjestelmäsuunnitelmien sekä maakuntastrategian päivitykset.
Maakuntakaavan uudistamista jatketaan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan kirjatun prosessin mukaisesti: tarkennetaan tavoitteita, käynnistetään tarvittavia selvityksiä, osallistutaan Turun MAL-kaupunkiseudun rakennemallityöhön. Tärkeimpiä lähtökohtia maakuntastrategian ja ilmastotiekartan lisäksi ovat mm. viimeaikaisten toimintaympäristön muutosten ja EU:n linjausten vaikutukset Varsinais-Suomen asemaan. Työtä tehdään yhdessä kuntien, ministeriöiden ja keskeisten sidosryhmien kanssa.
Maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen jälkeen laaditaan Turun MAL-kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka integroidaan osaksi MAL-työnä laadittavaa kaupunkiseutusuunnitelmaa (Rakennemalli 2035 päivitys).
Varsinais-Suomen liitto jatkaa edelleen merialuesuunnitteluyhteistyön koordinaatioliittona. Vuonna 2025 on tarkoitus valmistella päivitetyn merialuesuunnitelman luonnos. Työtä tehdään koordinaatiolle myönnetyllä Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahaston erillisrahoituksella (MSP EGD -hanke) sekä hankerahoituksella. Suunnitelman painoposteitä tulevat olemaan merellinen energiatuotanto ja Euroopan vihreän kehityksen ohjelman edistäminen.
Vastuualue on mukana myös muissa maakunnan suunnittelua edistävissä liikenteen, ilmastomuutoksen torjunnan, kiertotalouden ja merialuesuunnittelun hankkeissa. Kumppanuusfoorumitoiminnassa keskitytään toimiin, joilla tuetaan kestävää yhdyskuntarakenteen kehitystä ja maakunnan aluerakenteellista asemaa uudistuvalla TEN-T-ydinverkkokäytävällä.
Valonia jatkaa Ohjelma 2030 toteuttamista yhteistyössä kuntien kanssa. Hankkeita ja toimintoja toteutetaan kolmen pääteeman puitteissa: Hiilineutraali Varsinais-Suomi, monimuotoinen luonto ja kestävä luonnonvarojen käyttö.
Edunvalvonta ja kuntapalvelu vastuualueen toiminta muodostuu edunvalvonnasta, ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä, kulttuurialasta sekä tietopalveluista. Toimintavuonna 2025 edunvalvontatyö kohdentuu hallitusohjelman toteutukseen hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti. Osa tavoitteista edellyttää vaikuttamista Euroopan unionin monivuotiseen rahoituskehykseen 2028–2034. Vastuualueen toiminnassa näkyy vuoden 2025 kuntavaalit ja uusien kuntapäättäjien tavoittaminen. Yhteistyötä Etelä-Suomen maakuntien sekä kasvukolmion maakuntien kanssa tiivistetään. Turun lentokentän erillispalvelu viranomaistoimintojen tukeutumiselle ei aiheuta vuonna 2025 liitolle enää kustannuksia. Lounaistiedon toimintaa ja tietopalveluja kehitetään Lounaistiedon strategian mukaisesti. Painopisteinä vuonna 2025 on avoimen tiedon ekosysteemin vahvistaminen ja datan yhteentoimivuuden edistäminen.
Hallinto huolehtii viraston hallinto- ja henkilöstöpalveluista, taloudesta, kirjanpidosta, tietohallinnosta, asiakirjahallinnosta ja hankinnoista. Liitossa on toteutettu viime aikoina useampia suuria mm. taloushallinnon päivityksiin liittyviä uudistuksia. Ohjelmistopäivitysten jälkeen jatketaan henkilöstön koulutuksia sekä toiminnan kehittämistä ja sujuvoittamista. Uudella valtuustokaudella otamme käyttöön luottamushenkilöiden sähköisen asiointipalvelun. Varmistamme, että työvälineet, työtavat ja tietoturvallisuus vastaavat nopeisiin muutoksiin toimintaympäristössä, digitalisaatiossa ja tekoälyn kehityksessä.
Ehdotus
Esittelijä
Petra Määttänen, hallintojohtaja, petra.maattanen@varsinais-suomi.fi
Kari Häkämies, maakuntajohtaja, kari.hakamies@varsinais-suomi.fi
Maakuntahallitus merkitsee tiedoksi vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025–2027 taloussuunnitelman valmisteluaikataulun ja evästää jatkovalmistelua.
Päätös
Hallintojohtaja Petra Määttänen esitteli asian.
Ehdotus hyväksyttiin.